کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یارانه بگیران باز هم سرگردان شدند!


کد خبر : ۴۹۱۵پنجشنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۷:۳۰۶۱۴۳ بازدید

ثبت تغییرات اطلاعات خانوار روز گذشته در مراکز پلیس+10 و فرمانداری‌ها آغاز شد. در این مرحله آن گروه از خانوارهایی که قصد اصلاح اطلاعات اقتصادی خود در سامانه رفاهی ...

ثبت تغییرات اطلاعات خانوار روز گذشته در مراکز پلیس+10 و فرمانداری‌ها آغاز شد. در این مرحله آن گروه از خانوارهایی که قصد اصلاح اطلاعات اقتصادی خود در سامانه رفاهی را دارند باید به دفاتر پلیس +10 بروند و گروهی که می‌خواهند سرپرست خانوار خود را تغییر دهند باید ابتدا به فرمانداری مراجعه کنند و سپس به دفاتر پلیس + 10بروند.

مشاهدات نشان می‌دهد که استقبال از تغییرات اطلاعات خانوار در برخی مراکز پلیس + 10 پایتخت بسیار زیاد بوده و مردم برای دریافت پاسخ به سؤالات خود باید مدت زیادی را در صف بمانند. در این میان بسیاری از مراجعه‌کنندگان با مشکلات فراوانی مواجه شدند و مسؤولان مراکز پلیس+10 به درستی پاسخ ابهامات مراجعه‌کنندگان را نمی‌دهند. یکی از مراجعه‌کنندگان به مرکز پلیس+10 خیابان انقلاب در گفت‌وگو با ما درباره علت مراجعه خود گفت: «من برای اضافه کردن نام پسرم که تازه به دنیا آمده مراجعه کردم اما کارمندان این مرکز می‌گویند فقط تغییراتی که با ازدواج و طلاق به وجود آمده را ثبت می‌کنند!»  طبق اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها کسانی که در مرحله دوم اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها ثبت‌نام کرده و به دلیل یکی از وقایع چهارگانه تولد، فوت، ازدواج و طلاق متقاضی دریافت این تغییرات در سامانه www.refahi.ir هستند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +10 نسبت به ثبت تغییرات مزبور اقدام کنند اما بسیاری از کسانی که به واسطه تولد، قصد افزودن نام عضو جدید را داشتند با پاسخ منفی کارمندان مراکز پلیس+10 مواجه شدند. اما نکته دیگر حضور کسانی که خواهان تغییر سرپرست بودند در این مراکز بود. با توجه به اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها این دسته از هموطنان که به دلایل مختلف از جمله محجوریت، فقدان سرپرست، عدم صلاحیت سرپرست خانوار و... متقاضی تغییر سرپرست خانوار خود جهت ادامه دریافت یارانه نقدی هستند، باید ابتدا به فرمانداری محل سکونت مراجعه کنند و اگر مسؤولان فرمانداری تایید کردند می‌توانند بعد از دریافت نامه تاییدیه به مراکز پلیس+10 مراجعه کنند. این فرآیند طولانی موجب شد بسیاری از مردم به زحمت بیفتند و این سؤال در ذهن آنها شکل بگیرد که چرا برای اصلاح تغییرات در خانوارها به جای مراجعه به سایت رفاهی باید به این مراکز مراجعه کنند و فرآیندی طولانی را بگذرانند؟ البته مراجعه‌کنندگان به مراکز پلیس+10 ابهامات بسیاری داشتند که در ادامه گزارش به آن اشاره می‌کنیم.

زمان

کسی نمی‌داند که فرآیند ثبت تغییرات خانوارها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. این موضوع موجب ازدحام در مراکز پلیس‌+10 در روز اول شد. مراجعه‌کنندگان اعتقاد داشتند عدم تعیین زمان معین یا نبودن عباراتی مانند «تا اطلاع ثانوی» در اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها موجب شده که مردم و مراجعه‌کنندگان سردرگم شوند.موضوع دیگر اینکه بسیاری از مردم اعتقاد داشتند برخی اتفاقات غیرمترقبه و مشکلات فراوان خانوادگی مانع ثبت‌نام در  12 روز تعیین‌شده بوده و دولت باید برای این افراد مهلت دیگری در نظر می‌گرفت.یکی از این مراجعه‌کنندگان می‌گوید: «دولت باید هر دو مورد ثبت‌نام و انصراف از یارانه را در سایت رفاهی باز بگذارد تا هم کسانی که می‌خواهند انصراف بدهند بیایند انصراف دهند و هم آنهایی که بنا به هر دلیلی انصراف دادند یا ثبت‌نام نکردند بتوانند ثبت‌نام کنند.»

ثبت‌نام نمی‌شوید!

یکی دیگر از متقاضیان مشکل جدیدی را مطرح می‌کند: «من چون ازدواج کردم خودم را از یارانه پدرم حذف کردم و همسرم هم از خانواده خودش، چون مسؤولان گفته بودند برای ثبت‌نام ما زمان معینی را اعلام می‌کنند اما با مراجعه به پلیس+10 به ما گفتند چون ثبت‌نام نکرده‌اید نمی‌توانید الان خانوار جدید را وارد سامانه رفاهی کنید! در روزهای نخست ثبت‌نام هیچ کس نبود ما را راهنمایی کند و به علت اینکه اعلام کرده بودند نباید اطلاعات نادرست بدهید ما نیز اقدام به ثبت‌نام نکردیم». البته طبق اطلاعیه سازمان هدفمندی تنها کسانی می‌توانند تغییرات خانوار خود را اصلاح کنند که در فروردین ماه ثبت‌نام کرده باشند. یعنی اگر کسی به تازگی ازدواج کرده بود باید زیرمجموعه سرپرست قبلی قرار می‌گرفت. به همین علت کسانی که به تازگی ازدواج کرده و در زیرمجموعه سرپرست قبلی قرار نگرفته‌اند نمی‌توانند ثبت‌نام کنند. اما مشکلی که برخی مراجعه‌کنندگان با آن مواجه بودند ایجاد اشکال در زمان ثبت‌نام بود. مثلا یکی از متقاضیان دریافت یارانه در این باره گفت:  «برای ثبت‌نام در رفاهی در یکی از مراکز پلیس+10 ثبت‌نام کردم اما کارمند آنجا به اشتباه به جای 3 عضو، فقط یک عضو را ثبت‌نام کرد. حالا که مراجعه کردم می‌گویند امکانپذیر نیست.» یا یک مراجعه‌کننده دیگر می‌گوید: «بنده قبل عید ازدواج کرده و اقدام به ثبت خانوار جدید کردم (25 اسفند). در ثبت‌نام مرحله دوم ما را نه در خانوار جدید و نه در خانوارهای پدری‌مان قبول نکردند و گفتند منتظر بمانید...الان رفتم پلیس+10 باز ما را قبول نکرد. ما نیاز شدید داریم.» یا دیگری می‌گوید: «من بازنشسته هستم و با وجود مشکلات مالی که داشتم برای یارانه ثبت‌نام نکردم. طبق این اطلاعیه فرزندم که ازدواج کرده به دلیل اینکه من ثبت‌نام نکردم نمی‌تواند برای دریافت یارانه به مراکز یادشده مراجعه کند، آیا این بی‌عدالتی نیست؟ جواب فرزندم را که دانشجو است چه بدهم؟»

قطعی سیستم

در برخی مراکز پلیس+10 به مردم گفته شد سیستم ثبت‌نام مختل شده و روز شنبه مراجعه کنید. اختلال در سیستم رفاهی موجب ایجاد مشکل برای مردم و مراجعه‌کنندگان شد و این در حالی است که حتی کارمندان پلیس+10 نمی‌دانستند که مهلت اصلاح تغییرات خانوارها تا چند روز است. همچنین بسیاری از متقاضیان برای ویرایش اطلاعات خود مراجعه کردند اما اصلاح و ویرایش اطلاعات اقتصادی خانوار امکانپذیر نبود و مشخص نیست آیا مسؤولان برای ویرایش اطلاعاتی مانند درآمد خانوار یا خانه‌دار بودن متقاضیان تدابیری اندیشیده‌اند؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها