کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نامه نگرانی به رئیس‌جمهوری


کد خبر : ۳۸۸۳۳سه شنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۰:۴۳۴۱۹۲ بازدید

71 اقتصاددان نسبت به برخی اسامی مطرح شده برای تیم اقتصادی دولت دوازدهم هشدار دادند ...
نامه نگرانی به رئیس‌جمهورینامه نگرانی به رئیس‌جمهوری

شهروند| برخی نامزدهای پست‌‌های کلیدی اقتصادی که این روزها نامشان در رسانه‌‌ها مطرح است، واجد شرایط نیستند. این موضوعی است که 71 اقتصاددان حامی دولت در نامه به رئیس‌جمهوری مطرح کرده‌اند. این اقتصاددانان در نامه‌شان ضمن برشمردن ۱۲چالش بزرگ اقتصادی آینده، نسبت به ترکیب تیم اقتصادی دولت دوازدهم ابراز نگرانی کرده‌اند. این اقتصاددانان به حسن روحانی نوشته‌اند که مدیریت بحران اقتصادی و چالش‌های بزرگی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، قدرت مدیریتی ویژه‌ای می‌طلبد. آنها تأکید کرده‌اند مدیران اقتصادی کابینه دوازدهم باید دارای دانش اقتصادی بالا و سابقه علمی قابل توجه و در بین چهره‌های علمی خوشنام باشند. مدیری که علاوه بر دانش بالا بتواند بحران‌های کشور را مدیریت و هماهنگی و انسجام بین دستگاه‌های متولی اقتصاد کشور ایجاد کند. در این نامه اسامی اقتصاددانان مطرحی همچون مانند حسین عبده‌تبریزی، بهروز‌ هادی‌زنوز، محمد طبیبیان، داود سوری، مسعود روغنی‌زنجانی، سیدفرشاد فاطمی، مهدی پازوکی و... به چشم می‌خورد.

کابینه دوازدهم تاریخ‌ساز شود

در نامه ٧١ اقتصاددان به حسن روحانی، ابراز امیدواری شده که با توجه به تجربه اندوخته شده در دولت یازدهم، فرصت ٤ساله آتی به‌عنوان یک فرصت تاریخی برای حل مسائل اقتصادی کشور مورد استفاده قرار گیرد. این اقتصاددانان با تأکید بر این‌که اقتصاد ایران با چالش‌های جدی مواجه است، عنوان کرده‌اند که بحران بدهی دولت و بانک‌ها بسیار جدی است. آنها چالش‌هایی مانند بحران عدم‌ کارآمدی ساختار اداری، کمبود و تخصیص نامناسب منابع آب، یارانه‌های سنگین و ناکارآمد، تداوم نظام چند نرخی قیمت ارز، نرخ بالای بیکاری در بین جوانان و تحصیلکردگان، کاهش بهره‌وری بنگاه‌های صنعتی، مداخله نهادهای عمومی در تصدی‌گری، بودجه‌ریزی غیرعملیاتی، فساد اداری، تضعیف بدنه کارشناسی دولت و لایحه‌ها و تصویب‌نامه‌های روزمره و متناقض را به شدت نگران‌کننده توصیف کرده‌اند.

برخی گزینه‌ها درحد مدیرکلی ادارات هم نیستند

در همین رابطه مهدی پازوکی، اقتصاددان و از امضاکنندگان این نامه به «شهروند» توضیح می‌دهد که اقتصاد ایران دارای مشکلات عدیده‌ای است که در نامه به رئیس‌جمهوری هم این مشکلات آورده شده و برای رفع این مشکلات نیاز به یک تیم اقتصادی هماهنگ و کارآمد وجود دارد که خارج از فعل و انفعالات سیاسی، مدیر و مدبر باشد و دارای دانش و بینش لازم اقتصادی و دارای تجربه مدیریتی باشد و با دید کارشناسی بر مشکلات اقتصادی فایق بیاید.  به گفته پازوکی تیم اقتصادی دولت یازدهم باید از میان نخبگان و اندیشمندان اقتصادی و افرادی که اعتقاد به مبانی علم اقتصاد دارند، باشد.

این اقتصاددان با تأکید بر این‌که حسن روحانی باید کابینه کار و دولت سازندگی و پیشرفت اقتصادی تشکیل بدهد، می‌گوید: برای تحقق این موضوع، رئیس‌جمهوری باید از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های درجه یک داخلی و خارجی که مدیر و مدبر و دارای دانش و بینش و تجربه مفید مدیریتی هستند، استفاده کند. این درحالی است که بسیاری از گزینه‌های پیشنهادی تیم اقتصادی دولت دوازدهم، درحد مدیرکل یک اداره هم نیستند که این مسأله موجب نگرانی اقتصاددانان شده است. پازوکی معتقد است که در دولت قبل بی‌انضباطی اقتصادی بیداد می‌کرد و درحال حاضر بی‌انضباطی اداری و مالی بر اقتصاد ایران سایه افکنده، اما حسن روحانی می‌تواند با تیم کارآمدی که از افراد فهیم، خبره و توانمند تشکیل می‌دهد، دولت کارآمدی را به منصه ظهور برساند.  او تأکید می‌کند که دولت دوازدهم باید با شعار مبارزه با فساد و مبارزه با رابطه بازی و حاکمیت عقل و اندیشه و درایت، وزرای دارای سلامت و بادانشی را انتخاب کند که منجر به تحولات توسعه‌ای شوند.  پازوکی با تأکید بر این‌که اقتصاددانانی که این نامه را امضا کرده‌اند، به دنبال سهم خواهی نیستند و فقط توصیه دوستانه کرده‌اند، عنوان می‌کند که اقتصاددانان نگران هستند که تیم اقتصادی دولت دوازدهم ضعیف‌تر از تیم اقتصادی دولت یازدهم باشد.  به اعتقاد این اقتصاددان افرادی مانند محمد علی نجفی، مسعود نیلی و طیب‌نیا افرادی هستند که باید در تیم اقتصادی دولت دوازدهم حضور داشته باشند.

گزینه‌ها باید توانایی مدیریت بحران داشته باشند

محمد وصال، اقتصاددان و از امضاکنندگان این نامه هم در گفت‌وگو با «شهروند» با اشاره به این‌که 3 پست مدیریت بر وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است، تأکید کرد که با توجه به بحران‌هایی که در کشور وجود دارد، افرادی که برای این پست‌ها انتخاب می‌شوند، بسیار مهم هستند. به گفته او در رابطه با بحران بانکی باید بانک مرکزی و در رابطه با ساماندهی وضع مالی دولت سازمان برنامه و وزارت اقتصاد عملکرد مناسبی داشته باشند.

وصال با اشاره به این‌که این بحران‌ها لزوما در دولت یازدهم ایجاد نشدند، می‌گوید: البته در 4 سال گذشته این بحران‌ها تا حدودی کنترل شدند اما راه‌حل‌های مناسبی برای آنها اجرایی نشد و این درحالی بود که برای برخی از این بحران‌ها راه‌حل‌هایی توسط کارشناسان ارایه و با مقامات اجرایی بحث شده بود. به گفته این اقتصاددان افرادی که در این٣ پست قرار می‌گیرند، باید دید کارشناسی اقتصادی و درعین‌حال توانایی تعامل با کارشناسان صاحبنظر را داشته باشند. وصال با بیان این‌که بحث اجرا هم بسیار مهم است، اظهار می‌دارد: اجرای راه‌حل‌ها برای ابربحران‌های کشور راحت نیست و به‌هرحال اصلاحات مذکور نیازمند پرداخت هزینه است. بنابراین از نظر اجرایی توان مضاعفی را می‌طلبد و این مسأله‌ای است که در ٤‌سال گذشته کمتر شاهد آن بودیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها