کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
ایرانیان خودروایرانیان خودرو

درجه ریسک‌گریزی ایرانی‌ها کم است؟


کد خبر : ۳۹۲۶۴جمعه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰:۳۰۸۷۱ بازدید

تعداد وسیعی از جامعه می‌خواهند هزینه درمان بیماری‌ها و حوادث‌شان را به کمترین حد ممکن برسانند. شرکت‌های بیمه‌گر مختلف، پیشنهاد ویژه‌ای ...

صمت- تعداد وسیعی از جامعه می‌خواهند هزینه درمان بیماری‌ها و حوادث‌شان را به کمترین حد ممکن برسانند. شرکت‌های بیمه‌گر مختلف، پیشنهاد ویژه‌ای به این افراد می‌دهند و در ازای آن می‌خواهند که مردم ماهانه پولی پرداخت کرده و خود را بیمه کنند.

شرکت‌های مختلف برای این کار نرخ‌های متفاوتی را در نظر گرفته‌اند، نرخی که به دلیل استفاده از خدمات درمانی بیمارستانی، درمانگاهی و... دریافت می‌شود. به این ترتیب اغلب هزینه‌های مردم زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرد. درباره اینکه وضعیت بیمه‌گذاران در کشور ما چگونه است، چقدر بیمه در کشور جا افتاده و اینکه چقدر بیمه سلامت در مقابل و به ضرر انواع بیمه‌هاست با کارشناسان بیمه به گفت‌وگو نشستیم.


بیمه در ایران به خوبی جا نیفتاده

رئیس پیشین پژوهشکده بیمه با بیان اینکه بیمه در ایران به خوبی جا نیفتاده در گفت‌وگو با صمت مطرح کرد: در ایران تقاضای بیمه کمتر از متوسط دنیاست، به طور مثال سرانه بیمه بازرگانی در سال گذشته حدود ۶۴۰ دلار بوده درحالی که متوسط تقاضای بیمه در ایران حدود ۱۰۰ دلار یعنی کمتر از یک ششم ذنیا بوده است. این آمار نشان می‌دهد که بیمه در ایران به خوبی جا نیفتاده است. درباره برخی شاخص‌های دیگر فاصله خیلی بیشتر هم است به طور مثال می‌توان به بیمه عمر اشاره کرد. درحالی که سرانه تقاضای بیمه عمر در ایران ۱۰ دلار است این رقم در دنیا حدود ۳۵۰ دلار است. 

غدیر مهدوی دلیل اصلی بی‌توجهی مردم به انواع بیمه را در کشور در فرهنگ ضعیف دانسته و تاکید کرد: با اینکه در ایران اتفاقات و حوادث خیلی بیشتر از کشورهای دیگر است اما مردم به اندازه کافی ریسک‌گریز نیستند و خیلی به سمت بیمه‌ها علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. عامل انگیزاننده برای خرید بیمه درجه احتیاط و ریسک‌پذیری آدم‌ها را نشان می‌دهد و بیانگر این است که درجه ریسک‌گریزی ایرانی‌ها بالا نبوده و چندان حساس نیستند. بر اساس آمارها خیلی از افرادی که بیمه نمی‌شوند درجه ریسک‌شان خیلی بالاست و زیاد تصادف می‌کنند. این کارشناس بیمه تاکید کرد: نکته‌ای که در ایران مغفول مانده این است که نهاد ناظر که همان بیمه مرکزی است، کاری نمی‌کند درحالی که با انواع سیاست‌ها می‌شود ریسک‌پذیری را کاهش داد. تصورم این است که اگر فرهنگ‌سازی شود و سختگیری‌ها بیشتر شود مردم هم بیشتر بیمه را جدی می‌گیرند. این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا بیمه سلامت ضربه‌ای به تقاضای بیمه‌های دیگر زده یا خیر، اظهار کرد: بعضی مواقع بیمه‌های بازرگانی هستند که بیمه‌های درمان تکمیلی ارائه می‌دهند، در کنار آن بیمه‌های تکمیلی را داریم که حوادث مازاد را پوشش می‌دهند اما اینکه مردم به سمت بیمه سلامت می‌روند به این دلیل است که تا حدودی بیمه سلامت یارانه‌ای است و مردم پول آنچنانی برای آن نمی‌پردازند. این مسئله هیچ اشکالی ندارد و هرگز به بیمه‌های دیگر ضربه‌ای نمی‌زند. وقتی قرار است خدماتی ارائه شود برای اقشاری که درآمد پایین دارند ما هم استقبال می‌کنیم چراکه این خدمات به افراد مستحق می‌رسد. به این ترتیب گسترش بیمه سلامت را بسیار مطلوب و نشانه بالا رفتن رفاه اجتماعی، وضعیت بهداشت و سلامت کشور می‌دانم.


بیمه محصول ارزشمندی است

 یک کارشناس بیمه در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: بیمه محصول ارزشمندی است. چراکه فرد حداقلی را می‌پردازد و در مقابل در شرایط مختلف بیمه می‌شود. خوشبختانه امروز آگاهی مردم ما خیلی بیشتر از گذشته شده و این باعث شده که فرهنگ بیمه بین مردم جا بیفتد. بابک هنرور، ادامه داد: هرچه وضعیت اقتصادی بدتر می‌شود مردم احساس نیاز بیشتری به حل مشکلات خود و یک پشتوانه می‌کنند درنتیجه بیشتر به سمت بیمه می‌آیند. بیمه زمانی به درد فرد می‌خورد که دچار یک حادثه مالی یا جانی شده باشد.

در شرایط بد اقتصادی که فرد کمتر پول دارد اگر جایی باشد که از او حمایت کند و باعث شود به وضعیت قبل از خسارت برگردد در نتیجه متوجه می‌شویم بیمه بیشتر به درد می‌خورد. وی با مقایسه وضعیت ایران و کشورهای پیشرفته اظهار کرد: البته در کشورهای پیشرفته فرهنگ بیمه بیشتر از ما جا افتاده است. در دنیا افراد پولدارتر بیشتر به سمت بیمه گرایش دارند و سعی می‌کنند یک ایمنی برای خود به وجود آورند تا آینده‌شان تضمین شود و از خطرات ورشکستگی نجات پیدا کنند. این کارشناس بیمه درباره تنوع بیمه‌ها در کشور و وجود بیمه سلامت گفت: اینکه ما انواع بیمه‌ها را داشته باشیم خیلی خوب است زیرا باعث می‌شود با هم رقابت کنند. اگر انواع بیمه‌ها در کشور نباشد مثل گذشته که در کل ۳ شرکت بیشتر نداشتیم، مردم مجبور می‌شوند تنها از چند شرکت خدمات دریافت کنند اما از وقتی شرکت‌های بیمه زیاد شده‌اند وضعیت پاسخ‌دهی و ارزش مشتری هم خیلی بیشتر شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها