کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

10 میلیون، سود بانکی هر تهرانی در سال


کد خبر : ۳۹۷۰۸سه شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹:۰۲۵۰۰۱ بازدید

سرانه هر تهرانی در دریافت سودبانکی 10.5 میلیون تومان است؛ این اظهارنظر را روز گذشته یک تحلیلگر ارشد مسائل اقتصادی در شرایطی انجام داد که ...

سرانه هر تهرانی در دریافت سودبانکی 10.5 میلیون تومان است؛ این اظهارنظر را روز گذشته یک تحلیلگر ارشد مسائل اقتصادی در شرایطی انجام داد که کاهش نرخ سودبانکی این روز‌ها به‌موضوعی چالش‌برانگیز بین مدیران بانکی تبدیل شده و هنور توافقی برای این کاهش به‌وجود نیامده است، حال اینکه برخی کارشناسان بر این باورند که کاهش سودی که در سال گذشته اتفاق افتاد بیشتر صوری بود و در بسیاری موارد همچنان بانک‌ها و موسسات اعتباری سود بالای 20‌ درصد به مشتریان خود می‌دهند.

به گزارش ایران‌جیب و به نقل از آرمان، از تیر سال گذشته که نرخ سود بعد از چند دوره کاهش به نرخ ۱۵‌ درصد برای سپرده و ۱۸‌ درصد در تسهیلات رسید دیگر تغییری ایجاد نشد و با وجود تک‌رقمی شدن نرخ تورم سودهای بانکی در نرخ‌های قبلی باقی ماند. اخیرا بار دیگر موضوع کاهش سود به‌شدت مورد توجه مدیران اقتصادی به ویژه وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته و او بر کاهش آن تاکید دارد. البته در این رابطه به تازگی مدیرعامل بانک‌ملی به‌عنوان رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نیز نظر خود بر کاهش نرخ سود را اعلام کرده و تاکید داشته است که باید به کمتر از ۱۵‌ درصد آن را کاهش داد. در شرایطی اکنون موافقت کلی برای اینکه در حال حاضر نرخ‌های سودبانکی با اوضاع اقتصادی و بازده بنگاه‌ها انطباقی نداشته و باید کاهش پیدا کند وجود دارد که در سوی دیگر بانک‌ها در اجرای نرخ‌های فعلی نیز با مشکلاتی مواجه بوده و معتقدند که باید زمینه لازم برای کاهش سود فراهم شود.

ضرورت کاهش سودبانکی

طهماسب مظاهری، اقتصاددان با بیان اینکه اظهارات علی طیب‌نیا درباره کاهش سودبانکی منطقی است و باید محقق شود، گفت: سودی که امروز توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود، منجر به آن شده که هیچ‌سرمایه‌دار عاقلی پول خود را سرمایه‌گذاری نکرده و به بازار سرمایه نبرد و در عوض پول خود را به بانک برده و به قصد دریافت سودبالا پول مردم در بانک‌ها حبس شود و این عامل رونق نگرفتن اقتصاد خواهد بود. همچنین رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه نرخ سودبانکی نیز اکنون مشکلاتی را ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که هیچ‌گاه این تجربه را نداشته‌ایم که نرخ سودبانکی بالاتر از تورم باشد و مقامات ما با این مورد، تجربه عملیاتی و اجرایی نداشته‌اند؛ بنابراین نرخ سودبانکی تبدیل به سپر تورمی شده است. به گفته حسین عبده تبریزی، مردم اکنون به معجزه جدیدی معتقد شده‌اند که همه می‌توانند پول را در بانک بگذارند و بانک نیز سودی بدهد که خودش در تامین آن مشکل دارد، پس این معجزه یک جایی متوقف خواهد شد. بنابراین وقتی نرخ سود ۲۵‌درصد است، کسب‌وکار هم این نرخ بازدهی را ندارد.

رقم وحشتناک سودبانکی

روز گذشته یک اقتصاددان با انتقاد از برخی نزدیکان به‌قدرت و سودجویان که افزایش نرخ‌ارز را دنبال می‌کنند، گفت: سرانه هر تهرانی در دریافت سودبانکی 10.5 میلیون تومان است که رقمی وحشتناک به‌شمار می‌رود. حسین راغفر در رابطه با روند تورم و شاخص‌های کلان اقتصادی در دولت دوازدهم با توجه به سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های وزرای پیشنهادی، افزود: تورم برنده‌ها و بازنده‌هایی دارد که در ایران همواره افزایش نرخ آن منجر به برنده شدن عده‌ای می‌شود که هم اکنون هم به‌دنبال این هستند که این نرخ را افزایش دهند، به این معنا که تورم ارتباط نزدیکی با سیاست‌های اقتصادی دارد و باید دید چه سیاست‌هایی اتخاذ می‌شود که هم تولید رونق گیرد و هم تورم کنترل شود. او تصریح کرد: شواهدی وجود ندارد که دولت بخواهد با سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های خود زمینه‌ساز رونق تولید و کنترل تورم شود، ضمن اینکه بتواند تولید را افزایش داده، مصرف را کنترل کند و مانع از رشد تورم شود.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه‌الزهرا(س) معتقد است تورم ریشه‌های متعددی دارد که یکی از آنها نظام بانکی است، به این معنا که سال قبل در کشور رقم قابل توجهی بابت نرخ سودبانکی توزیع شده و سرانه هر تهرانی در دریافت سودبانکی۱۰ و نیم‌میلیون تومان است که رقمی وحشتناک به‌شمار می‌رود و ناشی از تولید، نوآوری و خلاقیت نیست. راغفر خاطرنشان کرد: پرداخت سودبانکی منشا تورم است، اما عده‌ای که آن را پرداخت می‌کنند، از آن منتفع شده و در کنار افزایش نرخ سودبانکی به‌دنبال بالا رفتن نرخ ارز هستند و مدام آن را در رسانه‌ها مطرح کرده و به‌صورت سازماندهی شده در کریدورهای مجلس حضور می‌یابند و برای افزایش نرخ ارز رایزنی می‌کنند، به این معنا که اکنون افکار عمومی هم کاملا پذیرش افزایش نرخ ارز را دارند، بنابراین باید منتظر افزایش تورم باشیم. او ادامه داد: تورم ریشه در سیاست‌های غلط دولت دارد، به این معنا که تولید را تنبیه، هزینه‌های آن را افزایش و رباخواری و سوداگری را ترغیب می‌کند.

این اقتصاددان افزود: امروز گروه خاصی که رسانه هم در اختیار دارند و در کانون‌های قدرت رفت‌وآمده کرده به‌دنبال افزایش تورم هستند تا از آن بهره بگیرند. راغفر گفت: اعتقادی نداریم که رشد اقتصادی به مفهوم واقعی در ایران شکل گرفته باشد، چراکه بخش عمده‌ای از آن ناشی از افزایش تولید نفت و به‌کارگیری ظرفیت‌های تولید نفت و گاز بوده است. از سوی دیگر رشد صنعت خودرو و واردات حاشیه‌ای آن نیز در این موضوع اثرگذار بوده و بنابراین با توجه به تحریم‌هایی که در راه هستند و محدودیت‌هایی که بر سر توسعه برداشت از مخازن و تولید نفت وجود دارد، به‌نظر نمی‌رسد که چشم‌انداز مناسبی داشته باشد. او گفت: رشد اقتصادی منجر به افزایش تولیدواشتغال نشده و بنابراین قطعا تداوم آن نیز امکانپذیر نیست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها