کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جوان‌ترین و پیر‌ترین استان‌ کشور معرفی شد


کد خبر : ۳۹۹۲۱سه شنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶:۰۷۱۳۰۳۱ بازدید

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از نتایج تفصیلی سرشماری نفوس و مسکن سال 95، میانگین سنی پیرترین و جوان‌ترین استان کشور را اعلام کرد.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از نتایج تفصیلی سرشماری نفوس و مسکن سال 95، میانگین سنی پیرترین و جوان‌ترین استان کشور را اعلام کرد.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از دنیای‌اقتصاد، اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران درخصوص میانگین و میانه سنی جمعیت استان‌های کشور نشان می‌دهد هم‌اکنون استان سیستان وبلوچستان جوان‌ترین استان کشور به لحاظ جمعیتی و استان گیلان پیرترین استان در میان 31 استان کشور است. براساس این گزارش، ميانگين سني جمعيت ايران در سال 1395 برابر 31.1 سال محاسبه شده كه در مقايسه با سال 1390، معادل 1.3 سال افزايش را نشان مي‌دهد. در سال 1395 ميانگين سني مردان برابر 30.9 و زنان 31.3 سال بوده است. ميانه سني جمعيت ايران در سال 1395 برابر 30 سال است كه در مقايسه با سال 1390 در مجموع 3 سال افزايش را نشان مي‌دهد.

همچنین میانگین سنی جمعیت کشور در استان سیستان و بلوچستان، جوان‌ترین استان به لحاظ میانگین سنی، معادل 23.5 سال است؛ بعد از استان سیستان و بلوچستان استان‌های هرمزگان و کهکیلویه وبویر احمد به ترتیب با میانگین سنی 27.1 و 28.6 سال جوان‌ترین استان‌های کشور به لحاظ میانگین سنی هستند. این در حالی است که میانگین سنی در پیرترین استان کشور، گیلان، برابر با 35.5 سال گزارش شده است که بعد از گیلان، استان‌های مازندران و تهران به ترتیب با میانگین سنی 34 و 33.2 سال، پیرترین استان‌های کشور محسوب می‌شوند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» استان سیستان و بلوچستان و همچنین استان‌های هرمزگان و کهکیلویه و بویر احمد به واسطه مسائلی همچون سطح بالای محرومیت (محرومیت‌های شغلی، بهداشتی، آموزشی، درمانی و. . . ) و همچنین نامساعد بودن شرایط آب و هوایی جزو استان‌های مهاجر فرست محسوب می‌شوند و همین موضوع یکی از عواملی است که منجر به پایین بودن میانگین سنی در این استان‌ها شده است، البته نرخ زاد و ولد در این استان‌ها نیز به‌طور قطع یکی از مهم‌ترین عوامل جوان‌تر بودن جمعیت در آنها در مقایسه با سایر استان‌ها می‌تواند باشد. بنا بر اعلام مرکز آمار، هم‌اکنون کمتر از 50 درصد جمعیت در استان سیستان و بلوچستان شهرنشین هستند.

این درحالی است که همچنین مهاجرت‌پذیری برخی دیگر از استان‌ها مانند استان‌های مازندران و گیلان که به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی یکی از اصلی‌ترین مقصد‌های مهاجرت معکوس از پایتخت و نواحی با شرایط آب وهوایی نامساعد هستند نیز می‌تواند به‌عنوان یکی از دلایل قوی در افزایش میانگین سنی این استان‌ها موثر باشد. هم‌اکنون بسیاری از متقاضیان مهاجرت معکوس از شهرهای آلوده وصنعتی به شهرهای شمالی، بازنشستگان و سالمندانی هستند که تمایل دارند در شهرهای خوش آب و هوای شمالی سکونت کنند و این عامل به‌طور قطع یکی از عوامل موثر در افزایش میانگین سنی در این استان‌ها محسوب می‌شود.

براساس تعریف مرکز آمار ایران، میانگین سنی، متوسط سن افراد یک جامعه است و از تقسیم مجموع حاصلضرب‌های هریک از سنین منفرد در فراوانی افراد در آن سن به کل جمعیت، حاصل می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد» میانگین سنی جمعیت فعلی کشور حاکی از نیاز مبرم جامعه ایرانی به تامین مسکن مصرفی است؛ میانگین سنی اعلام شده از سوی مرکز آمار کشور نشان می‌دهد هم‌اکنون متوسط سنی جمعیت در کشور یعنی جمعیت 31.1 ساله، از آنجا که در سن تشکیل خانواده وازدواج قرار دارد، ضرورت تامین واحد مسکونی مصرفی در مناطق مختلف کشور را بیش از پیش نمایان می‌کند. به اعتقاد کارشناسان، لازم است سیاست‌گذاران حوزه مسکن با توجه به این آمار، سیاست‌ها وبرنامه‌های منسجم‌تری را برای پاسخ به نیاز مصرفی مسکن در کشور طراحی و عملیاتی کنند، چراکه متوسط سن جمعیت کل کشور حاکی از قرار گرفتن گروه‌های زیادی از افراد در فهرست متقاضیان خانه‌اولی است. همچنین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد، براي هر دو جنس (زن و مرد) ميانگين سنی در نقاط شهري به مراتب بيشتر از نقاط روستايي است. ميانگين سني مردان و زنان در نقاط شهري به ترتيب برابر 31.3 و 31.6 سال و در نقاط روستايي 29.7 و 30.5 سال است.

نكته قابل‌توجه اينكه ميانگين سني زنان اندكي از ميانگين سني مردان بالاتر است. اين موضوع به دليل بالاتر بودن اميدزندگي زنان در مقايسه با مردان است. انتظار مي‌رود در سال‌هاي آتي با افزايش شكاف اميد به زندگي بين زنان و مردان و زنانه شدن سالمندي جمعيت، فاصله موجود بین ميانگين سني زنان از ميانگين سني مردان همچنان بيشترشود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها