کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بورس؛ خالي از هيجانات سياسي


کد خبر : ۴۸۵۰دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴:۴۴۱۶۴۶ بازدید

بازارهای ارز و سهام پس از التهابات روز شنبه، روز گذشته را با وضعیت نسبتا متعادل‌تری پشت سرگذاشتند. در شروع هفته و با انتشار برخی از اخبار دیپلماتیک، شاخص بورس 715 واحد پایین ...

بازارهای ارز و سهام پس از التهابات روز شنبه، روز گذشته را با وضعیت نسبتا متعادل‌تری پشت سرگذاشتند. در شروع هفته و با انتشار برخی از اخبار دیپلماتیک، شاخص بورس 715 واحد پایین آمد و نرخ ارز نیز از 3300 تومان گذاشت؛ اما با تعدیل شاخص‌های قیمتی این بازارها در روز گذشته، به نظر می‌رسد که نوسان‌های روز شنبه تحت‌تاثیر عوامل روانی بوده و بازارها گرایش بیشتری به ثبات پیدا کرده‌اند.

خودرويي‌ها دوباره ليدر شدند

گروه بورس، محبوبه مغاني: روز گذشته 792 ميليون و 885 هزار سهم به ارزش 2 هزار و 405 ميليارد و 592 ميليون ريال در 630 هزار و 501 دفعه معاملاتي رشد 85 واحدي را براي شاخص بورس رقم زد. بر اين اساس ثبت رقم 76 هزار و 987 واحدي شاخص بازدهي 11/0 درصدي را براي بورس تهران به همراه داشت.

در حالي روز گذشته قبل از شروع بازار سهام شركت‌هاي خودروسازي سايپا و ايران‌خودرو با صف‌هاي فروش مواجه بودند كه انجام معاملات بلوكي در نمادهاي اين گروه منجر شد تا سهام آنها با اقبال بازار مواجه شود.روز گذشته 88 ميليون سهم از سهام سايپا كه متعلق به شركت سرمايه‌گذاري رنا و در وثيقه بانك‌ملي بود، در ازاي تسويه مطالبات اين بلوك به بانك ملي واگذار شد.انجام اين معاملات بلوكي سايپا و ايران‌خودرو باعث شد حق‌تقدم ايران‌خودرو و سهام سرمايه‌گذاري رنا و سايپا با اقبال بازار مواجه شوند. اگرچه در اين ميان برخي از فعالان بازار توجه به سهام خودرويي را ناشي از شايعه برگزاري جلسه شوراي رقابت و توافقات صورت گرفته ميان خودروسازان، مسوولان سازمان استاندارد، سازمان بازرسي و كيفيت و شوراي رقابت در رابطه با افزايش قيمت‌ها نسبت مي‌دهند.اين خبر عصر روز گذشته توسط برخي خودروسازان تكذيب شد اما اثر خود را بر بورس گذاشت.

بانك مركزي نرخ تورم‌بخشي خودروها را 34درصد اعلام كرده است. در واقع اين نرخ مربوط به خودروهايي است كه توسط ايران‌خودرو و سايپا توليد مي‌شوند.در حال حاضر صنعت خودرو از ارزش بازار 114 هزار و 728 ميليارد و 905 ميليوني ريالي بر خوردار است. در پي معاملات ديروز در صنعت خودرو 449 ميليون و 569 هزار سهم به ارزش يك هزار و 195 ميليارد و 243 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت تا بر اين اساس روز گذشته اين صنعت از بازده 48/2 درصدي برخوردار شود.

 حساسيت مذاكرات هسته‌اي را با بورس عجين نكنيم

مديرعامل شركت سينافرآيند نيرو با بيان اين مطلب كه شرايط بازار با توجه به نزديكي فصل مجامع و اميدواري به نتيجه مذاكرات در بلندمدت نمي‌تواند با كاهش زيادي همراه شود، اينگونه استدلال كرد كه از يك سو شفافيت عملكرد شركت‌هاي بورس همزمان با فصل مجامع و همچنين گزارش‌ها و برنامه‌هاي آتي اين شركت‌ها، باعث اميدواري سهامداران در اين مقطع مي‌شود و از سوي ديگر روند مذاكرات ميان ايران و 1+5 به گونه‌اي است كه نمي‌توان گشايش آني از مذاكرات انتظار داشت. وي معتقد است: اما با توجه به اراده طرفين براي حل و فصل مشكلات موجود قطعا پيشرفت در ماه‌هاي آتي را شاهد خواهيم بود.

ابراهيم نوايي بر اين اساس به سهامداران و فعالان بازار سرمايه توصيه كرد: شايد بهتر باشد حساسيت اين مذاكرات را با روند بورس عجين نكنيم، تا آسيب كمتري به بازار وارد شده و به عبارتي در اين خصوص واكسينه شويم.  به گفته وي اين مسائل با مذاكرات شش ماه تا يك سال پايان نمي‌يابد لذا بهتر است بازار حركت خود را با اين مذاكرات گره نزند.وي با اشاره به روند بازار در سال‌هاي قبل يادآور شد: اين روند نشان داده شركت‌هاي اثرپذير از تحريم در اين شرايط داراي ريسك سرمايه‌گذاري بالاتري از ساير شركت‌ها هستند، هرچند شركت‌هاي صادراتي در هر شرايطي ثابت كرده‌اند كه مي‌توانند جور نوسانات بازار را به دوش كشند.

مديرعامل شركت سينافرآيند نيرو ادامه داد: صنايع قابل سرمايه‌گذاري در اين خصوص مي‌توانند از گروهي انتخاب شوند كه با افزايش احتمالي صادرات با رونق همراه شده و از طرفي نياز كمتري به واردات مواد اوليه و ارتباط با فروشندگان خارجي داشته باشند. وي از صنايع پترو پالايش، معدني و فولاد، تجهيزاتي (به دليل افزايش فعاليت‌هاي اقتصادي در آينده و عبور از شرايط ركود) به عنوان صنايعي نام برد كه مي‌توانند با كاهش تنش‌هاي مذاكرات و اصلاح روند بازار در خردادماه فعاليتي منطقي و مثبت داشته باشند.اين كارشناس بازار سرمايه در اين ميان خواستار توجه سهامداران و فعالان بازار سرمايه به اين نكته شد كه شرايط بازار از التهاب دوران تحريم و همچنين تهديدات سال‌هاي گذشته فاصله گرفته است و لزومي براي نگراني و هجوم براي فروش به هر قيمتي از سوي سرمايه‌گذاران منطقي نيست. 

وي ادامه داد: از سوي ديگر دولت، مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها را كه با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي همراه بوده، آغاز كرده و ريسك اين تحول در فروردين‌ماه و حتي ماه گذشته بر بورس سايه انداخته بود، ديگر حاشيه‌اي بر بازار ندارد. مديرعامل شركت سينافرآيند نيرو در نهايت اين‌گونه جمع‌بندي كرد: انتظار بر اين است كه تحليلگران و سرمايه‌گذاران با لحاظ شرايط روز اقتصاد كشور و محاسبه جميع جهات ريسك‌هاي سرمايه‌گذاري به بازار توجه كرده و از رفتار احساسي و غير منطقي درخصوص اخبار و گزارش‌هايي كه تاثير مقطعي بر روند بازار مي‌گذارند، دوري گزيده و اجازه دهند روند منطقي بر بازار حاكم شود. 

 لزوم هدایت نقدینگی به بازار سرمایه

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری گروه مسکن نیز در گفت‌و‌گو با دنياي اقتصاد با اشاره به تاثیر‌پذیری بازار سرمایه تنها به واسطه چند روز از مذاکرات هسته‌ای، ابراز كرد: پس از افت چند درصدی قیمت‌ها بار ديگر بازار حالت ثبات پیدا کرده و سرمایه‌گذاران بر اساس عملکرد مالی شرکت‌ها تصمیم‌گیری خواهند کرد.  وی که در مجموع دلیل منفی شدن بازار را تنها مربوط به مذاکرات هسته‌ای نمی‌داند، به ماه‌های گذشته اشاره کرد که در آن روزها به‌رغم فضای مثبت حاکم بر روابط سیاسی،  بازار به شدت منفی بوده است. 

مهدی شهریاری ادامه داد: بر این اساس به نظرمی‌رسد تاثیرگذارترین عامل بر تحولات بازار سرمایه، نقدینگی و هدایت آن به سمت بازار سرمایه است و دولت در جهت تحقق برنامه کنترل تورم باید دست به اقداماتی بزند که منجر به هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه شود. وی به توجه بازار به برخی صنایع قبل از انجام دور اخير مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد که پس از پایان مذاکرات و فضای روانی ایجاد شده به علت بی‌نتیجه بودن مذاکرات تمام بازار تحت تاثیر قرار گرفته و با افت قیمت سهام در تمام صنایع مواجه شدیم.  مدیر سرمایه‌گذاری «ثمسکن» ادامه داد: اما به نظر می‌رسد در مرحله بعد صنایعی که ارز محور هستند با توجه به افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی در کوتاه‌مدت با رشد ارزش سهام مواجه شوند. صنایعی چون پتروشیمی، معادن و در مرحله بعدی صنایعی که از ریسک پايین در قبال تحولات هسته‌ای برخوردار هستند همچون ساختمان و صنعت خدمات پيش‌بيني مي‌شود در کوتاه‌مدت از رشد سهام برخوردار شوند.  وی اضافه کرد: اما در صورت عدم توافق هسته‌ای، افزایش تحریم‌ها و عدم برنامه‌ریزی مناسب اقتصادی در قبال این پدیده از سوی دولت کل بازار با افت مواجه خواهد شد. شهریاری تصریح کرد: با توجه به قرار داشتن در فصل مجامع، تقسیم سود و افزایش سود سال‌های آتی شرکت‌ها از یک طرف و اقدامات عملی دولت در زمینه‌های اقتصادی از جمله برنامه‌ریزی برای منابع دریافتی از وجوه طرح هدفمندی از طرف دیگر می‌تواند موجب بهبود نسبی بازار شود.

اما در ادامه معاملات ديروز نماد معاملاتي شركت بين‌المللي توسعه ساختمان با توجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم، دامپروري مگسال، شير پاستوريزه پگاه اصفهان، داروسازي ابوريحان، سيمان فارس نو جهت برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه و خدمات انفورماتيك جهت مجمع عمومي عادي سالانه و فوق‌العاده براي افزايش سرمايه متوقف شدند.از سوي ديگر فولاد صبانور، به عنوان اولين شركت انتقالي از فرابورس به بورس در سال جاري با سرمايه 103 ميليارد توماني به عنوان چهارصدو‌هشتاد‌و‌چهارمين شركت بورسي به تابلوي بورس منتقل شد. سهام این شرکت بعد از انتقال به بورس تهران به قیمت 1462 تومان کشف قیمت شد و 1500 میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه اضافه کرد.  پس از اين انتقال، اين شركت در نظر دارد سرمایه‌ خود را در دو مرحله به 310 میلیارد تومان افزایش دهد.  همچنين سازمان خصوصی سازی با انتشار آگهی اعلام کرده است که بلوک 34/1 درصدی سهام بانک صادرات را که شامل 776 میلیون و 114 هزار سهم می‌شود، به فروش می‌رساند. قیمت هر سهم این بلوک  به قیمت تابلوي بورس در روز قبل از عرضه به شرط آنکه از 1000 ریال کمتر نباشد، تعیین شده است. این عرضه  18 خرداد در بورس اوراق بهادار انجام خواهد شد.  همچنین مبلغ سپرده شرکت در این مزایده 23 میلیارد و 283 میلیون و 420 هزار ریال برآورده شده است و خریدار باید 50 درصد مبلغ پیشنهادی خود را به صورت نقد و بقیه را به صورت قسطی تا یکسال بپردازد.




اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها