کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برنج صدرنشین واردات و جایگزین بنزین شد!


کد خبر : ۳۹۸۳۵شنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۸:۴۵۹۷۰ بازدید

مروری بر آمار واردات طی دهه گذشته گویای آن است که حداقل عمده کالاهایی که در سال 86 ارز کشور را به خود اختصاص داده‌اند این روزها سهمی ...

مروری بر آمار واردات طی دهه گذشته گویای آن است که حداقل عمده کالاهایی که در سال 86 ارز کشور را به خود اختصاص داده‌اند این روزها سهمی از واردات نداشته یا رقم واردات آنها به مراتب کمتر شده است. در مقابل برخی کالاهای مصرفی مانند برنج و شکر در این سال‌ها حجم بیشتری از واردات را به خود اختصاص داده‌اند و بدین ترتیب در مدت زمان معادل ۱۰ سال از میانه‌ها یا حتی بخش پایین جدول به رتبه‌های اول جدول واردات راه پیدا کرده‌اند.

مروری بر آمارهای وارداتی گویای آن است که در پایان سال ۱۳۸۶ مجموع اقلام وارداتی ۴۱ میلیون و ۶۹۶ هزار تن اعلام شده بود که ارزش این واردات معادل ۴۸ میلیارد و ۴۳۸ میلیون و ۸۱۹ هزار دلار بوده است که این میزان در مدت مشابه سال جاری بیشتر از ۶۷ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در چهار ماهه اول سال جاری با گذشت ۱۰ سال، مجموع واردات به ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده که ارزش آن بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۸۱۰ هزار دلار اعلام شده است.

برنج جایگزین بنزین

از دیگر تفاوت‌هایی که در این زمینه وجود دارد می‌توان به جنس کالاهای وارداتی و تغییراتی که در آن صورت گرفته اشاره کرد. طبق مستندات موجود، در سال ۱۳۸۶ بخش قابل توجهی از واردات را بنزین تشکیل داده و به عبارت دیگر بنزین در صدر کالاهای وارداتی قرار داشته است. بدین ترتیب نزدیک پنج میلیون تن بنزین وارد شده که این میزان حدود ۱۲ درصد از وزن کل واردات کشور را به خود اختصاص داده و رقمی معادل سه میلیارد و ۴۱۲ میلیون دلار ارز را از کشور خارج کرده است.

اما در سال جاری تا پایان چهار ماهه اول عمده واردات کشور مربوط به برنج و ذرت دامی بوده که ذرت دامی از نظر وزنی در صدر جدول واردات قرار می‌گیرد و برنج از نظر ارزش بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که در سال ۱۳۸۶ برنج در رده ششم واردات وزنی کشور قرار داشت و بالغ بر یک میلیون و ۶۶ هزار تن از آن وارد کشور شده بود که ارزش آن حدود ۴۲۹ میلیون دلار محاسبه شده است. از نظر وزنی این محصول ۲.۵۶ درصد از واردات و از نظر ارزش نیز ۰.۸۹ درصد واردات را به خود اختصاص داده بود، درحالی که در سال جاری واردات برنج در صدر جدول قرار گرفته و طی چهار ماهه امسال بالغ بر ۶۴۴ هزار و ۸۰۰ تن برنج با ارزشی بالغ بر ۶۰۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وارد شده است که این حجم ۵.۷۱ درصد از وزن واردات و ۳.۸۱ درصد از ارزش آن را در بر می‌گیرد.

برنج وارداتی ۵.۷۱ درصد از وزن مجموع واردات را به خود اختصاص داده است و از نظر ارزش ۳.۸۱ درصد از ارزش وارداتی کل کالاها مربوط به برنج می‌شود. این در حالی است که ارزش بنزین وارد شده در سال 1386 نیز ۷.۴ درصد از واردات کل کالاها  را در بر می‌گرفته است.

خداحافظی با واردات آهن

 اما در سال ۱۳۸۶ شمش آهن و فولاد غیرممزوج در دومین رده جدول واردات قرار می‌گرفت و بدین ترتیب بالغ بر چهار میلیون و ۱۲۷ هزار تن آهن و فولاد به ارزش دو میلیارد و ۳۸۱ میلیون و ۹۲۵ هزار دلار وارد کشور شد که این واردات ۴.۹۲ درصد از ارزش کل واردات کشور و همچنین ۹.۹۰ درصد از وزن آن را به خود اختصاص می‌داد.

این در حالی است که در جدول وارداتی که مربوط به چهار ماهه اول سال جاری است جای این کالا خالی بوده و وارداتی در این بخش صورت نگرفته یا حداقل واردات انجام شده در حدی نبوده که بتوان از این کالا به عنوان اقلام عمده وارداتی نام برد.

میله‌های آهنی و فولادی و محصولات این بخش از دیگر واردات قابل توجه در سال ۱۳۸۶ بوده است که بالغ بر یک میلیون و ۲۲۹ هزار تن را به خود اختصاص داده و ارزشی بالغ بر ۶۹۳ میلیون دلار داشته است که در سال جاری این بخش در میان کالاهای عمده وارداتی به چشم نمی‌خورد.

واردات ذرت و سویا همچنان ادامه دارد 

اما در سال ۱۳۸۶ دانه‌های ذرت در رده سوم جدول واردات قرار داشتند که همچنان این محصول، وارداتی قابل توجه داشته و در رده دوم جدول واردات امسال هم قرار دارد. بدین ترتیب در سال ۱۳۸۶ حدود دو میلیون و ۱۳۴ هزار و ۵۰۰ تن ذرت به ارزش ۵۱۵ میلیون و ۴۱۷ هزار دلار وارد شد که این رقم در چهار ماه اول سال جاری به دو میلیون و ۱۸۹ هزار تن و با ارزش ۴۸۳ میلیون و ۵۷۴ هزار دلار رسیده است.

بدین ترتیب در سال جاری از مجموع واردات وزنی ۱۹.۳۷ درصد از واردات به این کالا مربوط می‌شود، در حالی که این رقم در سال ۱۳۸۶ تنها ۵.۱۲ درصد از کل واردات کشور را در بر می‌گرفت.

سویا نیز از دیگر محصولاتی است که واردات آن در سال ۱۳۸۶ از نظر وزنی در رتبه چهارم جدول قرار داشت. بدین ترتیب در طول سال ۱۳۸۶ نزدیک به یک میلیون و ۲۶۹ هزار تن سویا به ارزش ۴۸۴ میلیون و ۳۸۸ هزار دلار وارد کشور شده که این رقم در سال جاری به ۷۰۴ هزار تن رسیده و ارزشی بالغ بر ۳۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار داشته است. بدین ترتیب در سال جاری ۶.۲۳ درصد از وزن واردات کشور مربوط به سویا بوده که حجم واردات این کالا در سال ۱۳۸۶ تنها ۳.۴ درصد از کل واردات را در بر می‌گرفته است.


افزایش قابل توجه واردات قطعات خودرو

قطعات منفصله خودرو طی این سال‌ها همواره از اقلام وارداتی قابل توجه بوده که در سال ۱۳۸۶ حجم واردات کالا در این بخش بالغ بر ۴۵ هزار و ۳۴۴ تن بوده است که ارزشی حدود ۵۵۳ میلیون و ۱۲۲ هزار دلار را به خود اختصاص می‌داده است، اما در سال جاری میزان واردات این بخش در چهار ماهه بالغ بر ۳۶ هزار و ۸۹۸ تن بوده و ارزشی بیش از ۳۱۰ میلیارد و ۶۹۶ هزار دلار را به خود اختصاص داده که رقم واردات چهار ماهه در این بخش به رقم مربوط به واردات سالانه در سال ۱۳۸۶ نزدیک است.

همچنین در سال جاری حجم واردات در این حوزه ۰.۳۳ درصد واردات وزنی و ۱.۹۶ درصد از ارزش کل واردات کشور را در بر می‌گیرد، در حالی که در سال ۱۳۸۶ تنها ۱.۱۴ درصد ارزش کل واردات کشور به قطعات خودرو اختصاص یافته و از نظر وزنی حجم واردات در این بخش به گونه‌ای بود که حداقل جزو اقلام عمده صادراتی محسوب نشده و در جدول‌های آماری از ذکر میزان آن خودداری شده بود.

به استناد آمارهای ارائه شده از سوی گمرک، براساس ارزش دلاری در چهار ماه اول امسال برنج، ذرت دامی، سایر وسائل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی، لوبیای سویا، قطعات منفصله تولید اتومبیل، پنج ردیف اول جدول واردات کشور را تشکیل داده‌اند، در حالی که در سال ۱۳۸۶ در پنج رتبه اول این جدول بنزین، شمش آهن و فولاد غیرممزوج، میله‌های آهنی و فولادی، محصولات آهن و فولاد در رده‌های اول جدول واردات قرار گرفته و پس از آنها قطعات منفصله تولید خودرو، سویا قرار داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها