کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار پتروشیمی‌ها تب بازار ارز را خواباند


کد خبر : ۴۵۲۹سه شنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳:۳۲۳۸۹۵ بازدید

همزمان با اظهارات ارزی وزیر اقتصاد مبنی بر ورود دلار پتروشیمی‌ها به بازار در آینده نزدیک، تب بازار ارز خوابید و مدار قیمتی دلار نزولی شده است.

 در پی تشدید نوسانات ارزی در بازار طی هفته های اخیر و اذعان فعالان بازار مبنی بر کمبود دلار، مقامات رسمی برای نخستین بار لب به سخن گشودند و از پشت پرده‌ای سخن گفتند که پیش از این تسنیم در خبری به آن پرداخته بود.

خبر این بود "توقف ورود دلار پتروشیمی‌ها به بازار ارز"، این شاید مهمترین دلیلی بود که در کنار نگرانی‌های بازار در پی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به نوسانات ارزی دامن زد و کمبود عرضه و افزایش تقاضا مدار صعودی را برای دلار رقم زد.آنطور که احمد مهدوی رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفته واحدهای پتروشیمی هر ماه 1.2 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات خود را در بازار عرضه خواهند کرد.

البته طبق اعلام مسئولان در هفته های گذشته از سال 93 تا کنون عرضه دلار پتروشیمی در بازار رخ نداده و بناست عرضه ارز از اردیبهشت‌ماه و به صورت مزایده‌ای توسط صرافی‌های مجاز و مشخص شده توسط بانک مرکزی آغاز شود.تا کنون قسمتی از ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی ها در ازای بدهی و وام‌های واحدهای پتروشیمی و بخشی نیز برای خرید قطعه و کاتالیست اختصاص داده شده است و باقی آن نیز به بازار داخل تزریق شده است. البته طبق اعلام مهدوی 50 تا 60 درصد ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به بازار داخل عرضه می‌شود.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و اولین مرد اقتصادی کابینه یازدهم درباره نوسانات ارزی این روزهای بازار ارز و ارتباط آن با عدم ورود دلار پتروشیمی‌ها در بازار گفته است: در زمستان گذشته نزدیک به سه ماه گاز پتروشیمی‌ها قطع بود و به همین دلیل تولید نداشته و فعالیت نکردند. این شرکت‌ها منابع اصلی عرضه ارز در بازار هستند و خوشبختانه با تغییر فصل عرضه گاز به پتروشیمی‌ها آغاز شده و محصول عرضه می‌شود و در نهایت درآمد های حاصل از این محل وارد بازار ارز خواهد شد.وی با اشاره به اینکه با تدبیر وزارت نفت امیدواریم زمستان امسال در خصوص عرضه گاز به شرکت‌های پتروشیمی مشکلی نداشته باشیم، تصریح کرد: از مهمترین دلایل گرانی دلار طی روزهای اخیر عوامل هیجانی از جمله کاهش ارز در بازار بوده و علت دیگر نیز تصوری است که در میان برخی به وجود آمده مبنی بر اینکه همزمان با اصلاح حامل های انرژی قیمت ارز بالا می رود.

وزیر اقتصاد تیم روحانی البته خطاب به مردم گفته که فعالیت سفته بازی در بازار ارز کاملا کوتاه مدت خواهد بود چراکه به دلیل وجود بازارهای موازی و جذابیت نرخ سود سپرده بانکی قطعا مردم این مطلب را تشخیص خواهندداد. بازار سرمایه و بانک‌ها بهترین محل برای تعادل بازار و سرمایه‌گذاری هستند.در شرایطی که نرخ ارز طی روزهای اخیر به قیمت‌هایی بالاتر از 3300 تومان هم افزایش یافته و طی یک هفته گذشته قیمت این ارز در تمام روزها بالاتر از 3200 تومان رقم خورده است طیب‌نیا می گوید: نرخ ارز در شرایط خوبی به سر می‌برد. برای آینده بازار نرخ ارز ثبات وامنیت پیش‌بینی می‌کنیم البته جانشین‌هایی برای بازار نرخ ارز وجود دارد و با توجه به کاهش نرخ تورم و متعادل شدن نرخ سود در سیستم بانکی سفته‌بازی در بازار ارز در آینده وجود نخواهد داشت.

وزیر اقتصاد البته به درآمد ارزی دولت در ماه‌های اخیر و صعودی بودن آن اشاره و تاکید کرده که در این مدت صادرات غیر نفتی افزایش داشته و نیز برخی محدودیت‌های غیرنفتی نیز حذف شده است. همچنین درآمد نفت وضعیت خوبی دارد که روز به روز در حال بهتر شدن است و فضای بین‌المللی نسبت به ایران تغییر کرده و در این فضا گشایش‌های قابل ملاحظه‌ای وجوددارد و شرایط مناسبی در بازار ارز داریم.این گزارش حاکی است بعد از اظهارات ارزی وزیر اقتصاد و زمزمه‌های ورود دلار پتروشیمی‌ها به بازار مدار صعودی دلار روند معکوس بخود گرفته و از بعد از ظهر روز گذشته استارت کاهش قیمت دلار در بازار خورده است.

البته سیر نزولی دلار از صبح امروز و با گشایش بازار ارز تشدید شده و در آخرین قیمت‌ها نرخ فروش دلار در کف بازار به 3260 تومان کاهش یافته است؛ آنطور که فعالان حاضر در بازار می گویند خبرهای خوش افزایش عرضه در بازار علت اصلی کاهش نرخ ارز در بازار بوده است.

هم اکنون دلار در صرافی‌ها با نرخ 3260 تومان، یورو با نرخ 4535 تومان، پوند انگلیس با نرخ 5480 تومان، درهم امارات متحده عربی با نرخ 893 تومان و یوان چین با نرخ 545 تومان فروخته می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها