کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

محبوب ترین برندهای وارداتی در بازار خودروی ایران


کد خبر : ۳۸۸۸۹چهارشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴:۵۹۱۰۴۸۴ بازدید

در سال های اخیر، برندهای متعددی وارد باز خودروهای وارداتی کشور شده اند اما بررسی ها نشان می دهد صدرنشینان بازار ...

تماشاگران امروز- در سال های اخیر، برندهای متعددی وارد باز خودروهای وارداتی کشور شده اند اما بررسی ها نشان می دهد صدرنشینان بازار، آنها که خودشان را در دل رانندگان ایرانی جا داده اند، همیشه ثابت باقی می مانند؛ حتی با وجود اینکه بررسی ها نشان می دهد سهم آنها از بازار در حال کوچک شدن است.

محبوب ترین برندهای وارداتی در بازار خودروی ایران

در میان برندهای وارداتی، جایگاه نخست هیوندای تثبیت شده است و بقیه برندها نتوانسته اند تاج سلطنت را از این برند بگیرند. با این حال بررسی سهم بازار این برند در فاصله سال های 1392 تا 1395 نشان می دهد هیوندای در حال از دست دان سهم خود از بازار است.

سهم بازار این برند طی دو سال از 46 درصد به 29 درصد کاهش پیدا کرده است که نشانه خوبی نیست. شرکت دیگر این مجموعه، کیا هم وضعیت کم و بیش مشابهی دارد. هرچند نوسانات در کیا بسیار خفیف تر از هیوندای است و کیا عملا بدون دغدغه خاصی در مرز سهم بازار 16 تا 20 درصد حرکت می کند.
 
xf8n58rtofq4k6jya.jpg

در کنار اینها باید از تویوتا نام برد، برندی که روزگاری یکی از بازیگران اصلی بازار خودروهای وارداتی بود و برخلاف این روزها که برای کسب رتبه سوم در حال جنگ است، رتبه نخست را با اقتدار در اختیار داشت. تویوتا هم البته در سال های 1392 تا 1394 نوسانات زیادی نداشته و نوسانات سهم بازار این شرکت را بیش از هر چیز می توان ناشی از تغییرات قوانین و محدودیت ها در عرضه محصولات دانست. این شرکت هم اکنون در مرز 11 درصد سهم بازار قرار دارد که از سال پیش کمتر است.

در میان چهار شرکت صدرنشین، باید رنو را برنده اصلی دانست؛ شرکتی که روزگاری نه چندان دور به عنوان یک بازیگر کوچک در بازار خودروهای وارداتی کشور حضور داشت و سهم بازار کمتر از دو درصدی این شرکت در سال 1392 نیز نشان از این موضوع دارد اما با تغییرات مدیریتی و البته تغییر نگرش واردکننده محصولات رنو نسبت به بازار ایران، شاهد اوج گیری عجیب رنو هستیم به گونه ای که هم اکنون سهم بازار این برند با افزایش بیش از هفت برابر نسبت به سال 92، به بالای 15 درصد رسیده است و رتبه سوم جدول واردات کشور را از آن خود کرده و شاید اگر مدل های جدید این برند سال پیش به بازار می آمدند، رنو به راحتی می توانست کیا را نیز مغلوب کند و رتبه دوم را به دست آورد.

در میان محصولات وارداتی هیوندای، سانتافه با واردات 9153 دستگاه به تنهایی سهم 43 درصدی از واردات کل این شرکت را از آنِ خود کرده است و البته به تنهایی سهمی 12 درصدی از بازار خودروهای وارداتی کشور دارد.

برای درک کاهش سهم سانتافه در بازار بد نیست نگاهی کوتاه به سهم بازار این خودرو در سال های قبل بیندازیم، جایی که سانتافه در سال 1393 سهمی معادل 154 درصد بازار را در اختیار داشت و این سهم در سال 1393 معادل 18 درصد بود.
 
کاهش سهم سانتافه را بیش از هر چیز می توان به حضور رقبای جدید در بازار نسبت بداد. حضور این رقبا در کنار معرفی نشدن نسل جدید سانتافه باعث شده این خودرو اندکی از سهم بازار خود را از دست بدهد. هر چند با این وجود حضور سانتافه را می توان همچنان بسیار پرقدرت دانست چرا که با وجود حضور موج جدید شاسی بلندها در بازار، این خودرو همچنان قدرتمند در بازار حضور دارد.

در رتبه دوم شاهد حضور ix35  هستیم؛ خودرویی که در نسل جدید باز هم با نام آشنای توسان به بازار بازگشته است. این خودرو البته سال را بسیار بد آغاز کرد و علت اصلی آن هم خبرهای مربوط به حضور نسل جدید این خودرو بود و به همین دلیل مدل های نسل پیشین آن کمتر مورد استقبال قرار گرفت تا جایی که نسل پیشین آن در سه ماهه نخست سال شاهد واردات تنها 122 دستگاه بود.

 fppa499yssz59kjcb2ek.jpg

این روند تا حضور نسل جدید توسان ادامه داشت اما با معرفی مدل های جدید توسان ورق به نفع این خودرو برگشت و ناگهان شاهد رونق دوباره واردات این خودرو بودیم. نسل جدید توسان از نظر ظاهری، خودروی به روزتری نسبت به نسل پیشین است و از نظر آپشن ها هم خودروی کاملی است و البته حضورش در کلاس کراس اوورها باعث می شود خودروی محبوبی باشد تا جایی که واردات آن در سه ماهه تابستان ناگهان به حدود 1500 دستگاه رسید و توانست این روند موفقیت آمیز را تا انتهای سال ادامه دهد به گونه ای که در پایان سال 1395 در مجموع 5569 دستگاه توسان وارد کشور شد تا این خودرو بتواند سهمی بیش از 26 درصد از سبد محصولات هیوندای را از آن خود کند.

می توان پیش بینی کرد روند موفقیت های این خودرو امسال هم ادامه پیدا کند هرچند حضور رقیبی همچون اسپورتیج قطعا کمی توسان را تحت فشار قرار می دهد.

در رتبه سوم، سدان سوناتا ایستاده است؛ خودرویی که نسل جدید آن هرچند در آغاز با روند کندی وارد کشور شد اما به مرور شاهد استقبال بازار از آن بودیم تا در انتهای سال 3106 دستگاه سوناتا وارد کشور شود هر چند در نهایت در این بخش نتوانست از پس رقیب هم وطن و هم گروهی خود، اپتیما برآید و به رتبه دوم در این بخش رسید.

 7b7s4roz2v266t0fvixl.jpg

سوناتا البته باید رتبه دوم را هم قدر بداند چرا که روند آغاز سال این خودرو به هیچ عنوان مناسب نبود و اگر قرار بود با روند آغاز سال به کار خود ادامه دهد شاید در پایان سال شمار واردات آن حتی به کمتر از 2 هزار دستگاه می رسید اما به مرور توانست جای خود را در بازار خودروهای وارداتی کشور باز کند. روند موفقیت های سوناتا قطعا امسال هم ادامه پیدا خواهد کرد ضمن آنکه امسال شاهد عرضه مدل های هیبرید آن هم خواهیم بود که قطعا می توان در روند موفقیت های سوناتا موثر باشد.

محبوب ترین خودروها با برند کیا

برترین های کیا در سال های اخیر معمولا خودروهای شاسی بلد و کراس اوور بوده اند اما در سال 95 شاهد اوج گیری ی سدان در محصولات کیا هستیم، جایی که اپتیما توانست با واردات 3917 دستگاه، سهمی 31 درصدی در سبد محصولات کیا را به خود اختصاص دهد و بالاتر از مدل های کراس اوور و شاسی بلند اسپورتیج و سورنتو نشست.

 5dfenf545orlcv1mua2m.jpg

کیا سونتو در رتبه دوم ایستاده است. خودرویی که پس از یک غیبت چند ساله به بازار بازگشت و مورد استقبال هم واقع شد. سورنتو البته در نهایت نتوانست از پس رقیب قدرتمند خود، سانتافه بربیاید اما عملکرد خوبی داشت و در بازار خودروهای شاسی بلند بالای 200 میلیون تومان، دومین رتبه را به دست آورد.

در رتبه سوم باز هم شاهد حضور یک سدان هستیم، جایی که سراتو توانست با واردات 2798 دستگاه، سهمی بیش از 20 درصد از سبد کیا را از آن خود کند. این خودرو محبوبیت زیادی در بازار ایران دارد و مهم تر اینکه در اواخر سال در مدل های فیس لیفت روانه بازار شد که بر شمار خریدارانش افزود.


محبوب ترین خودروها با برند رنو

اصلی ترین سلاح رنو در بازار در سال گذشته کراس اوور داستر بود، خودرویی که به لطف قیمت مناسب، نشان رنو، توان فنی قابل قبول و البته سیستم متحرک چهارچرخ که در خودروهای رنج 100 میلیون تومان گزینه کمیابی است توانسته در بازار موفق باشد. ضمن آنکه شرایط فروش مناسب رنو هم باعث شده این خودرو یکی از محبوب ترین های بازار باشد. در سال گذشته در مجموعه 3332 دستگاه رنو داستر وارد بازار کشور شد.

 uq8uy2bedifpnyqld4z9.jpg

در رتبه دوم سبد محصولات رنو در ایران، باز هم شاهد حضور یک کراس اوور هستیم، جایی که رنو کپچر با واردات 2504 دستگاهی ایستاده است. فلوئنس سومین خودروی محبوب رنو محسوب می شود تا پای سدان ها هم به لیست محصولات رنو باز شود. در سال گذشته در مجموع 2358 دستگاه فلوئنس وارد ایران شد تا این خودرو بتواند سهمی 20 درصدی از محصولات رنو را از آن خود کند.

فلوئنس هرچند از نظر آپشن ها از رقبای کره ای عقب تر است اما در مقابل امتیاز یک خودروی اروپایی را دارد ضمن آنکه سواری نرم، موتور پرقدرت و دوام محصولات رنو باعث شده خریداران در بازاری با طیف گسترده خودروها، همچنان فلوئنس را انتخاب کنند.

تلیسمان نیز اگرچه تازه وارد است ولی کم کم دارد گوی سبقت را خودروهای هم‌رده خود میگیرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها