کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مشکل بانکی برای اجرای قرارداد توتال نداریم


کد خبر : ۳۸۷۴۸یکشنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹:۲۷۳۲۹ بازدید

چند هفته بعد از امضای قرارداد با توتال و در حالی که هنوز مباحث مختلفی درباره اولین قرارداد خارجی پسابرجامی ایران در حوزه نفت و گاز ...

آرمان- چند هفته بعد از امضای قرارداد با توتال و در حالی که هنوز مباحث مختلفی درباره اولین قرارداد خارجی پسابرجامی ایران در حوزه نفت و گاز مطرح می‌شود، از طرفی وزیر نفت مشکل بانکی در اجرای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی را رد کرد و از طرف دیگر، رئیس کمیسیون انرژی مجلس از بررسی متن قرارداد توتال در هفته جاری خبر داد.

حواشی قرارداد جدید نفتی با توتال

اندکی پس از امضای قراداد جدید شرکت ملی نفت ایران با شرکت ملی توتال فرانسه، برخی از منتقدان سهم‌های متفاوت ایران و کشورهای طرف قرارداد از سرمایه‌گذاری در متن قرارداد را مبنای حمله‌های خود به دولت قرار دادند. حمله غیرمنصفانه به قرارداد توتال و ارائه تحلیل‌هایی با پیش فرض‌های نادرست در مورد واگذاری سهمی قابل توجه به شرکت‌های خارجی، واکنش دولتمردان و کارشناسان را به همراه داشت.

در واکنش به این نوع اظهارات، وزیر نفت در پاسخ گفت: بعضی‌ها گفته‌اند 50‌درصد و بعضی‌ها گفته اند 70‌درصد کل درآمد میدان را به خارجی‌ها دادیم، این حرف غلط است. ما گفته‌ایم درآمد ما از این میدان در طول عمرش با نفت 50 دلار حدود 84‌میلیارد دلار خواهد شد ولی آنچه توتال و مجموعه‌اش طی 20 سال، طبق آنچه به تصویب شورای اقتصاد هم رسیده حدود 12‌میلیارد دلار خواهد بود،‌ یعنی چیزی حدود کمتر از 15‌درصد درآمد کل میدان در طول عمر میدان خواهد بود. همچنین مخالفان دولت و دلواپسان از محرمانه بودن متن قرارداد انتقاد می‌کنند و ادعا می‌کنند محرمانه بودن متن قرارداد به دلیل آسیب‌هایی است که اجرای آن برای منافع ملی به دنبال می‌آورد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که دولت ناگزیر است برای حفظ اطلاعات تجاری از دسترسی رقیبان، از انتشار جزئیات این قرارداد خودداری کند.

بیژن نامدار زنگنه نیز برخی جزئیات در مورد قرارداد تازه را برای رفع هرگونه ابهامی بیان کرده است. به گفته او، نصف درآمد فاز 11، صرف هزینه‌های توسعه خواهد شد و توتال در طول قرارداد که 20 سال است، در مجموع حدود 12‌میلیارد دلار خواهد گرفت که برابر با 15‌درصد کل درآمد میدان در عمر مفیدش است. علاوه بر این موارد، یکی از مخالفان در کانال تلگرامی خود نوشت: این قرارداد در قالب IPC یا سری قراردادهای جدید نفتی و گازی با این شرکت بدسابقه و خیانت کار به ملت ایران منعقد خواهد شد. اینجانب متن هفتاد صفحه‌ای انگلیسی قرار‌داد IPC را سال قبل در نشستی خبری به اصحاب رسانه دادم و تاکید کردم، ده‌ها قرار داد ننگین و فساد آلود کرسنت از آن جوانه خواهد زد. همچنین برخی دیگر از مخالفان دولت بدون استدلال‌های روشن قراردادهای تازه بر مبنای IPC را به عنوان «بازگشت ایران به دوره قبل از ملی شدن صنعت نفت» می‌دانند. این در حالی است که دولتمردان به دفاع تمام قد از قرارداد جدید نفتی پرداخته‌اند. سخنگوی دولت قرارداد با توتال را نشانه‌ای از دیوار کوتاه تحریم‌ها و آثار برجام دانست؛ قراردادی که به گفته محمدباقر نوبخت، همه ایرانیان وطن پرست باید خوشحال باشند که با امضای آن آمریکایی‌ها سرافکنده خواهند شد.

مشکلی در اجرای قراداد با توتال وجود ندارد

روز گذشته وزیر نفت درباره وجود موانع بانکی در قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، گفت: مشکلی در اجرای این قرارداد وجود ندارد و پرداخت‌های آنها، وارد سیستم مالی ایران نمی‌شود. بیژن زنگنه درباره مراودات بانکی قرارداد با شرکت توتال فرانسه و سایر اعضای کنسرسیوم بین‌المللی فاز 11 پارس جنوبی،‌ افزود: توتال و اعضای کنسرسیوم، پرداخت‌های خود را به پیمانکاران بدون مشکل انجام خواهند داد. او ادامه داد: پرداخت‌های آنها، اصلا وارد سیستم مالی ایران نمی‌شود که با مشکل مواجه شود.

بررسی متن قرارداد توتال در هفته جاری

همچنین رئیس کمیسیون انرژی مجلس از بررسی متن قرارداد توتال با مسئولیت رئیس کمیسیون انرژی و با حضور رئیس مرکز پژوهش‌ها و کارشناسان مربوطه در مجلس خبر داد. فریدون حسنوند اظهار کرد: هیات عالی نظارت بر منابع نفتی در جلسه هفته جاری خود قراردادهای نفتی را مورد رسیدگی قرار می‌دهد. او افزود: همچنین قرارداد توتال که مربوط به توسعه فاز 11 پارس جنوبی است، در روزهای سه شنبه و چهارشنبه با مسئولیت رئیس کمیسیون انرژی مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌ها و همچنین برخی از کارشناسان در مجلس مورد رسیدگی و بررسی قرار می‌گیرد تا گزارش نهایی تقدیم رئیس مجلس شود. رئیس کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: وزارت نفت طبق قانون متن قرارداد با توتال را به مجلس ارسال کرده و وظیفه قانونی خود را انجام داده است و مجلس هم باید به وظیفه خود طبق قانون در این زمینه عمل کند.

قرارداد توتال در چارچوب منافع ملی است

همزمان یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه قرارداد شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال یک قرارداد کاملا مطالعه شده و در چارچوب منافع ملی است، گفت: وزیر نفت قبل از حضور در صحن مجلس و توضیح درمورد این قرارداد، در کمیسیون انرژی حضور یافت و توضیحات فنی را ارائه کرد که اعضای کمیسیون قانع شدند. کوروش کرم پورحقیقی ادامه داد: از آنجا که ما به مسئولان نظام اعتماد و اطمینان داریم آنها قبل از هرچیز منافع ملی را مد نظر دارند، به همین دلیل این قرارداد را یک قرارداد مثبت و در چارچوب منافع ملی، کشور و نظام می‌دانیم. او با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای وارد آوردن فشارهای بیشتر به کشور از طریق وضع تحریم‌ها جدید و همچنین‌بدعهدی آنها در مساله توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: در چنین شرایطی باید از قراردادهایی که می‌تواند به بی اثر کردن تحریم‌ها کمک کند استقبال کنیم. نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس گفت: اعتقاد داریم که حضور شرکت توتال در ایران فتح بابی برای حضور دیگر شرکت‌ها خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها