کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کم‌کاری بانک‌ها مانع اجرای طرح یاراکارت


کد خبر : ۳۹۱۵۵چهارشنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۳:۴۸۴۳۰ بازدید

طرح جدید یاراکارت برپایه اعطای وام با ضمانت یارانه نقدی با هدف تسهیل دسترسی مردم به وام‌های خرد در روزهای پایانی اردیبهشت ماه امسال از ...

طرح جدید یاراکارت برپایه اعطای وام با ضمانت یارانه نقدی با هدف تسهیل دسترسی مردم به وام‌های خرد در روزهای پایانی اردیبهشت ماه امسال از سوی بانک مرکزی به تمام بانک‌ها غیر از بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت ابلاغ شد، اما با وجود گذشت بیش از دو ماه از ابلاغ آن هم‌اکنون تنها یک بانک دولتی یعنی کشاورزی اعطای آن را آغاز کرده است.

دراین طرح قرار است تا بانک‌ها بدون وثیقه‌های سنگین و ضامن و بر اساس حساب یارانه نقدی که سرپرستان خانوار دارند، تا سقف 5میلیون تومان وام در اقساط 36 تا 60ماهه پرداخت کنند و هرماهه اقساط آن به صورت خودکار از حساب یارانه نقدی متقاضیان برداشت شود. با وجود این بانک کشاورزی نخستین و هم‌اکنون تنها بانکی است که دستورالعمل یاراکارت را به شعب خود ابلاغ کرده و از انتهای خرداد ماه از آن رونمایی کرده است و سایر بانک‌ها استقبال سردی از این طرح داشته‌اند. البته در مراسم رونمایی از یاراکارت بانک کشاورزی، فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام کرد که این ابزار به بانک‌های دیگر نیز ابلاغ شده که از نظر ما فاصله یک تا دو ماهه برای آمادگی ایجاد نرم‌افزار و آموزش کارکنان لازم است تا تدارک لازم دیده شود و استنباط ما این است که از تیرماه این تسهیلات می‌تواند در سایر بانک‌ها نیز عملیاتی شود. این درحالی است که پس از گذشت دهه نخست مرداد ماه هنوز خبری از اجرای این طرح در سایر بانک‌های خصوصی و دولتی نیست.

درهمین حال محمدرضا حسین‌زاده، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و مدیرعامل بانک ملی ایران نیز چندی پیش در پاسخ به این سؤال که چرا فقط بانک کشاورزی اعطای تسهیلات یاراکارت را آغاز کرده است، گفت: قطعاً در همه بانک‌های دولتی بتدریج این کار را شروع خواهند کرد. این درحالی است که کارشناسان اعتقاد دارند که اجرای این طرح علاوه بر متقاضیان برای بانک‌ها نیز مزیت دارد چراکه ریسک پرداخت این نوع وام در مقایسه با سایر تسهیلات بسیار کمتر است و به صورت خودکار از یارانه نقدی ماهانه افراد برداشت می‌شود.

 واکنش بانک مرکزی

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی گفت: تمام بانک‌ها غیر از بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت، امکان پرداخت وام از حساب یارانه را دارند. حمیدرضا غنی‌آبادی درباره وضعیت اجرای طرح یاراکات اعتباری با گذشت دو ماه از ابلاغ این طرح و در واکنش به اینکه هیچ کدام از بانک‌ها جز بانک کشاورزی یاراکارت اعتباری صادر نمی‌کنند، افزود: ابلاغیه یاراکارت اعتباری به همه بانک‌ها ابلاغ شده و اگر شعب از این طرح مطلع نیستند، به دلیل کم کاری خود بانک هاست.

وی به ایبنا، اظهار داشت: در حالی که بخشنامه‌های بانک مرکزی به صورت یکسان به کل سیستم بانکی ابلاغ می‌شود و بانک‌ها موظف هستند طی 5 روز کاری بخشنامه ابلاغی از سوی این بانک را بدون دخل و تصرف به زیرمجموعه خود ابلاغ کنند اما برخی بانک‌ها به متقاضیان دریافت یاراکارت اعتباری اعلام می‌کنند که تاکنون ابلاغیه این طرح از سوی بانک مرکزی به آنها ابلاغ نشده است.

وی افزود: برخی بانک‌ها به دلیل شیوه‌های اجرایی داخلی، منابع و... تاکنون موفق به اجرای این طرح نشده‌اند اما اینکه این بخشنامه از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده، صحیح نیست. غنی آبادی با تأکید بر اینکه اجرای یاراکارت یکی از راهکارهای ایجاد وفاداری و جذب مشتری در بانک‌ها است، گفت: بانک‌ها به دلیل اینکه برنامه‌ریزی مشخص و استراتژی معینی ندارند، از چنین طرح‌هایی استقبال نمی‌کنند و رویکردی منفعلانه دارند. وی با اعلام اینکه اجرای این طرح اجباری نیست، افزود: این ابلاغیه بانک مرکزی هم الزام نیست و ظرفیت‌سازی است.

fclufza05f48nr9ryvl.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها