کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ادامه اعتراض به افزایش تعرفه واردات محصولات دیجیتالی


کد خبر : ۴۷۷۳چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۳:۰۳۲۹۴۲ بازدید

اعتراض‌ها به افزایش چهار درصدی تعرفه واردات 48 قلم کالای حوزه آی‌تی به بهانه فرهنگی بودن این کالاها همچنان ادامه دارد و هر روز کارشناسان حوزه کامپیوتر و دیجیتال در این رابطه نظرات انتقادی جدیدی داده ...

اعتراض‌ها به افزایش چهار درصدی تعرفه واردات 48 قلم کالای حوزه آی‌تی به بهانه فرهنگی بودن این کالاها همچنان ادامه دارد و هر روز کارشناسان حوزه کامپیوتر و دیجیتال در این رابطه نظرات انتقادی جدیدی داده و خواستار لغو اجرای این طرح شده‌اند.

با این حال از گوشه و کنار خبر می‌رسد، این طرح در گمرکات کشور در حال اجرا است و واردکنندگان ناچارند بابت واردات اقلام کامپیوتری چهار درصد بیشتر از قبل به عنوان حقوق گمرکی پرداخت کنند.
 بازار کامپیوتر همچنان سرپا است  کاهش شدید حجم معاملات، نیمه‌تعطیل‌شدن بخشی از فروشگاه‌های بازار کامپیوتر و... برخی از اتفاقاتی است که در بازار هفته گذشته کامپیوتر رخ داده است.

اتفاقاتی که بنا بر اعلام کارشناسان بازار کامپیوتر تداوم آن صدمات زیادی به بازار کامپیوتر زده است.کارشناسان می‌گویند؛ در شرایط فعلی بازار تلاش زیادی برای سرپا ماندن می‌کند، اما در صورت ادامه روند فعلی، واردکنندگان تا مشخص شدن وضعیت تعرفه‌ها از سفارش کالا و واردات آنها خودداری کرده و درنتیجه موجودی بازار روز به روز کمتر خواهد شد و ممکن است، با بازاری خالی از کالا مواجه شویم که فعالیت چنین بازاری منطقی به نظر نمی‌رسد. رئیس اتحادیه صنف رایانه نیز با تایید این موضوع اعلام کرده است؛ ممکن است، گروهی تصور کنند این افزایش تعرفه در نهایت به افزایش قیمت‌ها در بازار کامپیوتر منجر شده و دود این اتفاق تنها به چشم مصرف‌کننده نهایی می‌رود. در حالی که تمام گروه‌ها از این موضوع آسیب خواهند دید.

به گفته وی؛ تاکنون بازار مقاومت زیادی در برابر این شرایط ناخوشایند کرده است ولی ممکن است شرایطی پیش‌آید که بازار تاب مقاومت نیاورد. به گفته وی؛ رشد چهار درصدی حقوق گمرکی قطعا موجب رشد حداقل 20 درصدی قیمت‌ها در بازار خواهد شد. چرا که در حال حاضر نوت‌بوکی که با 80 تا 100 هزار تومان از گمرک ترخیص می‌شد با لحاظ کردن افزایش چهار درصدی تعرفه و هزینه‌های جانبی دیگر با مبلغی حدود 200 هزار تومان از گمرک ترخیص می‌شود که این موضوع باعث رشد قیمت در بازار و همچنین کاهش تقاضا و... می‌شود.

سالارمنش یکی از فعالان بازار کامپیوتر هم در این باره می‌گوید: به دلیل افزایش قیمت‌ها کسبه ناچار شده‌اند قیمت‌ها را افزایش دهند و بسیاری نیز کالایی برای عرضه به بازار نداشته و دست روی دست گذاشته و منتظر هستند، تا ببینند وضعیت بازار در روزهای آتی چگونه خواهد بود. به گفته این فعال بازار، طی یکسال اخیر بسیاری از فعالان بازار به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی ناچار شدند حرفه خود را تغییر داده و در بخش‌های دیگر بازار مشغول به کار شوند. امسال نیز در صورت تداوم شرایط فعلی، فروشندگان بیشتری از بخش عرضه و فروش کالا خارج و وارد بخش‌های خدماتی یا.... می‌شوند. ضمن اینکه گروهی نیز به کلی عطای فعالیت در بازار کامپیوتر را به لقایش می‌بخشند. وی افزود: خوشبختانه، فعلا بازار به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اما ما نگران روزهای آینده هستیم.

 نامه‌نگاری به مقامات

طی مدت اخیر بی‌توجهی به اعتراض‌های کارشناسان و سازمان‌های در ارتباط با حوزه آی‌تی موجب شده است تا نه‌تنها دامنه اعتراض‌ها بالا بگیرد، بلکه گروهی دست به دامان مقامات بالاتر شوند.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای  در جدیدترین اقدامش مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور داشته و خواستار تجدیدنظر فوری در مورد افزایش ۴ درصدی تعرفه واردات کالای فرهنگی  شده است. کاظم آیت‌اللهی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌‌جمهور که در 6 بند نگارش شده است، گفته است در تبصره مذکور لوازم صوتی و تصویری و لوح فشرده به‌عنوان مثال ذکر شده‌اند که این مصادیق انتقال محتوا را به کاربر نهایی فراهم می‌آورد و نمی‌توان هر کالایی را که شاید ابزار و وسیله‌ای برای انتقال داده و... ‌باشد در این زمره قلمداد کرد.

همچنین رئیس سازمان نظامی صنفی رایانه‌ای در این نامه گفته است که در فهرست مذکور اقلامی همچون داکت، کابل، پایه خنک‌کننده، کیس، سرور، سوئیچ شبکه، روتر شبکه و هدفون و حافظه لوازم جانبی تبلت (کیف، کاور، محافظ شیشه و... ) آمده است که تلقی اثر فرهنگی و استفاده فرهنگی از آن نادرست بوده و شاید فهرست مذکور بنا به این تفسیر  می‌توانست اقلام بسیار متنوع‌تر و به مراتب بیشتر ازجمله خودرو، میز کار و صندلی و بسیاری از کالاهای پر مصرف مورد استفاده همه اقشار (با کاربری‌های متفاوت) را مشمول شود. وی در بخش دیگری از نامه گفته است متاسفانه، شوک ناشی از چنین اقداماتی در مسیر واردات و بازار کالاهای پرمصرف، گریبانگیر مصرف‌کنندگان و منجر به ایجاد تلاطم در بازار و مبنای سوءاستفاده برخی می‌شود که برخلاف منش تدبیرگرایانه و رسالت دولت تدبیر و امید است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها