کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

چرا پروتون GEN2 در بازار ایران موفق نبود ؟

کدخبر:۴۹۹۴دوشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵:۲۴۱۰۹۱۵ بازدید

موفق نبودن پروژه پروتون در ایران و بسته شدن پرونده آن باعث شده دارندگان این خودرو بمانند و مشکلات نبود قطعه و نمایندگی های خدمات پس از فروش پروتون. این قضیه حتی ممکن است روی نظر خریدارانی که به نمونه های دست دوم ...

Gen.2 در ایران

پای محصولات پروتون را نمایندگی انحصاری آن یعنی زاگرس خودرو به ایران باز کرد تا بعد از پروتون ویرا که آنچنان موفق نبود نوبت را به محصولی لیفت بک و زیبا با نام Gen.2 بدهد. درواقع در روی کاغذ همه چیز مهیای تسخیر بازار بود. موتور 6/1 لیتری Campro، استرس بار فابریک، 110 اسب بخار قدرت، امکانات مناسب، کابین زیبا و... نشان از آمادگی این محصول برای جلب رضایت خریداران داشت که در عمل به گونه دیگری رقم خورد. 
 


حداکثر سرعت Gen.2 185 کیلومتر برآورد شده و شتاب صفر تا 100 آن در نمونه گیربکس دستی 11.2 و در نمونه اتوماتیک 13 ثانیه است. مصرف سوخت هم در کاتالوگ در 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی هفت برای نمونه دستی و هشت لیتر برای مدل اتوماتیک درج است که در عمل باتوجه به شرایط آب و هوایی ایران بالاتر از این رقم ثبت شده است.
 


علت شکست در بازار ایران

اولین خریدارانی که با ورود Gen.2 به ایران پشت فرمانش نشستند تنها مبلغی حدود 18 میلیون تومان برای داشتنش پرداخت کردند ولی ناگهان با اجرای سهمیه بندی بنزین، قیمتش اوج گرفت و به 28 میلیون تومان رسید که در مدل گیربکس اتومات هم حتی به قیمت 30 میلیون تومان عرضه شد ولی در کل می توان این افزایش قیمت به همراه ضعف مدیریت زاگرس خودرو را دلیل شکست Gen.2 دانست. محصولی که روی کاغذ فوق العاده به نظر می رسد ولی مسلما با این قیمت بالا صرفه اقتصادی ندارد. ضمن اینکه ناموفق بودن پروژه پروتون در ایران و بسته شدن پرونده آن باعث شده دارندگان این خودرو بمانند و مشکلات نبود قطعه و نمایندگی های خدمات پس از فروش پروتون. این قضیه حتی ممکن است روی نظر خریدارانی که به نمونه های دست دوم آن هم چشم دارند تاثیر چشمگیری بگذارد.
 


معایب Gen.2

این خودرو برخلاف آنچه به نظر می رسد، آنچنان بی عیب هم نیست. نمونه ای از این موارد، مصرف سوخت زیاد است که در شهر به بالای 5/11 لیتر در 100 کیلومتر برای نمونه اتومات آن می رسد. در واقع دلیل این موضوع را همخوان نبودن ECU با شرایط  آب و هوایی ایران می توان دانست هرچند که این خودرو در شمال کشور از شرایط بهتر و عملکرد قابل قبول تری برخوردار است. ضمن اینکه قطعات پلاستیکی و لاستیکی Gen.2 خیلی زود دچار رنگ پریدگی شده که در نمونه های دست دوم کاملا مشخص است؛ در مورد فضای دید راننده هم باید گفت Gen.2 در این زمینه هم زیاد موفق عمل نمی کند چراکه ستون های جلو و به خصوص شیشه عقب کار را برای راننده سخت می کنند. آینه های جانبی هم که در واقع نقش یک دکور را دارند و عملا کاربردی برای دیدن فضای جانبی عقب از خودشان نمی دهند. بد نیست بدانید مصرف لنت هم بسیار زیاد است و همچنین حجم باک Gen.2 باتوجه به مصرف خودرو بسیار کم در نظر گرفته شده که مسلما خوشایند خریداران نخواهد بود.
 


محاسن Gen.2

کسانی که تجربه رانندگی با Gen.2 را دارند همواره از فرمان پذیری فوق العاده و هندلینگ مثال زدنی آن تعریف می کنند. دلیل آن هم به خاطر وجود استرس باری است که در جاده های بارانی و به خصوص در سر پیچ ها چسبندگی بسیار خوبی را به خودرو می بخشد. صندوق این لیفت بک هم بسیار جادار بوده و با وجود استایل اسپورتش از این نظر برای خانواده ها هم خودرویی مناسب به حساب می آید. ایمنی Gen.2 در واقع برگ برنده آن است که بر خلاف خودروهای تولید داخل ایربگ های آن در اثر تصادف باز می شوند! ضربه های وارده هم به کابین نمی رسند و با لوله ای که در درهای جانبی قرار دارد و از طرفین نیز راننده را محافظت می کند، مهار می شود اما نکته ای که در Gen.2 وجود دارد و اکثر دارندگان آن از آن بی خبرند مصرف سوخت آن است که با رانندگی نرم و ملایم می توان تا سه لیتر در 100 کیلومتر از مصرف آن کاست! اما به دلیل خواص اسپورت و صدای موتور، اکثر افراد تمایل به شتابگیری و سرعت های بالا دارند و متوجه این موضوع نمی شوند. ضمن اینکه از عملکرد کولر و بخاری Gen.2 هم می توان به عنوان نکات مثبت یاد کرد.
 


وضعیت کنونی بازار

اگر یادتان باشد این خودرو شرقی، اوایل در بازار ایران با قیمت 18 میلیون و 500 هزار تومان فروخته می شد که عرصه را برای تولیدات داخلی کاملا تنگ کرده بود اما با افزایش قیمت ناگهانی و کاهش فروش، وضعیتش دچار تزلزل شد. در حال حاضر اگر موفق به پیداکردن نمونه در حد صفر 2009 آن شوید، با گیربکس دستی 40 میلیون تومان و با گیربکس اتوماتیک 44 میلیون تومان قیمت دارد. البته نباید فراموش کرد افت قیمت Gen.2 در بازار هم بسیار زیاد است؛ به طوری که حتی در نمونه هایی این افت قیمت حتی به 10 میلیون تومان هم می رسد و این قضیه در واقع نویدی به افرادی است که صالب Gen.2 هستند و می توانند با قیمت 30 میلیون تومان یک Gen.2 دست دوم بسیار سالم را خریداری کنند. ضمن اینکه Gen.2 خودرویی کم استهلاک بوده و قطعات فنی آن زیاد دچار مشکل نمی شوند و به خصوص در قسمت جلوبندی هم دوام زیادی دارد. در کل می توان گفت این خودرو اسپورت در بازار دست دوم انتخاب بسیار خوبی است.
 


وضعیت قطعات

متاسفانه باید گفت قطعات Gen.2 در بازار به راحتی پیدا نمی شود و این قضیه در شهرستان ها هم وضعیت بدتری به خود می گیرد. این مشکلات بسیاری از دارندگان Gen.2 را در شهرستان ها مجبور کرد تا به تهران آمده و خودروی خود را به فروش برسانند و به همین دلیل تعداد Gen.2هایی که در تهران تردد دارند زیادتر شده است. قطعات Gen.2 اگر در بازار یافت شود در برخی از موارد گران بوده به گونه ای که در تصادف نسبتا شدید از جلو و از بین رفتن یک گلگیر، در موتور، چراغ ها، رادیاتور و دو ایربگ چیزی حدود چهار میلیون تومان هزینه برای صاحبش در پی خواهد داشت. اینجاست که بیمه بدنه برای این خودرو در چنین شرایطی کاملا حیاتی به نظر می رسد. در مورد هزینه بعضی از قطعات و تعمیرت هم بد نیست بدانید بعد از تصادف و بازشدن ایربگ ها کمربندهای ایمنی جلو باید تعویض شوند و دیگر قابل استفاده نیستند و حدود 500 هزار تومان فاکتور می شوند. شارژ ایربگ هم 1.6 میلیون تومان هزینه در برخواهد داشت.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

نور محمد: 1393/3/517:30:23،
108
15
پروتون ماشین های محکمی داره اما همانطور که در بالا اشاره شده قطعاتش کمه و نسبت به قیمتش نمی ارزه.


علیرضا: 1393/3/518:54:50،
95
26
پروتون ماشین خوبی بود و هست.. در تمامی مدل ها..
ولی از آنجا که هم رده و هم قیمت ماشین های تولید داخل بود ، مثل پروژه سیلو ، گلف گل و فیات زیرآبش خورد تا نکنه شرکت های آشغال ساز خودمون رقیبی داشته باشن و بخوان ذره ای ضرر بدن..
لعنت به منافع آشغال سازا..
زنده باد ماشین چینی با کیفیت..
ام جی ، جیلی و جک..
شیگولی: 1393/3/520:14:34،
39
56
پروژه سیلو!!!!!
هیچ میدونی سیلو طراحی و ساخته پونتیاک امریکاست
بعد هم شرکت زاگرس خودرو کلاه برداری کرده و هیچ ربطی به شرکت های دیگه نداره
سيا: 1393/3/612:52:26،
29
14
من يه 2007 داشتم،خدايي با 80-90 تا باهاش ميرفتم تو پيچاي تند،ماشين محكمي بود،از طراحي توش هيچوقت خسته نميشدي،لذت رانندگي از 5 ،5 گرفته بود،اگه گاز و نميبستي بهش مصرفش خيلي پايين ولي اگه تخته ميرفتي خيلي بالا بود،تخته ميكردي يدفه شتاب ميگرفت،حيف كه به قول دوستان كلش كردن،پروانه ي رادياتور بدون موتور ٣٦٠ هزار تومن ٣ سال پيش...منم فروختم،هم پشيمونم هم نيستم چون رفته بود بالاي ١٠٠ هزار...
ال نود: 1393/3/517:40:37،
58
75
این هم مثل ریو و دوو به تاریخ پیوست! بعدش هم نوبت ال لگن هست که از سال 91 دیگه تولید نمیشه و هر چی تو نمایندگی ها هست عملا مال سال 91 باد کرده!
ال90 سوار: 1393/3/523:37:07،
68
20
حالت خوبه عمو ؟ چی خوردی دیشب ؟!
ال90 تولید نمیشه ؟ زرشک !
م: 1393/3/517:52:39،
36
95
خداییش قیافه نداشت نسبت به قیمتش
پیام: 1393/3/518:02:28،
73
14
از نظر طراحی بیرونی که به نظرم هیچ عیبی نداره
انصافا ماشینش قشنگه
من که شنیده بودم زاگرس خودرو قرار بوده اینا رو با قیمت مناسب بفروشه ولی برادرای فرغونی نذاشتن و گرونش کردن!
حقیقت داره؟

فرزاد: 1393/3/522:14:31،
65
11
کلا هر ماشینی که قیمت ، کیفیت ، طراحی و ... خوبی داشته باشه ولی به دو لگن ساز ربطی نداشته باشه محکوم به فناست !!!
سپیده: 1393/3/607:11:39،
38
28
نه عزیز من این خودرو توسط آقایون غلامی تولید می شد که پول رو از دست مردم می گرفتن 1 سال باهاش کار می کردن بعد تازه سفارش می دادن مالزی و ....
به این مسائل مدیران نالایق رو هم اضافه کن ...
تنها دلیل شکست پروتون ضعف مدیرانش بود
محمدرضا: 1393/3/702:57:02،
29
16
خیلی دوست دارم بدونم کسایی که به کامنت سپیده منفی دادن یعنی چی و چه کسانی هستند اگه جزو مشتریاش باشین میدونین که این شرکت چقدر بدقولی می کرد ...
فکر کنم شماها جزو مدیرانش باشین!
امیر: 1393/3/518:27:46،
44
36
دندش چرا اینجوری کجه؟
پیام: 1393/3/520:57:02،
49
14
چون که تو دندست!
علی یه دست: 1393/3/518:32:29،
31
77
من تو بورس خیلی از پولمو از دست دادم ، به دولت در وهله اول و بعد به مردم در وهله دوم به هیچ وجه رحم نمیکنم ، 10 برابر ضرری رو که کردم از حلقومشون میکشم بیرون
پژمان: 1393/3/520:29:26،
78
9
خدا شفات بده عزیزم
ظاهرا بدجور سوز داری
چشماتو باز میکردی و طمع نمیکردی تا الان نخوای گرگ بشی
علی: 1393/3/518:44:28،
41
12
ممنون از توضیحات کاملتون

میخواستم بخرم پشیمون شدم
شمال: 1393/3/518:47:03،
33
36
لادا ماشین هاش ایران هست ؟ نمایندگی یا فروش داره ؟
saeid: 1393/3/518:55:19،
54
19
کاش منم به جای این تندر بدریختم یه Gen2 داشتم
چی میشد به جای تندر این داخل کشور تولید میشد
majid: 1393/3/521:26:12،
52
11
هرچی بود خیلی بهتر از ماشینهای چینی هست که الان تولید میشه شما یه جنتو مدل 2007مال هفت سال پیش رو بزار بقل یکی از همین چینی ها ببین بعد چند سال ماشین چطور کم اصطحلاکه و خودشو ننداخته ولی این چینی ها کگنی بیشتر نیستن
پرپروک: 1393/3/521:33:18،
43
14
کی گفته موفق نبوده.؟؟؟
تحریم شدیم و الا ماشین های بسیار خوب و با کیفیتی هم بودن
اکبر: 1393/3/607:14:53،
30
9
چه ربطی به تحریم داره !!! شرکت زاگرس خودرو از سال 85 به تعهداتش بد عمل می کرد...
فراز: 1393/3/609:15:39،
32
21
Gen2 كه مال خود مالزي هست اونجا هم طرف دار نداره، دولت مالزي به هر خانواده يكي از دم قسط ميده ولي باز هم هيج كس راضي نيست
کمال: 1393/3/703:19:32،
18
12
فراز دقیقا درست میگه. بیشترین فروش پروتن در کل دنیا در ایران بود حتی بیشتر از مالزی !!! ،یه سر به سایتش بزنین میبینین که تو چند تا کشور نمایندگی داره ...
این خودرو مثل خیلی از این آشغالهای چینی بازار جهانی نداره و فقط بدرد پوز دادن کشور سازندش و بدبختهایی مثه ما میخوره و البته برادرانی که زحمت میکشن و این صنعت رو برای رضای خدا حفظ میکنن.
حسین 2: 1393/3/610:19:01،
29
10
رولت مالزي به هر كي از دم قسط بدی هم ولي باز هم هيج كس راضي نيست چه ربطی به تحریم داره !!!چینی ها کگنی بیشتر نیستن اره اتیه
حسین: 1393/3/610:52:58،
34
9
چهار سال از gen2 استفاده میکنم در بدترین حالت از 4تا 206 بیشتر مرارزه
آروین: 1393/3/611:18:17،
36
8
من خودم 2 سال یکیشو داشتم واقعا ازش راضی ام تو این دو سال فقط لنت و تسمه تایم و وایر شمع عوض کردم
ss: 1393/3/616:50:05،
89
10
فکر کنم به خاطره اسمش باشه که زیاد معروف نیست
tohid GMG: 1393/3/616:52:31،
26
19
دوستان به نظر شما قیمت خودرو میاد پایین؟
ويرا: 1393/3/708:54:10،
61
12
خدماتشون كه مخصوصا در شيراز افتضاحه هر كي بره پشيمونش مي كنن
امید: 1393/5/301:39:45،
19
8
من ی ماهیه خریدمش خداییش هرکی میبینتش حالشو میبره خیلی سرتر از ماشینای لوکس جدید وارداتیه الانه

فقط کسی میدونه نمایندگیش تو کرج کجاست؟

میشه روغن و فیلترشو به هر تعویض روغنی ای سپرد؟
علي: 1396/2/1105:37:01،
2
1
بهتر بود به توقيف طولاني جنتوهاي وارد شده در گمرك كه علت أصلي نارضايتي ثبت نام كنندگان بود هم اشاره مي كرديد، راستي دليل آن چه بود؟

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما