کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتخابی مناسب در میان رقبای چینی ؟


کد خبر : ۳۸۶۷شنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱:۰۹۶۹۵۸ بازدید

این روزها دیگر مشتریان کمتر به سمت و سوی خودروهای دنده‌ای می‌روند اگر پای حرف‌هایشان بنشینید خواهید دید که بیشتر تمایل به خرید خودروهای گیربکس اتوماتیک دارند به خصوص افرادی که در کلان‌شهرها ...
انتخابی مناسب در میان رقبای چینی ؟انتخابی مناسب در میان رقبای چینی ؟

این روزها دیگر مشتریان کمتر به سمت و سوی خودروهای دنده‌ای می‌روند اگر پای حرف‌هایشان بنشینید خواهید دید که بیشتر تمایل به خرید خودروهای گیربکس اتوماتیک دارند به خصوص افرادی که در کلان‌شهرها زندگی می‌کنند شاید تنها راه فرار از خستگی در ترافیک شهرهای بزرگ، داشتن خودرویی با گیربکس اتوماتیک باشد اما خودروهای اتوماتیک قیمت‌های بالایی دارند حتی این روزها دیگر نمی‌توان سراغ پژو۲۰۶ اتومات رفت.

دیگر خودروهای اتوماتیک هم که قیمت‌های نجومی دارند خودروهای چینی نیز تنها با گیربکس دستی راهی بازار می‌شوند. همیشه بعد از هر رونمایی از خودروهای مختلف تولیدی خبرهایی مبنی بر تولید نمونه اتوماتیک آن‌ها نیز به چشم می‌خورد اما در عمل خبری از این خودروها با گیربکس اتوماتیک نبود. در این میان شرکت کرمان‌موتور به وعده خود عمل کرده و اولین خودروی تولیدی خود را با گیربکس اتوماتیک روانه بازار می‌کند. خودروی JAC با کد J5 که یک سدان خانوادگی بوده و از پیشرانه و گیربکس میتسوبیشی بهره می‌برد. این خودرو عنوان اولین چینی اتوماتیک تولیدی بازار ایران را از آن خود کرده است. به لطف یکی از دوستان موفق شدیم ملاقاتی با این خودرو داشته و راندن با آن را تجربه کنیم.
 

طراحی

شاید تا چندی پیش کمتر خودروی چینی را در بازار می‌دیدیم که چهره‌ای زیبا داشته باشد. چراغ‌های بزرگ، چهره ناهماهنگ همه و همه خودروهای چینی را فاقد جذابیت نشان می‌دادند اما نسل جدید این خودروها با چهره‌هایی دلربا راهی بازار می‌شوند. j5 نیز از آن دسته خودروهاست و دلیل این موضوع را نیز می‌توان در شرکتی دانست که طراحی آن را بر عهده داشته است.شرکت پینین فارینا که برای خودرودوستان شرکتی شناخته شده است و طراحی مدل‌های مختلف فراری، مازراتی، رولزرویس، کادیلاک، جگوار، ولوو، آلفارومئو و لانچیا را به عهده داشته است و حالا نیز به کمک چینی‌ها شتافته است.j5 نیز حاصل ایده‌های مهندسین این شرکت است و خودرویی زیبا از کار درآمده است خودرویی که به واقع یکی از زیباترین چینی‌های بازار ایران است. این زیبایی تنها به بیرون خودرو محدود نشده و داخل کابین نیز به همین شکل جذاب و زیبا طراحی شده است.

مشخصات فنی

چینی‌ها برای اینکه بتوانند در بازارهای مختلف موفق باشند از خودروسازان معتبر دنیا کمک می‌گیرند. شرکت jac نیز از این قائده مستثنی نبوده و به سراغ یکی از بهترین‌های ژاپن یعنی میتسوبیشی رفته است. خودروسازی که در ساخت موتورهای پر توان و البته کم مصرف تبحر خاصی دارد. موتور که به نوعی برگ برنده این خودرو در میان رقبا به حساب می‌آید. موتور ۱٫۵ لیتری VVT این خودرو موفق به دریافت جایزه یکی از ۱۰ موتور برتر چینی در سال ۲۰۱۱ شده است. نسخه عادی این موتور تنها ۱۰۰ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند اما تکنولوژی زمان‌بندی سوپاپ‌ها در مدل VVT توان آن را تا ۱۱۱ اسب‌بخار بالا برده و گشتاور را نیز به ۱۴۶ نیوتن‌متر رسانده است. با این پیشرانه و گیربکس پنج سرعته دستی، J5 قادر خواهد بود تا نهایتاً به سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت برسد. این موتور از مصرف سوخت پایینی بهره می‌برد و در سیکل ترکیبی تنها ۶٫۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوزاند. این موتور بر روی نمونه‌های گیربکس دستی نصب شده است خودرویی که پیش‌تر آن را مورد آزمایش قرار دادیم. اما این شرکت برای نمونه اتوماتیک خود از موتوری ۱٫۸لیتری استفاده می‌کند موتوری که قادر است در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه ۱۴۰ اسب‌بخار قدرت تولید کرده و ۱۶۵ نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهد.

تجربه راندن

هنگامی که با j5 روبه‌رو می‌شوید، کنجکاو خواهید شد تا با آن راندن را نیز تجربه کنید. درب‌های جانبی بزرگ بوده و ورود به کابین راحت است. هنگامی که پشت فرمان قرار می‌گیریم با کابینی متفاوت از دیگر چینی‌های بازار روبه‌رو می‌شویم البته این نکته را نیز باید یادآور شوم که طراحی داشبورد این خودرو مناسب یک خودروی خانوادگی بوده و وقار خاصی دارد. کیفیت قطعات به کار رفته درون کابین مناسب بوده و همه چیز به درستی در جای خود قرار دارند. کابین خودرو پوشیده از رنگ مشکی است این در حالی است که کابین خودروهایی که با گیربکس دستی عرضه می‌شوند کرم رنگ است و البته تفاوت‌های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. فرمانی پوشیده از چرم که بسیار خوش‌دست بوده و البته همانند فرمان دیگر محصولات این شرکت نرم است. بر روی فرمان کلیدهای کنترل سیستم صوتی نیز قرار دارند. سمت چپ فرمان بر روی کنسول نیز کلیدهایی دیده می‌شود که برای کم و زیاد کردن نور چراغ‌های پشت آمپر و تنظیم ارتفاع چراغ‌ها و همچنین سنسور نشان‌دهنده باد تایرهای تعبیه شده است.

بر روی کنسول میانی نیز کلیدهای سیستم صوتی و سیستم تهویه اتوماتیک تعبیه شده است. بر روی داشبورد، کنسول میانی و رودری‌ها پوششی وجود دارد که به رنگ فیبرکربن بوده و جلوه خاصی به کابین خودرو بخشیده است. کنسول خودرو به گونه‌ای طراحی شده است که همه کلیدها به خوبی در دسترس راننده قرار دارند. با چرخاندن سوییچ پیشرانه ۱٫۸ لیتری این خودرو را روشن می‌کنیم پیشرانه‌ای که آرام و بی‌صدا کار می‌کند و تا پا را بر پدال گاز فشار نداده و دور موتور را بالا نبریم صدای آن به گوش نمی‌رسد. اهرم تعویض‌دنده را در حالت D قرار داده و شروع به حرکت می‌کنیم. خودرو به آرامی تعویض‌دنده می‌کند حتی در هنگام معکوس دادن نیز خیلی آرام و بدون ضربه زدن‌های اضافی و با کمترین زمان تأخیر دنده‌ها تعویض می‌شوند. خودرو در دنده یک تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد. فضا برای سنجیدن زمان شتابگیری مناسب نیست اما شتاب خودرو خوب بوده و در مقایسه با دیگر ۱٫۸ لیتری‌های بازار چابک‌تر به نظر می‌رسد. صندلی‌های خودرو که پوشیده از چرم هستند راحت بوده و به خوبی راننده و سرنشینان را درون خود جای می‌دهند. فضای کابین مناسب و جادار است به خصوص اینکه سرنشینان عقب نیز فضای پای زیادی را در اختیار دارند و صندلی‌ها نیز به گونه‌ای طراحی شده است که در مسافرت‌های طولانی خسته‌کننده نخواهد بود.

در عبور از مسیرهای ناهموار سیستم فنربندی خودرو به خوبی فعالیت کرده و ضربه‌های را به خوبی جذب می‌کند.کابین j5 بی‌صداست به طوری که در تمام طول مسیر با توجه به خاموش بودن سیستم صوتی هیچ‌گونه صدایی به کابین راه نمی‌یافت. تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو به خوبی عمل کرده و در مدت زمان کمی هوای کابین را گرم می‌کند این در حالی است که برای سرنشینان عقب نیز دریچه خروجی هوا طراحی شده است که این کار را تسریع می‌بخشد. برای اینکه کمی سر به سر این چینی بگذاریم اقدام به حرکات نمایشی کردیم که لذت‌بخش بوده و البته ترمز دستی خوب و کمی هم لغزنده بودن مسیر کمک زیادی به لذت بیشتر این حرکات کرد. با سرعت زیاد اقدام به ترمزگیری می‌کنیم. این خودروی نه چندان سبک با وزن ۱۳۵۵ کیلوگرم به خوبی و با طی کمترین مسافت از حرکت باز می‌ایستد. به طور کلی می‌توان این خودرو را یک انتخاب مناسب در این کلاس از بازار دانست چرا که هم از نظر امکانات و هم از نظر کیفیت و قیمت در سطح خوبی قرار دارد.

امکانات ایمنی و رفاهی

J5 از امکانات مناسبی برخوردار است که می‌توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو مجهز به سیستم پیش‌کشنده، کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای سرنشینان عقب، کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع، مجهز به سیستم ISOFIX‌، سیستم ضد سرقت، قفل ایمنی کودک، ترمز ABS و EBD، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم در دو جهت، سیستم تهویه مطبوع خودکار، گرمکن شیشه عقب، اخطار دهنده صوتی دنده عقب بر حسب فاصله، رینگ اسپرت آلومینیومی، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر لادری (دو درب جلو)، چراغ جلو و عقب هالوژن، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، آینه جانبی برقی، صندلی و روکش فرمان چرمی، سیستم رادیو پخش MP3/CD/USB با شش باند، تنظیم نور صفحه کیلومتر، صندلی جلو با قابلیت تنظیم در هشت جهت، آنتن شیشه‌ای، آینه جانبی دارای گرمکن و چراغ راهنما، ، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل اتاق، کاور موتور، چراغ جعبه داشبورد، قابلیت روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو، اخطاردهنده فشار باد چرخ‌ها (TPMS)، کلید پخش روی فرمان، هدرست جلو قابل تنظیم، دارای جعبه کنسول وسط، سانروف، محفظه عینک روی سقف، دریچه کولر سرنشین عقب، کلید به همراه ریموت کنترل اشاره کرد.اما این خودرو تفاوت‌هایی با نمونه دستی دارد که علاوه بر حجم موتور می‌توان به شکل ظاهری غربیلک فرمان، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، رنگ کابین، شکل ظاهری رینگ‌های چرخ و اخطاردهنده فشار باد چرخ‌ها (TPMS ) اشاره کرد.

j5 و همکلاسان

این خودرو در کلاس خودروهایی چون مگان و آوانته قرار دارد که شاید بتوان سخت‌ترین رقیب چینی آن را در بازار جیلی دانست. j5 توسط کرمان‌موتور با قیمتی در حدود ۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ارائه می‌شود که البته تحویل آن برای اردیبهشت و خرداد ۹۳ خواهد بود. این در حالی است که جیلی با قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان البته در نمونه دستی و مگان نیز با قیمتی در حدود ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. از نظر امکانات ایمنی و رفاهی می‌توان این خودرو را خودرویی مناسب دانست این در حالی است که در این زمینه از همکلاسان خود جا نمانده و در زمینه قیمت نیز در مقایسه با همکلاسان خود ارزان‌تر است. اگر قیمت این خودرو حفظ شود می‌تواند یکی از پرفروش‌ترین‌های بازار باشد به خصوص اینکه عملکرد گیربکس اتوماتیک آن نیز قابل قبول بوده و از نظر طراحی نیز خودرویی زیباست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها