کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دستورالعمل سپرده‌های مدت‌دار به قوت خود باقی است


کد خبر : ۴۷۱۱شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۲:۵۱۲۵۳۱ بازدید

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای بر الزام اجرای «دستورالعمل اجرایی چگونگی محاسبه سود قطعی سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار با احتساب حق‌الوکاله به‌کارگیری سپرده‌ها» تاکید کرد.

در این بخشنامه آمده است:  به موجب تبصره ذیل ماده (3) قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره)، سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار که بانک در به‌کار گرفتن آنها وکیل است، در امور مشخص شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

ماده (ه) قانون مزبور اظهار می‌کند، منافع حاصل از عملیات مذکور در تبصره مزبور، براساس قرارداد منعقده، متناسب با مدت و مبالغ سپرده‌های سرمایه‌گذاری و رعایت سهم منابع بانک به نسبت مدت و مبلغ در کل وجوه به‌کار گرفته شده در این عملیات، تقسیم خواهد شد. از مهم‌ترین خصیصه‌های بانکداری بدون ربا می‌توان از رعایت اصل تسهیم سود حاصل از فعالیت‌های موصوف بین بانک و سپرده‌گذار نام برد. علی‌القاعده نحوه تسهیم سود یاد شده، می‌تواند تاثیر بسزایی در جلب اعتماد سپرده‌گذاران و به تبع آن هدایت سرمایه‌های اشخاص به سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی داشته باشد. در این رهگذر، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مقام ناظر بر بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی و به منظور ارتقای اعتماد عمومی به شبکه بانکی، همواره سعی در اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم، جهت نیل به چنین هدف و مقصود غایی داشته است.

بر همین اساس، در سال 1382، «دستورالعمل اجرایی چگونگی محاسبه سود قطعی سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار با احتساب حق‌الوکاله به‌کارگیری سپرده‌ها» بر اساس مفاد قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره)، تدوین و طی بخشنامه شماره مب / 1799 مورخ 18 دی 1382 به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد. در سال 1387 با عنایت به اینکه در دستورالعمل مزبور سپرده‌گذاری و اعطای تسهیلات بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد/به یکدیگر در چارچوب ضوابط مقرر، جزو مصادیق مصارف مشاع احصا نشده بود، دستورالعمل مذکور مورد بازنگری قرار گرفت و نسخه جدید دستورالعمل یاد شده طی بخشنامه شماره 126331/87 مورخ 19 اردیبهشت 1387 به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

مطابق این بخشنامه، «بر اساس ماده (98) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، عقود اسلامی استصناع، مرابحه و خرید دین به عقود مندرج در فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) اضافه شد. از این رو؛ بازنگری در دستورالعمل پیش گفته ضرورت یافت. لیکن با عنایت به عدم تصویب نهایی دستورالعمل جدید، به استحضار می‌رساند، مفاد «دستورالعمل اجرایی چگونگی محاسبه سود قطعی سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار با احتساب حق‌الوکاله به‌کارگیری سپرده‌ها» که پیش‌تر و طی بخشنامه شماره 126331/87 مورخ 19 اردیبهشت 1387 به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده بود - با لحاظ تسهیلات اعطایی در قالب عقود اخیرا‌لذکر در مصارف مشاع و درآمد‌های حاصل از آنها در سود مشاع- همچنان به قوت خود باقی بوده و لازم‌الاجرا است. از این رو، خواهشمند است مراتب به واحد‌های ذی‌ربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت شود.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها