کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اصلاح اطلاعات یارانه‌بگیران محدودیت زمانی ندارد


کد خبر : ۴۹۳۵شنبه، ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲:۰۷۲۹۴۸ بازدید

امروزه متاسفانه دریافت یارانه به یک فرهنگ تبدیل شده و حتی افرادی که توانایی مالی هم دارند در طرح خوداظهاري دولت يازدهم حاضر به انصراف ...

امروزه متاسفانه دریافت یارانه به یک فرهنگ تبدیل شده و حتی افرادی که توانایی مالی هم دارند در طرح خوداظهاري دولت يازدهم حاضر به انصراف از دریافت یارانه نقدی نشدند و تعداد انصراف‌دهندگان در اين طرح خیلی کم بود که آن هم مربوط می‌شد به خانواده مدیران در رده‌های مختلف مدیریتی که به هر حال تعداد انصراف‌دهندگان رقم قابل‌توجهی نبود. چنانچه با يك آسیب‌شناسی به گذشته برگردیم شاهد خواهيم بود که دریافت یارانه نقدی به یک فرهنگ تبدیل شده است .مردم در دولت گذشته با اجرای قانون هدفمندی به جای اینکه شاهد رونق اقتصادی باشند به عکس شاهد رکود بودند که این خود باعث بی‌اعتمادی به دولت در دوره گذشته گردید و هر روز علاقه‌مندی مردم به دریافت یارانه بیشتر شد تا مبادا آن‌را ازدست دهند. اما امروز باید ما بپذیریم که یارانه‌های نقدی اگر به سمت تولید و بنگاه‌های اقتصادی تزریق شود، مطمئنا سودی که نصیب مردم می‌شود بیشتر از آن سودی است که از دریافت یارانه نقدی می‌برند. دولت یازدهم بایک چالشی که از قبل برایش به یادگار مانده روبه‌رو شده ودر این ثبت‌نام صرف‌نظر از ميزان انصراف‌دهندگان آزمون خوبی برای دولت بود. یعنی دولت می‌تواند امیدوار باشد که در آینده با اطمینان دادن به مردم طرح‌های این چنینی را به مرحله اجرا گذارد و امید داشته باشد تا در طی سال مردم انصراف دهند و درآمد حاصله از انصراف را به سمت تولید سوق دهد. به نظر مي‌رسد چنانچه مردم مطمئن باشند كه امکانات بهداشتی و درمانی‌شان در سطح منطقه و کشور به‌صورت چشمگیر درحال رشد است، علاقه‌مند به همكاري بيشتر با دولت مي‌شوند.

پازل هدفمندي

وظیفه ذاتی دولت متعادل نگه داشتن بازار و تنظیم عرضه و تقاضا و کنترل تورم است و این بدان معنا نیست که نسبت به هدفمندی و یارانه‌ها کم‌توجه باشد و یا هرطور که مایل بود انجام دهد. مردم از دولت انتظاردارند اجرای هدفمندی یارانه‌ها را درست انجام دهد چراکه اجرای هدفمندی مثل پازل است و هر کجای آن که حذف شود اثر خوبی برجا نخواهد گذارد، همانطور که در گذشته هم آنچه قانونگذار مصوب کرده بود، اجرا نشد و شاهد خروجی خسارت‌باری بوديم. شايد اگر در اين دوره دولت از دهک‌های پایین شروع مي كرد و یارانه نقدی را به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، کشاورزان و گارگران مي‌داد بهتر بود چراكه در اين صورت دهک‌های بالا به خودی خود باقی می‌ماندند. فراموش نكنيم عده‌ای به این یارانه نقدی شدیدا نیازمند هستند و در مقابل کسانی هستند که این رقم اصلا نقشی در زندگی آنها ندارد و دولت تنها با داشتن یک بانک اطلاعاتی دقیق مي‌تواند درجهت محرومیت‌زدایی گام بردارد و وقتی که این بانک را ندارید این پول به‌جای اینکه در زیرساخت‌ها استفاده شود به حساب عده‌ای می‌رود که اصلا به این پول نیاز ندارند. گفتني است دراجراي فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به دولت اجازه داده شد که برای افزایش درآمد‌هایش بتواند قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد و اين امر از اسفندماه گذشته با گران‌شدن برق آغاز و در ابتداي ارديبهشت امسال با افزايش قيمت بنزين پايان يافت.

اصلاح اطلاعات يارانه‌اي

بنابراعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، هموطنانی که در مرحله دوم اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها ثبت‌نام نموده و به دلیل یکی از وقایع چهارگانه تولد، فوت، ازدواج و طلاق متقاضی دریافت این تغییرات در سامانه رفاهی به نشانی www.refahi.ir بودند توانستند از روز چهارشنبه 31 اردیبهشت‌ماه 93 ضمن در دست داشتن اسناد و مدارک معتبر با مراجعه به دفاتر پلیس به‌علاوه 10نسبت به ثبت تغییرات مزبور اقدام کنند.همچنین آن دسته از هموطنانی که به دلایل مختلف از جمله محجوریت، فقدان سرپرست، عدم صلاحیت سرپرست خانوار و غیره... متقاضی تغییر سرپرست خانوار خود جهت ادامه دریافت یارانه نقدی هستند، نیز می‌توانند پس از مراجعه به فرمانداری محل سکونت خود و طی مراحل قانونی نسبت به تغییر سرپرست خانوار در دفاتر پلیس بعلاوه 10 اقدام کنند. طبق تصمیم مسئولان فقط کسانی که به علت تولد، فوت، ازدواج و طلاق نتوانسته بودند در موعد مقرر در سایت رفاهی ثبت‌نام کنند، باید به مراکز پلیس + 10 بروند و کسانی که در وارد‌کردن اطلاعات اقتصادی خود اشتباه کرده‌اند و قصد ویرایش دارند هنوز نمی‌توانند اقدام به این کار کنند. این درحالی است که پيشترنرگس نجفی، سخنگوی سازمان هدفمندی در اواخر فروردین‌ماه درباره زمان ویرایش اطلاعات اشتباه ثبت شده ثبت‌نام کنندگان گفته بود: «بررسی ما نشان می‌دهد تعداد اشتباهات و خطاهای انجام شده در زمان ثبت‌نام بسیار اندک است. از این‌رو تاکنون تصمیم جدی برای اختصاص مهلتی برای ویرایش اطلاعات گرفته نشده است. برای اینکه خیال مردم درباره تصحیح خطای احتمالی راحت باشد، مطمئن باشند که سازمان هدفمندی یارانه‌ها بزودی درباره تخصیص زمانی به‌منظور رفع اشتباهات تصمیم‌گیری می‌کند که در اینباره نیز در آینده‌ای نزدیک اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.» اكنون حدود یک ماه از این وعده سخنگوی سازمان هدفمندی می‌گذرد.

تغيير مستمر

سخنگوی سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها، گفت: اصلاح اطلاعات یارانه‌بگیران که از روز چهارشنبه 31 اردیبهشت‌ماه آغاز شده، محدودیت زمانی ندارد و به‌صورت مستمر انجام می‌شود. نرگس نجفی روز جمعه در گفت‌وگو ایرنا، افزود: افرادی که به‌واسطه یکی از تغییرات ازدواج یا طلاق و یا تغییر سرپرست، به عنوان سرپرست جدید در مراکز پلیس+10 ثبت نام می‌کنند، باید جهت ثبت شماره حساب خود به یکی از شعب بانک متبوع نیز مراجعه نمایند. وی با بیان آنکه، وقایع حیاتی همواره و بطور مستمر در طی زمان برای خانوارهای مختلف بروز می‌کند، اصلاح اطلاعات قبلی خانوارها نیز در نتیجه وقایع مزبور باید به طور مستمر تغییرپذیرد، گفت: از این رو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به‌منظور تامین شرایط مطلوب برای متقاضیان، مکانیزم ثبت تغییرات مزبور را طوری طراحی کرده که امکان ثبت این‌گونه تغییرات از 31 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به بعد به‌طور مستمر امکان‌پذیر خواهد بود. نجفی تاکید کرد: هیچ‌گونه جای نگرانی مبنی بر وجود محدودیت زمانی برای ثبت تغییرات مزبور در سامانه refahi.ir برای خانوارهای مربوطه وجود ندارد، ضمن آنکه تنها مرجع ثبت این تغییرات در اطلاعات ثبت شده قبلی خانوارها، مراکز پلیس+10 در سراسر کشور می‌باشد.

خانوارهای جدید شماره حسابشان را برای دریافت یارانه به بانک اعلام کنند

سخنگوی سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها درباره شماره حساب برای واریز یارانه خانوارهای جدید نیز اظهار کرد: افرادی که به‌واسطه ازدواج یا طلاق، اطلاعاتشان را با مراجعه به مراکز پلیس+10 اعلام و از زیرمجموعه خانوار قبلی خود جدا و در قالب خانوار جدیدی ثبت می‌کنند، می‌توانند بلافاصله پس از اقدام فوق، با مراجعه به یکی از شعب بانکی که می‌خواهند حساب یارانه ای در آن داشته باشند، نسبت به ثبت شماره حساب سرپرست خانوار جدید در سامانه اقدام نمایند. وی تاکید کرد: بدیهی است در صورت عدم ثبت شماره حساب در بانک مربوطه، امکان پرداخت یارانه میسر نمی‌باشد. نجفی گفت: تغییر سرپرست در موارد مربوط به خانوارهای بدسرپرست، کفالت، حضانت، قیمومیت و مواردی از این قبیل، کمافی‌السابق در کلیه فرمانداری‌های سراسر کشور انجام می‌شود و فرمانداری‌ها پس از بررسی مدارک و مستندات مربوطه، در صورت تائید، سرپرست جدید خانوار را به همراه نامه رسمی فرمانداری به دفاتر پلیس+10 جهت اعمال تغییر سرپرست معرفی می‌کنند. 

پرداخت یارانه مرحله بعد منوط به مراجعه به بانک 

وی در پاسخ به این پرسش که خانوارها بلافاصله پس از اصلاح اطلاعات مشمول دریافت یارانه می‌شوند یا خیر، گفت: پرداخت یارانه مرحله بعد به سرپرست خانوارهای جدیدی که به‌واسطه ازدواج، طلاق و یا تغییر سرپرست ایجاد و ثبت شده‌اند، منوط به اعلام و ثبت شماره حساب مربوطه سرپرست خانوار جدید در یکی از شعب بانک متبوع است.

15 ميليون يارانه‌بگير

هفته گذشته نيز رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: از نظر ما فقط 15 میلیون نفر در کشور شرایط دریافت یارانه نقدی را دارند و اصرار دولت برای پرداخت یارانه نقدی به همه مردم منطقی نیست. اسدا... عسگراولادی ضمن ابراز نگرانی از احتمال افزایش نرخ تورم گفت: دولت تصمیم دارد نرخ تورم را در سال‌جاری به 25 درصد برساند اما با سیاست‌هایی که درحال حاضر اتخاذ کرده بعید است به این هدف برسد. او ادامه داد: پرداخت یارانه نقدی به شکل فعلی از سوی دولت به همه مردم باید هر چه سریع‌تر متوقف شود، وگرنه افزایش نقدینگی در بخش‌های غیر تولیدی تورم‌زاست. در فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها این نگرانی وجود دارد که نرخ تورم حتی به 30 درصد هم برسد. ما هر آنچه لازم بود برای بهبودهای اقتصاد کشور به دولت گفته‌ایم. حال این که دولت اصرار دارد به همه مردم یارانه دهد دیگر جای حرفی برای ما باقی نمی‌گذارد.او در پایان با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی به شکل فعلی باید در سال‌جاری متوقف شود، گفت:‌ در غیر این‌صورت هدفگذاری‌ها برای کاهش نرخ تورم تا 25 درصد محقق نمی‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها