کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ترس بانک‌ها از درگیری با بدهکاران کلان!


کد خبر : ۴۸۱۱شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۸:۴۸۳۳۱۱ بازدید

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از بدهکاران کلان بانکی به عنوان هیولاهای اقتصادی نام برد و بر ضرورت برخورد دولت با این ...

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از بدهکاران کلان بانکی به عنوان هیولاهای اقتصادی نام برد و بر ضرورت برخورد دولت با این افراد تأکید کرد و گفت: این افراد به قدری بزرگ هستند که عوامل بانکی از آنها می‌ترسند.

ابراهیم نکو  در ارتباط با چرایی افزایش معوقات بانکی و عدم وصول این معوقات در نظام بانکی، اظهار داشت: بانک‌ها معمولاً نمی‌خواهند خودشان را به دردسر بیندازند و فکر می‌کنند در بلندمدت می‌توانند این تسهیلات معوق شده را وصول کنند. وی عدم دلسوزی برخی عوامل بانکی را در افزایش مطالبات معوق موثر دانست و گفت: اگر این گروه در همان مراحل اولیه دقت کافی و عزم جدی در وصول تسهیلات داشته باشند، آمار معوقات بانکی کاهش می‌یابد اما این افراد از اجرای وظایف خود امتناع کرده و اجازه می‌دهند حجم معوقات افزایش یابد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بخش اعظم تسهیلات معوق شده ناشی از پرداخت تسهیلات به افرادی خاص از طریق واسطه‌ و به صورت غیرقانونی است. البته این تسهیلات کلان نه‌تنها در تولید سرمایه‌گذاری نشده‌ بلکه در مشاغل کاذب و بازارهای غیرمولد به کار گرفته شده‌ است. نکو البته قوانین بانکی را در افزایش مطالبات معوق بی‌تأثیر ندانست و تاکید کرد: اکثر این تسهیلات کلان معوق بدون وثیقه و ضامن معتبر پرداخت شده و همین مساله موجب افزایش معوقات بانکی شده است.

نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس نهم مهم‌ترین مشکل فعلی نظام بانکی را تسهیلات کلان معوق شده عنوان کرد و افزود: متأسفانه این هیولاهای اقتصادی (بدهکاران کلان بانکی) به قدری بزرگ هستند که عوامل بانکی از آنها می‌ترسند و نسبت به وصول این تسهیلات نگران هستند. وی ابراز امیدواری کرد با عزم دولت یازدهم و ورود جدی دستگاه قضا بدهکاران کلان بانکی شناسایی و باندهای اقتصادی فاسد منهدم شوند و افزود: جنگ با این باندهای اقتصادی مخوف و اندک از سوی دولت بسیار سخت و نفسگیر خواهد بود ولی عاقبت این جنگ، پیروزی از آن دولت خواهد شد. نکو این را هم گفت که باید برابر مقررات تمام دستگاه‌ها و قوای مرتبط به صورت جدی و قانونی نسبت به دریافت حق مردم و کشور وارد عمل شوند و این مطالبات معوق را وصول کنند.

61 نفر بالای ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی معوق دارند

گزارش بانک مرکزی حاکی است از مجموع ۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات معوق بانکی تا دی‌ماه سال گذشته، ۱۱۲ شخص حقیقی و حقوقی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان و ۶۱ فرد حقیقی و حقوقی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی معوق به شبکه بانکی دارند. به گزارش تسنیم، نیمه اردیبهشت‌ماه سال جاری اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از ارسال اسامی 575 بدهکار بانکی به قوه قضائیه خبر داد و اعلام کرد: هم‌اکنون مجموع مطالبات معوق بانک‌ها با 82 هزار میلیارد تومان رسیده است که در این رابطه دولت از اول سعی کرد بررسی کند در این مطالبات افراد مقصر هستند یا شرایط اقتصادی تاثیر گذاشته است. جهانگیری با اعلام اینکه 575 نفر به‌عنوان بدهکار کلان بانکی شناسایی شده‌اند، گفت: اسامی این افراد به قوه قضائیه ارسال شده است. از طرف دیگر رئیس‌کل بانک مرکزی چند روز قبل گزارشی را به من داد که در آن گزارش آمده بود 20 نفر این لیست چه سهمی از معوقات دارند. با انتشار این خبر، گزارش‌هایی از فهرست بدهکاران بانکی منتشر شد مبنی بر اینکه 145 نفر بالای 100 میلیارد تومان به میزان 42 هزار میلیارد تومان و 283 نفر بالای 50 میلیارد تومان به میزان 47 هزار میلیارد تومان بدهی معوق دارند. این در حالی است که گزارش‌های رسمی بانک مرکزی در دی‌ماه سال گذشته نشان می‌دهد کل تسهیلات بانک‌ها اعم از جاری و غیرجاری بیش از 523 هزار میلیارد تومان و تسهیلات غیرجاری (معوق) بیش از 80 هزار میلیارد تومان و نسبت تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات 4/15 درصد است. براساس آمار رسمی بانک مرکزی، بدهکاران بالای 100 میلیارد تومان دارای 61 پرونده هستند که مبلغ کــــل تسهیلات غیرجاری آنها 152 هزار میلیارد ریال است که 9/18 درصد کل مطالبات غیرجاری شبکه بانکی را شامل می‌شود. همچنین بدهکاران بالای 50 تا 100 میلیارد تومان دارای 112پرونده هستند که مبلغ کــــل تسهیلات غیرجاری آنها 3/77 هزار میلیارد ریال برابر 6/9 درصد کل مطالبات غیرجاری شبکه بانکی کشور است. بر این اساس، 173 پرونده متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی بدهکار بالای 50 میلیارد تومان است که جمعا مبلغ 7/229 هزار میلیارد ریال بوده که 5/28 درصد از کل مطالبات غیرجاری شبکه بانکی را شامل می‎شود.

تشکیل کارگروه ویژه معوقات بانکی در بانک مرکزی

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به فعالیت کارگروه وصول مطالبات معوق بانک‌ها در بانک مرکزی گفت: نتیجه اقدامات این کارگروه در این مدت، مطالبات معوق بانک‌ها را با 13 هزار میلیارد ریال کاهش به ۸۰۷ هزار میلیارد ریال رسانده است. علی‌اصغر میرمحمدصادقی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تشکیل کارگروه ساماندهی و وصول مطالبات معوق در معاونت نظارت بانک مرکزی اظهار داشت: این کارگروه که با همکاری بانک‌ها فعالیت می‌کند، اولویت اول خود را با وصول مطالبات از بدهکاران بزرگ بانکی آغاز کرده است. وی افزود: در همین مدت 13 هزار میلیارد ریال از مطالبات معوق ارزی و ریالی بانک‌ها کاهش یافته و حجم کل آن به 807 هزار میلیارد ریال رسیده است؛ 627 هزار میلیارد ریال این مطالبات ریالی و 180 هزار میلیارد ریال آن ارزی است. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چرا به یکباره حجم مطالبات معوق بانک‌ها افزایش یافت، گفت: علت جهش یکباره مطالبات معوق، اضافه‌شدن آمار مطالبات معوق ارزی به آمار مطالبات ریالی بانک‌ها بود. وی با اشاره به اقدامات کارگروه وصول مطالبات معوق در بانک مرکزی افزود: در این کارگروه همه بانک‌ها پرونده‌های مطالبات معوق خود را ارائه و اعضا برای وصول آن تصمیم‌گیری و اقدام خواهند کرد. مدیرمحمد صادقی در پاسخ به این سوال که آیا دستورالعمل جدید برای وصول مطالبات معوق بانک طراحی خواهد شد، گفت: فعلا این کارگروه با استفاده از قوانین و دستورالعمل‌های موجود فعالیت می‌کند اما در صورت نیاز، می‌تواند دستورالعملی را تدوین و پیشنهاد دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها