کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نااطمینانی، سکه بهار آزادی را یک کانال پایین‌تر برد


کد خبر : ۳۹۸۸۸دوشنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۴:۳۵۱۰۹۶ بازدید

در دومین روز هفته، دلار دومین افزایش متوالی را ثبت کرد تا به میانه محدوده 3820 تومان برسد. شاخص بازار ارز که روز شنبه با 6 تومان افزایش به ...

در دومین روز هفته، دلار دومین افزایش متوالی را ثبت کرد تا به میانه محدوده 3820 تومان برسد. شاخص بازار ارز که روز شنبه با 6 تومان افزایش به بهای 3822 تومان رسیده بود، روز یکشنبه 3 تومان رشد دیگر را به ثبت رساند و به قیمت 3 هزار و 825 تومان رسید.

افزایش 2 روز ابتدایی هفته در حالی رخ داد که عده زیادی از فعالان، نقش نوسان‌گیران در بالا رفتن قیمت را چندان موثر ندانستند. به باور آنها، تقاضای کاذب سفته‌بازان از بازار خارج شده و رشد روزهای ابتدایی هفته بیشتر ناشی از انتظارات افزایشی موجود در بازار صورت گرفته است. به گفته آنها، احتمال بالا رفتن تقاضای زیارتی، نزدیک شدن به عید قربان و تعطیلی بازارهای دبی و ترکیه در آن زمان و رشد تقاضای مسافرتی از عوامل اصلی زمینه‌ساز رشد قیمت بودند. به گفته بازیگران ارزی در شرایطی که میزان تقاضا در بازار به‌دلیل انتظارات افزایشی بالا رفته است، بازارساز تلاش کرده است با عرضه متناسب ارز دامنه نوسانات را مدیریت کند. در این مسیر، سیاست‌گذار ارزی نوع قیمت‌گذاری را مدنظر قرار داد که موجب شد تقاضای کاذب از بازار خارج شود. به گفته فعالان، در روزهای اخیر که قیمت در مسیر افزایشی قرار گرفت، بازیگران بازارساز با قیمتی نزدیک به نرخ بازار اقدام به عرضه ارز کردند. این در حالی بود که درگذشته نرخ دلار که بالا می‌رفت، بازارساز سعی می‌کرد با عقبگرد قیمتی در برابر نرخ‌گذاری بازار ایستادگی کند.

این موضوع موجب می‌شد عده زیادی از نوسان‌گیران سعی کنند با استفاده از تفاوت قیمت دو نرخ کسب سود کنند. در واقع، معامله‌گرانی در آن مقاطع زمانی در بازار وجود داشتند که نیازی به خرید دلار نداشتند، ولی به‌واسطه اختلاف قیمت بازار با بازارساز وارد گود می‌شدند و اقدام به خرید ارز می‌کردند. با این حال، در سال‌جاری هر زمان قیمت در بازار بالا رفت، بازیگران بازارساز قیمت خود را نزدیک به نرخ بازار تعیین کردند؛ این موضوع از یکسو راه سودگیری را بر عده‌ای از نوسان‌گیران بست و از سوی دیگر زمینه ورود تقاضای کاذب به بازار که موجب رشد بیشتر قیمت می‌شد را از میان می‌برد. به‌عنوان مثال، روز یکشنبه در حالی که قیمت دلار در پاساژ افشار 3 هزار و 825 تومان بود، یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی با نرخ 3 هزار و 824 تومان اقدام به عرضه ارز در حجم خرد کرد. این اختلاف ناچیز انگیزه‌ای را برای ورود دلالان به بازار ایجاد نمی‌کرد تا فشار تقاضا نیز بالا نرود. البته همچنان عده‌ای از نوسان‌گیران باور دارند درصورتی‌که میزان تقاضا رشد بیشتری پیدا کند، ممکن است دامنه تغییرات قیمت بیشتر و مدیریت نوسانات سخت‌تر شود. این در حالی است که تعداد زیادی از معامله‌گران باور دارند، پس از توافق هسته‌ای دارایی‌های ارزی کشور بیشتر شده است و توان پاسخگویی تقاضای بازار را دارد.

روز یکشنبه در حالی که دلار در مسیر صعودی قرار داشت، سکه تمام حرکت در جاده کاهشی را ادامه داد. سکه در اولین روز هفته 2 هزار تومان افت را تجربه کرد و به بهای یک میلیون و 212 هزار تومان رسید. با اینکه فلز گران بهای داخلی روز شنبه در برابر نزول به کانال پایین‌تر مقاومت کرده بود، در دومین روز هفته 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 209 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، نااطمینانی نسبت به روند اونس در آغاز بازارهای جهانی عامل افت سکه بود. اونس روز جمعه از سقف روزانه پایین آمد و انتظارات سکه‌بازان را تحت تاثیر قرار داد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها