کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واشنگتن‌پست: باید محدودیت‌های برجام بعد از انقضای توافق، ادامه یابد


کد خبر : ۳۹۹۰۲دوشنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶:۳۱۳۲۸۵ بازدید

سردبیری یک روزنامه آمریکایی در مطلبی با هشدار درباره خروج از برجام نوشت: «ترامپ شاید در حال برنامه‌ریزی برای یک ...

سردبیری یک روزنامه آمریکایی در مطلبی با هشدار درباره خروج از برجام نوشت: «ترامپ شاید در حال برنامه‌ریزی برای یک تصمیم بسیار بد درباره توافق(هسته‌ای) ایران باشد».

سردبیری واشنگتن پست در یادداشتی درباره «تصمیم بسیار بد» دولت دونالد ترامپ برای بر هم زدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هشدار داده است.

در این یادداشت با عنوان ««ترامپ شاید در حال برنامه‌ریزی برای یک تصمیم بسیار بد درباره توافق (هسته‌ای) ایران باشد»، طبق عادت رسانه‌های غربی ادعاهایی درباره مواضع منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران مطرح شده است.

واشنگتن‌پست در این یادداشت آورده است: «دولت ترامپ علی رغم ادبیات بسیار تندش، دارد کار خیلی کمی برای مقابله با تهاجم ایران انجام می‌دهد. استراتژی او در سوریه برای بستن توافق‌ها با روسیه، راه را برای نیروهای تهران به منظور کنترل بر کریدوری بین دمشق و بغداد باز کرده است.

در افغانستان ایران به تدریج در حال ساختن موضع استراتژیک خود است در حالی که رئیس‌جمهور ترامپ در حال ایجاد سر و صدا درباره طرح تقویت حمایت آمریکا از دولت افغانستان است.

در یمن، آمریکا متحدانش در خلیج فارس را برای دنبال کردن یک جنگ نیابتی با تهران توانمند کرده؛ جنگی که پیروزی در آن امکان ندارد و نتیجه آن بزرگترین فاجعه انسانی جهان بوده است.

طبق نظر بازرسان بین‌المللی و جامعه اطلاعاتی آمریکا، ایران تا حد گسترده‌ای به مفاد توافق هسته‌ای سال 2015 پایبند بوده است اما آقای ترامپ درصدد است انفعال خود در قبال مداخلات منطقه‌ای ایران را با عزمش برای از بین بردن توافق هسته‌ای مطابقت دهد.

بعد از تایید همراه با اکراه پایبندی ایران به مفاد توافق در ماه جولای، آقای ترامپ به وال استریت ژورنال گفته بود که او در نظر دارد که در ماه اکتبر اعلام کند رژیم (ایران) به مفاد توافق پایبند نبوده است.

چطور می‌توان به چنین یافته‌ای رسید وقتی که جامعه بین‌المللی قضاوت دیگری دارد؟ طبق گزارش فارین پالیسی، آقای ترامپ به یک گروه از دستیاران سیاسی خودش شامل استیو بنن که اکنون اخراج شده، دستور داده که دلیل و منطقی برای این کار (اعلام عدم پایبندی ایران به برجام) ایجاد کنند.

کارشناسان درباره اینکه آقای ترامپ واقعا با اعلام عدم پایبندی ایران به امید دستیابی به چیست، متحیر هستند البته به جز اینکه به نظر میرسد او اراده‌ای دستوری و اجباری برای بر هم زدن میراث‌های رئیس‌جمهور باراک اوباما دارد.

شرکای آمریکا در توافق هسته‌ای شامل اتحادیه اروپا، روسیه و چین، در نبود مدرکی از عدم پایبندی ایران، قطعا از لغو توافق یا اعمال مجدد تحریمها حمایت نخواهند کرد. ایران شاید عدم تایید پایبندی این کشور به توافق را با از سرگیری غنی سازی اورانیومش پاسخ دهد حتی اگر آقای ترامپ تحریمهای آمریکا را هم بار دیگر اعمال نکند.

در چنین وضعیتی، کاخ سفید را با یک مشکل قدیمی و زشت درباره چگونگی متوقف کردن پیشرفت ایران به سمت سلاح اتمی مواجه می‌کند. آیا آقای ترامپ می‌تواند به طرز معتبری ایران را به اقدام نظامی تهدید کند در حالی که در حال تهدید به توسل نظامی علیه کره شمالی هم هست؟

ضعف ابتدایی و محوری توافق هسته‌ای، ماهیت موقت آن است. اغلب مقررات آن ظرف 8 تا 13 سال منقضی خواهد شد و پس از آن دست ایران برای انبار کردن تعداد بدون محدودیت مواد اتمی باز می‌شود.

چنین موضوعی این چالش را به دنبال دارد که یک دولت منطقی و عاقل آمریکا نه تنها الان از توافق هسته‌ای بیرون نرود بلکه چالش آن است که چطور بتوان محدودیتهای اعمالی (برجام) را به آینده تسری و گسترش داد. شرکای آمریکا شاید آماده همکاری برای یک استراتژی درباره این موضوع باشند اما هیچ دلیلی برای انتظار حمایت داشتن از یک اقدام احمقانه آمریکا که سبب برگرداندن تهدید خاموش ایران بشود، وجود ندارد».



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها