کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وزیر اقتصاد مسئول نوسانات ارزی است


کد خبر : ۴۸۳۰شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۳:۲۳۵۱۷۲ بازدید

امروز بار دیگر بازار ارز و طلا در کشور شاهد برخی نوسانات بود؛ نوساناتی که باعث افزایش نرخ ارز شد.

از آغاز امسال،‌ این دومین بار است که بازار نوسانات پولی را به خود می‌بیند. افزایش قبلی نرخ ارز در بازار به دلیل اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش حامل‌های انرژی روی داد، ولی این بار دلیل این افزایش ‌توافق نکردن در مذاکرات هسته‌ای عنوان شده است. 

دلیل این واکنش بازار در هر جریان سیاسی ‌یا اجتماعی چیست؟

با اینکه رهبر انقلاب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده، نشانی از اجرای آن در کشور نیست و شواهد آن نیز نوسانات بازار پولی است که با هر تکان کوچک در بازار دچار نوسان می‌شود. 

در این باره، غلامعلی جعفر‌زاده امین‌آبادی ‌می‌گوید: آنچه‌ این اوضاع نشان می‌دهد، بیانگر این است که هم‌اکنون اقتصاد کشور، اقتصاد‌ مقاومتی نیست و با اینکه رهبری فرموده‌اند، اقتصاد مقاومتی شود، هنوز اثری از آن به چشم نمی‌خورد. مقاوم کردن اقتصاد یعنی مقاوم در برابر تکان‌ها‌ که شاید به اشکال گوناگون در اقتصاد کشور بروز کند. 

وی افزود: شاید تکان‌ها ‌از حوادث غیر‌مترقبه تا مذاکرات و تحریم را در بر داشته باشد، ولی ما می‌بینیم به محض اینکه سر و صدای عدم توافق مذاکرات به گوش می‌رسد، دوباره نوسانات ارز شروع می‌شود؛ این نشان دهنده این است که متأسفانه ما فاصله بسیاری تا اقتصاد مقاومتی داریم. 

وی گفت: باید برای جلوگیری از این کار، اقتصاد مقاومتی را سرعت ببخشیم و از سوی دیگر، مبادلات را از مبادلات پولی خارج کنیم و به مبادلات تجاری غیر پولی بپیوندیم؛ مانند چین. چین در حال حاضر با ۱۵۰ کشور دنیا مبادله کالایی دارد، جالب اینکه هم‌اکنون برای چین و ژاپن تحریم معنایی ندارد و تنها دلیل آن مبادله کالایی است، چون دلار در گردش پولی این کشور‌ها هیچ اثری ندارد، در حالی که ایران کاملا وابسطه به دلار است و متأسفانه بانک مرکزی کاری برای ‌قرارداد بستن با کشور‌های دنیا برای ‌رد و بدل نشدن پول نکرده است. 

دوستان بانک مرکزی باید قدری بحث تحریم و اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرند. هم‌اکنون وزیر اقتصاد می‌تواند به این موضوع سرعت بخشد. طبیعی است که هر اندازه مسئولان کوتاهی کنند‌، دود آن به چشم مردم می‌رود؛ بنابراین، اگر دولت آب دستش است، باید به کناری نهند و فکری به حال اقتصاد کشور کند. 

این نماینده مجلس گفت: مردم نیز باید قدری همراهی کنند و مسئولان نیز سریع باشند.‌ ما آن زمان هم گفتیم که اجرای فاز دوم هدفمندی قدری زود است. هنوز اشتباهات فاز اول درست نشده بود که ادامه آن زاویه را با مسیر اصلی زیاد‌تر کرد. نخستین‌ انتظاری که از دولت داشتیم، این بود که هدفمندی را به‌ مسیر اصلی خود می‌آورد و پس از آن فاز دوم را اجرا می‌کرد. البته احساس می‌شود که وزیر اقتصاد هم در این بین خوب کار نمی‌کند و دلیل آن نیز مبهم است. انتظاری که از طیب‌نیا می‌رفت، این نبود. این وزیر با اینکه رأی بالایی از مجلس گرفت، به قول و رفتار‌های خود عمل نکرده است.

جعفرزاده امین‌آبادی در پایان خاطرنشان کرد: پرچمدار اصلاح اقتصاد کشور وزیر اقتصاد است. متأسفانه کم تحرکی وزیر و عدم پویایی وزیر، باعث بروز برخی از این مشکلات در کشور شده است؛ بنابراین، انتظار می‌رود وزارت اقتصاد بتواند با برنامه‌ریزی‌های منظم، بازار‌های پولی کشور را ‌کامل کنترل کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها