روزگذشته در ادامه جلسه بررسی رأی اعتماد به گزینههای پیشنهادی در کابینه، برنامهها و همچنین عملکرد عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت یازدهم که برای تصدی همین سمت دردولت دوازدهم از سوی رئیس جمهوری به مجلس معرفی شده است، نوبت دوم این معرفی مورد رسیدگی نمایندگان مجلس قرار گرفت. طبق روال درابتدا نمایندگان مخالف و موافق نظرات خود را درباره گزینه وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند و آخوندی نیز به دفاع از برنامههای خود پرداخت.
وی در ابتدای دفاع خود بیان داشت: بخش مسکن دستکاری شدهترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است. به گفته وی، تعداد خانوار موجود در ایران 24میلیون و 190هزار خانوار است و تعداد خانه در ایران 25 میلیون و 400 دستگاه است. به ظاهر بیشتر از خانوار، خانه داریم. وی گفت: این آمارها نشان میدهد وضعیت مسکن باید خیلی خوب باشد اما آیا واقعاً اینطور است؟ قطعاً خوب نیست. آخوندی ادامه داد: آمار سال 1395 نشان میدهد 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی در کشور داریم؛ این تعداد در سال 1390به میزان 630 هزار دستگاه بوده؛ یعنی ظرف پنج سال 2میلیون خانه خالی اضافه شده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم افزود: 2 میلیون و 100هزار خانه دوم در ایران وجود دارد؛ جمع خانههای خالی و خانههای دوم حدود چهار میلیون و 700 هزار دستگاه است. مفهوم این عدد چیست؟ اگر هر خانه را 100 هزار دلار در نظر بگیریم، حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانههای خالی و خانههای دوم انباشته شده است.آخوندی افزود: این رقم بیش از چهار برابر کل ارزش بازار بورس ایران است؛ این وضعیتِ بازار دستکاری شده ایران است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: از سال 1384 تا 1392 قیمت زمین در تهران 9 برابر و قیمت مسکن 6 برابر شده است و در حال حاضر بیش از 19 میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی میکنند. آخوندی با بیان اینکه در بخش مسکن منابع مالی زیادی را اتلاف کردهایم، گفت: هماکنون در منطقه یک تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد و این نشان میدهد با دو قطبی شدن شمال و جنوب شهر تهران تفاوت قیمت مسکن در این مناطق به 12 برابر رسیده، آیا این عدالت اجتماعی است که ما میگفتیم؟
وی گفت: بانک مرکزی هماکنون 22هزار میلیارد تومان یارانه در بخش مسکن پرداخت کرده و این نتیجه سوداگری و فساد در بازار مسکن و ساختمان در ایران بوده است، آیا این روند برای ما قابل ادامه است؟
جلوگیری از شهر فروشی در چهار سال گذشته
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآورشد: ما در 4 سال گذشته از شهر فروشی و تراکم فروشی در ایران جلوگیری کردیم و اکنون تورم قیمت مسکن در ایران کمتر از میانیگن نرخ تورم است. هرچند که هزاران تهمت نیز به من زدند.آخوندی افزود: اگر قیمت زمین در ایران رشد ندارد، دلیل آن جلوگیری از فساد در شهر فروشی است.
وضعیت مسکن چهار گروه باید ساماندهی شود
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در ایران 4 گروه داریم که باید وضعیت مسکن آنها سروسامان پیدا کند، گفت: خانه اولیها کسانی هستند که برای تشکیل خانواده نیازمند مسکن هستند و رفع حاشیه نشینی 11 میلیون ایرانی که بد مسکن هستند بهعنوان گروه دوم برای ما اهمیت زیادی دارد، احیای بافتهای فرسوده شهری که هماکنون 8 میلیون نفر در این بافت در شرایط بد زندگی میکنند و چهارمین گروه تأمین مسکن گروههای کم درآمد است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: در 4 سال گذشته توانستیم 900 هزار واحد مسکن مهر را تحویل متقاضیان دهیم، در حالی که پیش از این بسیاری از واحدهای مسکن مهر ناقص به مردم تحویل شده بود.
مورد بیمهری قرار گرفتم
آخوندی اظهار داشت: اگر ما برای افتتاح 900 هزار واحد مسکن مهر اقدام میکردیم، باید در 2 هزار مراسم افتتاح مسکن مهر شرکت میکردیم در حالی که اعلام کردیم که باید تمام واحدهای مسکن مهر با خدمات زیربنایی به متقاضیان تحویل شود. وی گفت: من از وقت خود برای افتتاح واحدهای مسکن مهر استفاده نکردم، زیرا در این طرح جز اتلاف منابع کاری نکردیم و این سبب شده است بنده را به بیمهری به مسکن مهر بشناسند.
وی گفت: عدهای گفتند بنده 123 شرکت دارم و این موضوع در مجلس به کمیسیون اصل 90 ارجاع و بعداً معلوم شد که این گفته صحت ندارد. ما شهر فروشی را متوقف کردیم تا مسکن برای کم درآمدها بسازیم و درصددیم مشکلات بافتهای فرسوده و حاشیه نشینی را حل وفصل کنیم.
آخوندی با بیان اینکه برای افزایش زیرساختهای حمل و نقل در کشور ما به منابع مالی بینالمللی و بخش خصوصی متکی هستیم، گفت: برای برقی کردن شبکه ریلی تهران - مشهد به میزان 2 میلیارد دلار با چینیها به توافق رسیدیم و برای توسعه بندرچابهار 150 میلیون دلار از هندیها اعتبار گرفتیم. وی گفت: به برکت اجرایی شدن برجام وزارت راه و شهرسازی از این ظرفیتها استفاده کرده و در حال حاضر نوسازی ناوگان هوایی کشو با 33 میلیارد دلار آغاز شده است.
28 هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی
آخوندی با بیان اینکه در 4 سال گذشته در حوزه حمل و نقل 28هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است، گفت: در این زمینه با 13 هزار میلیارد تومان که هماکنون در دستور کار هیأت وزیران قرار گرفته، جمع این اعتبارات به 41هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. وی اظهار داشت: من در این مدت 60 هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی توافقنامه امضا کردهام و برای ساخت خط ریل 200 کیلومتری سیرجان به کرمان با بخش خصوصی برای سرمایهگذاری 800 میلیارد تومانی به توافق رسیدهایم.
عباس آخوندی در جریان بررسی رأی اعتماد مجلس
کد خبر : ۳۹۸۷۰ | یکشنبه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵:۲۷ | ۱۷۶۲ بازدید |
خانه اولیها و بد مسکنها در اولویت برنامه ها خواهند بود/ شهر فروشی را به نفع تأمین مسکن کم درآمدها متوقف کردیم ...