کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بورس تهران در انتظار خبرهای «وین»


کد خبر : ۴۸۰۹شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۱:۲۸۲۴۷۸ بازدید

به‌نظر می‌رسد بازار منتظر یک اتفاق برای تصمیم‌گیری قاطع است؛ اتفاقی از جنس مذاکرات هسته‌ای. هفته گذشته تعداد فروشنده‌ها چندان زیاد نبود و این نشانه خوبی برای بازار است که ...

عرضه از تقاضا پیشی گرفت

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت، روند آرام و کم‌نوسانی را داشت. شاخص کل بورس مدتی است در کانال 77هزارو600 واحد قرار دارد. به‌نظر می‌رسد بازار منتظر یک اتفاق برای تصمیم‌گیری قاطع است؛ اتفاقی از جنس مذاکرات هسته‌ای. هفته گذشته تعداد فروشنده‌ها چندان زیاد نبود و این نشانه خوبی برای بازار است که سرمایه‌گذاران به خروج از سهم اعتقادی ندارند اما خریداران نیز مردد بودند و به همین دلیل تقاضا در بازار در برابر عرضه چندان قوی نبود. تمایل سرمایه‌گذاران برای خریدوفروش کمتر شده و بیشتر آنها ترجیح می‌دادند نظاره‌گر بازار باشند. جالب آنکه بررسی ترکیب سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد حقوقی‌ها برخلاف گذشته در بازار حضور نسبتا فعالی داشته و به‌طور میانگین 40‌درصد از ارزش معاملات را در اختیار داشتند. این گروه بیشتر در صنعت پتروشیمی، بانکی و معدنی فعال بودند. سرمایه‌گذاران در هفته گذشته چشم به مذاکرات وین دوخته بودند؛ مذاکراتی که می‌تواند جهت حرکت بازار را تعیین کند و صعود یا نزول بازار را در ماه‌های آتی رقم بزند. همین موضوع سبب شد تا تعداد خریداران در بورس 52‌درصد نسبت به هفته ماقبل کاهش یابد و حجم و ارزش معاملات نیز به‌طور چشمگیری کاهش یابد. البته در میانه هفته گذشته تعطیلی ولادت حضرت‌علی(ع) و بزرگداشت روز پدر، تعداد روزهای معاملاتی هفته را کاهش داد و سبب شد تا بازار نسبتا خلوتی داشته باشیم و به کاهش حجم و ارزش معاملات نیز دامن زد. هفته گذشته دومیلیاردو286میلیون سهم به ارزش شش‌هزارو620‌میلیاردریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل از نظر حجم و ارزش به ترتیب 71 و 94‌درصد کاهش داشت.

مهم‌ترین فاکتور اثر‌گذار بر بازار سرمایه، مذاکرات هسته‌ای است که چهارمین دور آن در وین در حال برگزاری است. در چهارمین دور از مذاکرات هسته‌ای، درباره چارچوب متن توافقنامه اصلی برای برداشتن «گام نهایی» و حل مشکلات، گفت‌وگو می‌شود و این دور از مذاکرات یکی از حساس‌ترین دور مذاکرات است. بر اساس اظهارنظرهای منتشره، طرفین نسبت به رسیدن به توافق نهایی خوشبین هستند.بر اساس آخرین خبرهای منتشره، وزیر امور خارجه با تشریح آخرین وضعیت مذاکرات با گروه 1+5 و مواضع کشورمان، توافق نهایی با 1+5 را دست‌یافتنی خوانده و گفته است: «واقع‌بینی و اراده دو طرف، عامل اساسی برای رسیدن به نتیجه است.» عراقچی نیز معتقد است بحث‌ها در فضای حسن‌نیت انجام می‌شود اما بسیار سخت و کند پیش می‌رود.

به گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، دیپلمات‌ها روز جمعه از احتمال تمدید مذاکرات ایران و 1+5 خبر داده و گفته‌اند ممکن است مذاکرات تا شنبه و یکشنبه نیز ادامه پیدا کند.تداوم مذاکرات هسته‌ای، سرمایه‌گذاران را دست‌به‌عصا خواهد کرد ولی به‌طور کلی برای هفته آینده به‌نظر می‌رسد در صورت انتشار خبرهای خوب از مذاکرات هسته‌ای شاهد گام بلند شاخص برای صعود باشیم و در صورت انتشار خبرهای منفی که احتمال آن کم است روند نزولی انتظار می‌رود.

ادامه مذاکرات در هفته جاری سبب محتاط‌شدن سرمایه‌گذاران می‌شود اما آنچه مشخص است در شرایط فعلی، بازار فروشنده خاصی ندارد. روند معاملات منطقی است و شاخص کل در هفته گذشته 144واحد کاهش یافت و به سطح 77هزارو610 رسید. شاخص قیمت و سود نقدی نزول بیشتری را متحمل شد اما شاخص مالی رشد خوبی را تجربه کرد. در بین صنایع بورسی، صنعت خودرو با خوشبینی به مذاکرات هسته‌ای و نیز خبر افزایش سرمایه برخی خودروسازان از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها عنوان پربازده‌ترین صنعت هفته گذشته را به خود اختصاص داد.  در هفته گذشته از بین 40 صنعت حاضر در بورس، 12 صنعت با رشد مواجه شدند و شاخص صنعت خودرو با 4/9درصد رشد بیشترین بازدهی را در بین صنایع داشت.انتشار خبر افزایش سرمایه پارس‌خودرو از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در کنار شایعه تایید افزایش سرمایه سایپا از همین محل، سبب خوشبینی سرمایه‌گذاران به این گروه و تشکیل صف‌های خرید برای خودروسازان و سایر سهام خودرویی شد.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌تنهایی سبب بهبود شرایط خودروسازان نمی‌شود اما سبب افزایش قدرت استقراض آنها و اصلاح ساختار مالی آنها می‌شود. در کنار آن خبرهایی از علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی به حضور در صنعت خودرو شنیده می‌شود. اما سرمایه‌گذاران توجه داشته باشند که این صنعت مشکلات زیادی دارد و برطرف‌کردن آنها زمانبر است و بهتر است اسیر خوشبینی غیرمنطقی در این گروه نشوند. بررسی معاملات خودرویی‌ها نشان‌دهنده حضور چشمگیر سرمایه‌گذاران خرد در این صنعت است که بهتر است مراقب نوسان‌گیران باشند. دیگرصنایع پربازده بازار، صنعت چوب، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، خدمات فنی- مهندسی، سایر واسطه‌گری‌های مالی و استخراج ذغال‌سنگ و بانک‌ها و موسسات اعتباری بودند. با رونق گروه خودرو، صنعت لیزینگ نیز پرطرفدار شد. با انتشار خبرهایی از افزایش تولید خودرو، نیاز به لیزینگ خودرو‌ها برای فروش افزایش می‌یابد و احتمالا شرکت‌های این گروه نیز در صورت رونق خودرویی‌ها، توانشان برای افزایش سودآوری افزایش می‌یابد. رسیدن به توافق نهایی و لغو تحریم‌ها، بانک‌ها را نیز جذاب می‌کند. البته سهام بانک‌ها با عرضه‌های سنگینی طی هفته‌های قبل همراه بودند به‌طوری‌که بانک صادرات به زیر قیمت اسمی هم رسید اما در روزهای پایانی هفته بار دیگر توجه به این گروه و تقاضا برای سهام بانکی افزایش یافت.

صنعت پتروشیمی نیز از لغو تحریم‌ها منتفع می‌شود. این گروه با دارابودن نسبت قیمت بر درآمد پایین، سیاست تقسیم سود حداکثری و پرداخت به‌موقع آن، در صورت بهبود صادرات پتانسیل رشد سودآوری خوبی دارند.برای هفته پیش‌رو به‌نظر می‌رسد بازار بیش از هر چیز متاثر از اخبار وین باشد. شاخص کل از منظر تحلیل تکنیکال مستعد صعود است و مهم‌ترین سطح مقاومت پیش‌روی شاخص 78هزارو600 است که در صورت شکست این سطح مقاومتی صعود شاخص تا 82هزار واحد محتمل به‌نظر می‌رسد.  در صورت تداوم مذاکرات، به‌نظر می‌رسد شاخص نیز روند نوساناتی هفته گذشته را حفظ کند. در این صورت گزارش مالی شرکت‌ها می‌تواند عامل مهمی در رونق یا رکود یک صنعت باشد.
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها