کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نظرات آیات عظام و مراجع تقلید درباره دریافت یارانه


کد خبر : ۴۱۹۷سه شنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳:۵۰۵۳۰۹ بازدید

باتوجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال جدید و اقدام به اطلاع رسانی نسبت به انصراف افراد متمکن برای دریافت یارانه، مراجع عظام تقلید در استفتائاتی نسبت به انصراف افراد بی‌نیاز‌ در جامعه تاکید کردند.

مراجع تقلید در پی اطلاع رسانی نسبت به اعلام انصراف افراد بی نیاز درمورد دریافت یارانه، استفتاء داده و بر ضرورت عدم دریافت یارانه از سوی افراد بی نیاز از یارانه تاکید کردند. 


9vyhkynjtp9uzsccjdz6.png

جمعی از مقلدین آیت‌الله نوری همدانی در استفتائی که نسخه‌ای از آن در اختیار تسنیم قرار گرفته است، نظر ایشان را درباره دریافت یارانه در دوره جدید خواستار شدند که این مرجع تقلید شیعه در جواب نوشته است: کسانی که به یارانه احتیاج ندارند، نباید بگیرند.

مقلدان آیت‌الله نوری همدانی از ایشان پرسیده‌اند: با توجه به تأکیدات دولت محترم جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر بفرمایید آیا دریافت یارانه نقدی برای کسانی که دارای تمکن مالی بوده و نیازمند به استفاده از این مبلغ نیستند، جایز است؟

آیت‌الله نوری همدانی نیز در پاسخ نوشته است: این قبیل اموال که در تحت اختیار دولت محترم قرار دارد بیت المال است و لازم است که مسئولین محترم حکومت اسلامی بیت المال را در راه تأمین احتیاجات ملت مصروف نمایند.منتها، احتیاجات باید دسته‌بندی شود و اولویت بندی‌ها بر اساس الاهم فالاهم مورد توجه کامل قرار  بگیرد و با توفیق خداوند مصروف شود و از این راه خدمت رسانی‌ها انجام بگیرد.بنابراین چون معیار و ملاک صرف بیت المال در راه تأمین نیازمندی‌ها است لذا کسانی که احتیاج ندارند نباید بگیرند.
 

9vyhkynjtp9uzsccjdz6.png

دیدگاه آیت‌الله مکارم شیرازی در رابطه با دریافت یارانه نقدی

 متن استفتاء و پاسخ این مرجع تقلید بدین شرح است با توجه به تأکیدات دولت محترم جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر، بفرمایید که آیا دریافت یارانه نقدی برای کسانی که دارای تمکن مالی بوده و نیازمند به استفاده از این مبلغ نیستند، جایز است؟

با توجه به اینکه بیت المال در شرایط کنونی در اختیار دولت اسلامی است و باید مطابق آنچه صلاح و مصلحت کشور می بیند صرف کند، بنابراین هرگاه وجوهی را پس از مشورت با مشاورین آگاه و صاحب نظر تخصیص به قشر خاص بدهند، دیگر اقشار نمی توانند از آن استفاده کنند و اینکه بعضی می گویند اموال بیت المال مربوط به همه اقشار است و امیر مؤمنان علی علیه السلام به طور مساوی بیت المال را تقسیم می نموده تعبیری اشتباه است.

زیرا اموالی که وارد بیت المال می شد دو بخش بود، برخی مربوط به اراضی خراجیه بوده که به طور مساوی تقسیم می شد، بخش دیگری از قبیل زکات، خمس و انفال بوده است که طبق صریح قرآن مصارف معین دارد و در غیر آن مصرف نمی شده است.

با توجه به اینکه امروزه اموال خراجیه وجود ندارد، مسئله مساوات مطرح نیست. بنابراین برادران و خواهران عزیز که از یارانه بی نیاز هستند اقدام به گرفتن یارانه نکنند و زندگی خود را با اموال مشکوک آلوده نسازند، ان شاء الله خداوند برکاتش را از محل دیگر نصیب آنها می شود و اضافه بر این انصراف آنها کمکی است به اقشار نیازمند و برکات کمک به آنها را نیز شامل خواهد شد، انشاء الله دولت محترم به عهد خود وفا می کند و بخش مهمی از آن را صرف هزینه درمانی و بهداشتی برای عموم مردم کشور می شود.
 

9vyhkynjtp9uzsccjdz6.png


یارانه نقدی متعلق به کسانی است که استحقاق آن را داشته باشند

آیت‌الله سبحانی در پاسخ به سئوالی درباره دریافت یارانه نقدی، اظهار کرد: اصولاً وجوه یارانه بیت المال است و بیت المال متعلق به کسانی است که استحقاق آن را داشته باشند.

مرجع تقلید شیعیان افزود: فقرا و کسانی که درآمدشان کم است، مسلماً برای آنها گرفتن یارانه حلال است، اما کسانی که به مقدار شأن خود درآمد دارند، شرایط دریافت یارانه را ندارند و گرفتن یارانه برای این‌ها جایز نیست.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: فکر می کنم بیش از نیمی از مردم غیر از طبقه کارگر در روستاها، به اندازه ای که شأن آنها است، تمکن دارند و به یارانه نیاز ندارند، لذا باید احتیاط کنند و به مقداری که لازم است، بگیرند و آنهایی که لازم نیست به دیگران واگذار کنند.
 

9vyhkynjtp9uzsccjdz6.png
 

افراد متمکن نباید یارانه دریافت کنند

آیت‌الله علوی گرگانی در پاسخ به پرسشی در رابطه با دریافت یارانه توسط افراد بی نیاز، اظهار کرد: کسانی که تمکن مالی دارند، یارانه نگیرند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: از آنجا که یارانه برای کمک به بخش‌ها و خانواده‌های نیازمند است، لذا کسانی که عرفا دارای تمکن مالی بوده و دریافت نکردن یارانه تاثیر در زندگی آن‌ها ندارد، نباید یارانه دریافت کنند‌.

وی خاطر‌نشان کرد: دولت نیز متقابلا موظف است، وجوه حاصله از این امر را صرف رفاه حال عمومی ملت کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها