کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تومان به تدریج جایگزین ریال/ تورم تیرماه 7.6 درصد


کد خبر : ۳۸۸۷۶سه شنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰:۰۱۲۰۶۶ بازدید

سخنگوی دولت اعلام کرد: نرخ رشد اقتصادی بدون نفت برای سال 95 براساس سال پایه 90 برابر 6.4 درصد و بر پایه سال 76 معادل 6.3 درصد است.

سخنگوی دولت اعلام کرد: نرخ رشد اقتصادی بدون نفت برای سال 95 براساس سال پایه 90 برابر 6.4 درصد و بر پایه سال 76 معادل 6.3 درصد است.

محمدباقر نوبخت امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان این مطلب به تفاوت نتیجه محاسبات مرکز آمار ایران و بانک مرکزی به دلیل تفاوت در سال های پایه اشاره کرد و گفت: مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی سال گذشته را براساس سال پایه خود که سال ۱۳۷۶ است و همچنین براساس سال پایه بانک مرکزی که سال ۱۳۹۰ است، محاسبه و اعلام کرده است.

معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی مرکز آمار ایران با احتساب نفت برای سال ۱۳۹۵ و سال پایه سال ۱۳۷۶ برابر ۸.۳ درصد و این نرخ رشد اقتصادی برای سال ۹۵ و با سال پایه ۱۳۹۰ معادل ۱۱.۱ درصد اعلام شده است.

وی ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی بدون نفت و براساس سال پایه ۱۳۷۶ برابر ۶.۳ درصد و بر پایه سال ۱۳۹۰ هم ۶.۴ درصد اعلام شده است.

سخنگوی دولت همچنین نرخ رشد اقتصادی کشاورزی با احتساب سال پایه ۷۶ برابر ۵ درصد و با احتساب سال پایه ۹۰ هم ۲ درصد؛ صنعت با سال پایه ۷۶ معادل ۱۱.۳ درصد و با سال پایه ۹۰ هم ۱۸.۱ درصد؛ نفت و گاز طبیعی با سال پایه ۷۶ هم  ۷۸.۸ درصد و با سال پایه ۹۰ برابر ۳۵.۵ درصد؛ ساختمان با احتساب سال پایه ۷۶ منفی ۱۲.۶ درصد و با احتساب سال پایه ۹۰ منفی ۱۱.۳ درصد و خدمات با سال پایه ۷۶ برابر ۷.۱ درصد و با سال پایه ۹۰ هم ۵.۹ درصد رشد داشته اند.

نوبخت گفت : مرکز آمار ایران درصدد است که برای نرخ تورم هم همین کار را کرده و براساس سال پایه بانک مرکزی عمل کند زیرا اگر تحولات را بر پایه سال جدیدتر مشاهده کنیم بهتر است.

وی نرخ تورم ماهانه تیرماه را ۷.۶ درصد اعلام کرد که نسبت به خرداد ماه که ۷.۴ درصد بود، ۲ دهم درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: نرخ تورم نقطه به نقطه در تیرماه ۸.۹ درصد است و همه تلاش دولت این است که با سیاست های پولی و مالی نرخ تورم را تک رقمی نگاه دارد و آن را مدیریت کند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه برای خروج از رکود باید رشد اقتصادی بیشتری داشته باشیم، گفت: باید رشد اقتصادی حدود ۸ درصدی را داشته باشیم تا بتوانیم ۹۵۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کنیم؛ در غیر این صورت ضمن اینکه با افزایش تعداد شغل روبرو هستیم ولی با افزایش بیکاری هم روبرو خواهیم بود.

وی افزود: با تنظیم قراردادهای نفتی و همچنین بخش خصوصی می توانیم در جهت اهداف یاد شده گام برداریم.


ورود بیش از ۵۲ هزار تاکسی جدید

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری خود اعلام کرد ۵۲ هزار و ۳۱۳ تاکسی جدید، جایگزین تاکسی های فرسوده شد.

وی افزود: این تعداد جایگزینی به معنای تنها صدور حواله نیست و با توجه به ضرورت بهبود وضعیت اقلیمی و آب و هوایی و تأثیر خودروهای فرسوده بر آلودگی هوا، جایگزینی خودروها را به صورت کامل به عنوان آمار اعلام می‌کنیم.


تومان به تدریج جایگزین ریال خواهد شد

سخنگوی دولت با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره هزینه ۳هزار میلیارد تومانی جایگزینی ریال با تومان گفت: این مبالغ صحیح نیست؛ زیرا بنا نیست ما پول های موجود را یکجا از دور خارج کنیم و رفته رفته بر اساس همان سیاست نوکردن اسکناس ها تومان جایگزین ریال خواهد شد.
نوبخت افزود: قانونی پولی و بانکی کشور مربوط به ۴۰ تا ۵۰ سال پیش است که ما در دولت بیش از هشتاد ماده از این قانون را اصلاح و به روز کردیم که تقدیم مجلس خواهد شد.

وی گفت: تبدیل واحد پولی به تومان یکی از این هشتاد ماده است و درست نیست که تنها به این ماده توجه کنیم و به مواد دیگر توجه نکنیم.

نوبخت با اشاره به ضرورت تغییر در قانون پولی و بانکی با توجه به تغییرات در اقتصاد و مناسبات پولی و بانکی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس خودشان از دولت خواستند تا این قانون اصلاح و در یک لایحه به مجلس تقدیم شود؛ حالا اگر مخالف هستند باید مخالفت خود را اعلام کنند، مردم حرف ها را می شنوند و قضاوت می کنند.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره موضوع حذف کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین نیز گفت: آنچه وزارت کشور درباره افزایش مصرف بنزین اعلام کرد، حرف منطقی است.
معاون رئیس جمهوری افزود: این گونه است که هرچه تعداد خودرو بیشتر شود مصرف بنزین نیز افزایش می یابد؛ اینکه کارت سوخت می تواند مصرف بنزین را کاهش دهد یعنی اینکه کارت سوخت همراه با سهمیه بندی داده شود لذا صرف ارائه کارت سوخت برای کاهش مصرف بنزین مقبول و منطقی نیست.


تفکیک وزارت خانه ها از هم سبب تاثیر گذاری بیشتر آنها می شود

سخنگوی دولت گفت: جداسازی وزارتخانه ها از هم مثل جداسازی وزارت بازرگانی از صنعت با عث می شود که هر کدام موثرتر عمل کنند.
وی ادامه داد: امیدوارم حتی اگر با تاخیر هم باشد ، این تفکیک صورت بگیرد.

خریداری ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم

سخنگوی دولت گفت: تا دوم مرداد ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم به ارزش ۹ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان گندم از کشاورزان خریداری شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: خرید تضمینی گندم در چارچوب امنیت غذایی و افزایش تولید است و دولت گندم را کیلویی یک هزار و ۳۰۰ تومان توسط شرکت بازرگانی دولتی خریداری و با قیمت ۶۰۰ تومان به نانواها عرضه می کند.
وی ادامه داد: این اقدام دولت برای حمایت از گندم که یک کالای استراتژیک است و همچنین حفظ امنیت غذایی و افزایش تولید صورت می گیرد.
نوبخت با اشاره به اینکه ما هم تمایل داریم که از بودجه های جاری کشور کم و به بودجه های عمرانی اضافه کنیم، گفت: متأسفانه نمی توانیم این اقدام را انجام دهیم زیرا تمام گروه هایی که در حساب های جاری ما اعم از آموزش و پرورش، بازنشستگان و بهداشت و درمان و همچنین نیروهای مسلح قرار دارند، برای ما با ارزش هستند و ما نمی توانیم از حساب جاری این گروه ها کم کنیم.
نوبخت در پاسخ به این سؤال که بعضی ها می گویند چرا به گندم یارانه می دهید؟ گفت: ما در یک اقتصاد مقاومتی کار می کنیم و باید تلاشمان را بکنیم و به همین دلیل برای حفظ امنیت غذایی به گندم یارانه می دهیم.
وی افزود: دولت تا این تاریخ ۷ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان بابت خرید تضمینی گندم پرداخت کرده و بقیه مبالغ باقیمانده در دست پرداخت است.
نوبخت ادامه داد: خرید تضمینی گندم در ماه های اول سال است که کُندی هایی در پرداخت وجود دارد ولی دولت در هنگام خرید گندم نیمی از مبلغ آن را پرداخت می کند.
سخنگوی دولت درباره پرداخت طرح های عمرانی گفت: بخشی از این پرداخت ها را به صورت نقدی انجام دادیم و بخشی از آن را که حدود ۸ و نیم تا ۹ هزار میلیارد تومان است به صورت اسناد خزانه دراختیار این طرح های عمرانی قرار دادیم که آنها می توانند در بهمن و اسفند پول خودشان را دریافت کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها