کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شیوع عجیب پدیده گروگانگیری ایرانیان در ترکیه


کد خبر : ۳۹۸۱۴پنجشنبه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷:۰۸۲۰۴۱ بازدید

از یک دهه گذشته تا کنون ترکیه توانسته به خوبی خود را به مقصد اول گردشگران ایرانی تبدیل کند.این اتفاق شاید به این دلیل رخ داده که ترکیه طی ...

از یک دهه گذشته تا کنون ترکیه توانسته به خوبی خود را به مقصد اول گردشگران ایرانی تبدیل کند.این اتفاق شاید به این دلیل رخ داده که ترکیه طی همین سالها سرمایه‌گذاری سنگینی برای توسعه گردشگری در این کشور کرده است. تبلیغات گسترده و فراهم‌کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای پذیرایی از گردشگران ،این کشور و شهرهای مختلف آن را به مقصدی برای گردشگران از کشورهای مختلف جهان ازجمله ایران مبدل ساخته است.

تصویر شیوع عجیب پدیده گروگانگیری ایرانیان در کشور همسایه!

به گزارش جام جم آنلاین ،براساس آمارهای دریافتی ،ترکیه از ‌‌سال ٢٠١٤ میلادی شاهد رشد ٥٠‌‌درصدی سفر ایرانیان بوده است. همین افزایش رشد گردشگران ایرانی سبب افزایش درآمدهای گردشگری ترکیه شده است. به طوریکه به نوشته یکی از روزنامه های کشوراگر متوسط قیمت تور یک هفته‌ای به هریک از شهرهای ترکیه را ٢‌میلیون تومان درنظر بگیریم، این مبلغ معادل ٤‌هزار‌میلیارد تومان می‌شود.

اشتیاق ایرانیان برای سفر به ترکیه به حدی است که به هنگام بروز ناامنی در این کشور بازهم درهرشرایطی حاضر به انجام آن هستند البته ناگفته نماند با آغاز حملات تروریستی و بالاگرفتن درگیری ها و پایین آمدن ضریب امنیت تاحدودی از اشتیاق این سفر در میان ایرانی ها کاسته شده است ولی با این وجود هستند کسانی که تعدادشان نیز کم نیست سفر به این کشور در شرایط حاضر را بر خطراتش ترجیح می دهند.خطراتی که این روزها نه تنها در حال کاهش نیست بلکه روز به روز افزایش نیز می یابد فقط با این تفاوت که شکل خطر و نا امنی در حال تغییر است.

پس از ناآرامی و نا امنی هایی که بدنبال حملات تروریستی در این کشور ایجاد و سبب ایجاد التهاب ونگرانی در میان گردشگران این کشور شد اکنون شکل خطر به نوعی تغییر یافت .گروگانگیری توریست های ایرانی که از سال گذشته نیز هرازگاهی شنیده می شد اکنون به شکل گسترده تری در حال اتفاق است.
وعده فراهم کردن خدمات و اماکن ارزان قیمت و همراهی مسافران در مراکز خرید و تفریحی، ترفندهای جدیدی است که با استفاده از آنها گردشگران از جمله گردشگران ایرانی در سفر به ترکیه اخیرا با آن رو به رو شده‌اند. این باج‌گیران یا به عبارتی گروگان‌گیرها با حبس گردشگران آنها را وادار می‌کنند تا از خانواده‌هایشان برای آزادی درخواست پول کنند.

به این‌ها باید برخورد نامناسب از سوی پلیس، مرزبانان و مسوولان ترکیه‌ای با مسافران ایرانی در مبادی ورودی زمینی که ویدیوها مختلفی از این برخوردها در فضای مجازی منتشر شد را اضافه کنیم.


ماجرای گروگانگیری

اگرچه ماجرای گروگانگیری توریست های ایرانی در ترکیه فقط مربوط به سال جاری نیست و سال گذشته نیز رخ داده است اما از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون چهار مورد گروگانگیری در خصوص توریست های ایرانی در ترکیه به وقوع پیوسته است.

اسارت یک خانواده پنج نفره ایرانی در سفر به ترکیه حدود یک ماه پیش یکی از این گروگانگیری هاست ماجرا از این قرار است آدم ربایان این زن و شوهر ایرانی را همراه سه فرزندشان، تحت عنوان گردش و تور داخلی از هتل خارج و بعد با تهدید سلاح در خانه ای واقع در منطقه شیشلی به اسارت گرفتند.

این خانواده پنج نفره که در خانه ای محبوس شده بودند وگروگانگیرها هم قصد اخاذی وگرفتن پول از آنها داشتند سرانجام تصمیم گرفتند با آتش زدن خانه به نوعی موجبات فرار خود را فراهم کنند که خوشبختانه موفق نیز شدند.

علاوه بر این سه مرد ایرانی نیز به واسطه رفاقت و اعتمادی که در سفر به استانبول با آدم‌رباها پیدا کرده بودند در دام آنها افتادند.آدم ربایان؛ این سه جوان ایرانی را از یکماه پیش با ترفند اخذ ویزای اروپا به گروگان گرفته بودند تا از خانواده های آنها اخاذی کنند. آنان خواهان پنجاه هزار یورو برای آزادی گروگانها شده بودند.

گروگان های ایرانی در زمان اسارت به شدت شکنجه شده اند. آدم ربایان برای تحت فشار قراردادن خانواده ها تصاویر شکنجه را ارسال می کردند.خوشبختانه این گروگان ها ازاد شدند و آزادی آنها پس از آن میسر شد که یکی از آنها با فرار از ساختمان محل اسارت خود در منطقه زیتون بورنو، از همسایگان و پلیس درخواست کمک کرد. آدم ربایانی نیز که این سه گردشگر ایرانی را ربوده بودند ، بازداشت شدند.این چهارمین گروگانگیری گردشگران ایرانی طی چند ماه اخیر در شهر استانبول است.

اگرچه این اتفاقات تلخ ظاهرا تمامی ندارد اما این هشدار را به گردشگران ایرانی می‌دهد که در سفر به ترکیه به هرکسی به راحتی اعتماد نکنند، یکی از ترفندهای این آدم‌ربایان این است که با شناسایی فرد یا افراد و با بکار بردن انواع حیل اقدام به ربایش طعمه خود می کنند و سپس آنها را با تحت فشار قراردادن و اعمال شکنجه مجبور به دریافت اموال یا دارایی هایشان می کنند .

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور نیز اخیرا در حاشیه امضای صورت‌جلسه نتیجه اولین نشست کارگروه مشترک جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در وزارت کشور اظهار کرد: با مذاکرات انجام شده میان هیات ایرانی و ترکی، دو کشور برای مقابله با تهدیدات مشترک به توافق رسیدند.
وی در این گفت وگو با بیان اینکه در این نشست بر تکریم اتباع دو کشور تاکید شده است افزود:‌ بعضی تبهکاران اتباع ایران را فریب داده و با آنها را وعده اخذ ویزای کشور دیگر به ترکیه می‌کشانند و اتباع ایرانی را گروگان گرفته و از خانواده‌های آنها اخاذی می‌کنند. ما در این مذاکرات بر لزوم مقابله دولت ترکیه با این باندها و تلاش بیشتر در این زمینه تاکید کردیم.


توصیه مسافرتی جهت سفر به ترکیه

در اسفند ماه گذشته نیز وزارت خارجه کشورمان در اطلاعیه ای به گردشگران ایرانی هشدار داد که در سفر به ترکیه مراقب باشند اگرچه این اطلاعیه بیشتر در جهت ناامنی های بوجود آمده بواسطه حملات تروریستی در این کشور صادر شده بود اما حاکی از وجود ناامنی در این کشور دارد که کسانی خواهان سفر به ترکیه هستند بدانند که این کشور محلی امن برای توریست نیست .در این اطلاعیه در آستانه سفرهای نوروزی صادر شده آمده است :با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروز و برنامه تعدادی از هموطنان جهت سفر گردشگری به خارج از کشور و نظر به شرایط امنیتی ترکیه در ماههای گذشته و نگرانی برای امنیت و سلامت شهروندان ایرانی در این کشور، به کلیه هموطنانی که قصد مسافرت به ترکیه را دارند، توصیه اکید می گردد در صورت ضرورت غیرقابل اجتناب به انجام سفر، احتیاط لازم را بنمایند. به هرحال از آنجا که هشدارها ورایزنی های مقامات سیاسی کشور برای آگاه سازی و تامین امنیت گردشگران ایرانی به ترکیه همچنان ادامه دارد اما هوشیاری گردشگران ایرانی به کشوری که همواره در طول سالها به لحاظ امنیتی محل سوال و تردید بوده ،ضروری است .



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها