کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزئیات تیراندازی مرگبار در پادگان ارتش


کد خبر : ۳۹۴۲۰سه شنبه، ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۱:۵۳۲۱۰۴ بازدید

دادستان نظامی تهران جزئیات تازه‌ای از تیراندازی در میدان تیر پادگان نیروی هوایی ارتش در بخش کهریزک را فاش کرد.

گروه حوادث- دادستان نظامی تهران جزئیات تازه‌ای از تیراندازی در میدان تیر پادگان نیروی هوایی ارتش در بخش کهریزک را فاش کرد.

ظهر یکشنبه سرباز وظیفه‌ای از اهالی بیرجند در خط آتش میدان تیر مرکز آموزشی کهریزک با شلیک‌های بی‌امان به هم خدمتی‌ها و مسئولان پادگان 3 نفر را کشت و 7 تن را مجروح کرد. این ضارب که با شلیک مأموران زخمی شده بود پیش از رسیدن به بیمارستان جان باخت.

غلامعباس ترکی، دادستان نظامی استان تهران گفت: ساعت ۱۲.۲۰ دقیقه ظهر یکشنبه سرباز وظیفه دوره آموزشی نیروی هوایی ارتش، در خط آتش میدان تیر مرکز آموزش کهریزک، در اقدامی جنون‌آمیز با شلیک گلوله تعدادی از هم خدمتی‌ها و عوامل یگان را هدف قرار داد. بر اثر این تیراندازی، ۳ سرباز کشته، ۷ سرباز دیگر به همراه مسئول آموزش سربازان مجروح شدند و دو سرباز نیزدچار شوک شده و به همراه زخمی‌ها به بیمارستان انتقال یافتند.

وی افزود: با اعلام موضوع به دادسرای نظامی، بلافاصله بازپرس ویژه قتل نظامی به محل اعزام و بررسی‌های مقدماتی آغازشد. پس از بررسی دقیق محل وقوع حادثه، بازسازی صحنه جرم و تحقیق از شاهدان، مطلعان و مسئولان مربوطه، اجساد قربانیان به پزشکی قانونی انتقال یافت. همچنین اسلحه ضارب به منظور بررسی‌های کارشناسی در اختیار کارشناسان اسلحه و مهمات قرار گرفت. سرباز تیرانداز نیز در جریان درگیری، بدنبال تیراندازی مأموران، مجروح و بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داد. علت اصلی بروز این حادثه پس از بررسی‌های کامل و همه جانبه اعلام خواهد شد.عصریکشنبه دادستان نظامی استان تهران به همراه بازپرس پرونده با حضور در بیمارستان محل درمانی مجروحان، ضمن عیادت، در جریان آخرین وضعیت درمانی آنها قرار گرفتند.

سرباز اهل سیستان وبلوچستان نیست

سیدهاشم حسینی، یکی از مقام‌های قضایی کهریزک نیز گفت: این سرباز اهل بیرجند بود. اما اعلام جزئیات درباره این حادثه نیاز به بررسی بیشتر دارد.فرماندار ویژه ری نیز اعلام کرد با توجه به وقوع این حادثه در پادگان نیروی هوایی کهریزک، اطلاع‌رسانی از طریق مسئولان ارتش انجام خواهد شد.  مسئول روابط عمومی تیپ ۱۸۸ زرهی ارتش در سیستان و بلوچستان نیز گفت: این فرد برخلاف مطالب منتشرشده در فضای مجازی سرباز نیروی زمینی ارتش نبوده است.امتحانی تصریح کرد: براساس گزارش دریافتی از نیروی هوایی نیز مشخص شده این شخص اهل سیستان وبلوچستان نیست.


نگاه کارشناس

حسین ابراهیم مقدم
بررسی سلامت روان قبل از سربازی

گروه حوادث: کامران علمدهی/ اخبار و آمارها نشان می‌دهند از مهر 94 تا مرداد 96 در جریان تیراندازی سربازان در پادگان‌ها و محل خدمت‌شان دراستان‌های هرمزگان، قزوین، فارس و دست آخرکهریزک، دستکم 11 نفر کشته و بیش از 15 نفرنیز مجروح شده‌اند.روزیکشنبه نیز یکی ازسربازان درپادگان آموزشی نیروی هوایی ارتش درکهریزک، دست به اسلحه شد و دراقدامی غافلگیرانه چندین تن ازهم خدمتی‌ها و نیروهای نظامی را به رگبارگلوله بست که این واقعه هولناک دستکم 4 کشته و8 مجروح داشت.این واقعه نشان می‌دهد که موضوع تیراندازی از سوی سربازان وظیفه ابعاد و زوایای پیدا و پنهانی دارد و باید مورد واکاوی و بررسی‌های دقیق کارشناسانه قرار گیرد.

جنون آنی/ دکتر حسین ابراهیم مقدم روانشناس و استاد دانشگاه درباره چرایی این قبیل اتفاق‌های تکاندهنده و تأمل برانگیز به خبرنگار گروه حوادث «ایران» گفت: این افراد را از چند زاویه می‌توان مورد بررسی قرار داد. ابتدا آنکه برخی‌ها دچار «دسیکوز» واکنشی حاد و سایکوزی می‌شوند که به آن جنون آنی گذرا می‌گویند. در این حالت فرد نشانه‌هایی از اسکیزوفرنی را دارد ولی نشانه‌ها در کمتر از یک ماه ناپدید می‌شوند. البته در بحث روانشناسی ناپدیدی کامل وجود ندارد و همه مشکلات بیماران به صورت نسبی و با کنترل دارو قابل کنترل است. نکته دیگر مباحث ژنتیکی و هورمونی این افراد است که به طورمعمول «دوپامین» آنها از حد معمول و عادی بالاتر است. در اغلب موارد هم اینگونه افراد در خانواده‌ای متولد می‌شوند که حداقل یکی از بستگانشان دچار مشکلات روحی – روانی است. بخش دیگری از این افراد هم به سبب آنکه مشکلاتی در گذشته داشته‌اند و قادر به حل و فصل آن نبوده‌اند به مرور زمان مشکلات‌شان تبدیل به غده‌ای می‌شود که درنهایت با یک تلنگر از کوره در می‌روند. و...

نفع ثانویه عامل تلاش برای تمارض/ دکتر ابراهیمی مقدم در ادامه ضمن اشاره به تمارض برخی از این افراد تصریح کرد: متأسفانه در بسیاری از مواقع هم شاهد هستیم که افراد در چنین ماجراهایی به فکر نفع ثانویه خود هستند و با تمارض، تلاش می‌کنند به خواسته‌هایشان برسند. با توجه به اینکه در خدمت ضرورت سربازی هم سربازان خواسته‌ها و ایده آل‌هایی همچون گرفتن معافیت، جایگاه بهتر و... دارند درصورت ناکامی، می تواند در بروز چنین حوادثی تأثیرگذار باشد.

ظرفیت پذیرش همه افراد یکسان نیست/ این روانشناس درادامه خاطرنشان کرد: البته ظرفیت افراد هم در ارتکاب به این جنایات نقش اساسی دارد. برخی‌ها ظرفیت پذیرش همه مسائل را ندارند و در مقابل برخی کنش‌ها، واکنش‌های نامتعارفی از خود نشان می‌دهند. همه ما یک ظرف استرس داریم که ظرف برخی بزرگتر است و برخی هم بسیار کوچک. از این‌رو ما توصیه می‌کنیم که در تمامی امور انسانی همانند رانندگی، سربازی، پزشکی و... افراد حتماً از فیلتر روانشناسان عبور کنند. به هرحال با یک کار تخصصی می‌توان به مسائل مختلفی از زندگی درونی انسان‌ها پی برد. البته ناگفته نماند که اغلب اینگونه افراد از وجدان کافی برخوردار نیستند و مؤلفه‌هایی چون پایین بودن سطح فراخود، تربیت غلط، محیط فرهنگی ضعیف و... هم تأثیر بسزایی در وقوع چنین اتفاقاتی دارند.

ضرورت حضور روانشناس برای معاینات سربازان/ دکتر ابراهیمی مقدم در پاسخ به این سؤال که آیا آزمایش‌های پزشکی در بدو ورود سربازان به دوره ضرورت بدرستی صورت می‌گیرد یا خیر، گفت: متأسفانه برخی پزشکان مربوطه با این نگاه به سراغ معاینات اولیه سربازان می‌روند که مشکل و بیماری‌ها دیده نشود. چراکه بر این باور هستند که دیدن بیماری‌ها می‌تواند باعث معافیت کامل، معاف از رزم و موارد مشابه شود و فقط بیماران حاد جسمی را مورد عنایت قرار می‌دهند. ضمن اینکه در میان پزشکان این سازمان، روانشناس وجود ندارد و این مسائل نشان می‌دهد که روانشناسی افراد برای ورود به امور مرتبط با انسانها از جمله خدمت سربازی امری جدی است.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها