کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا امام جمعه کرمان استعفا داد!؟


کد خبر : ۳۸۶۳۳چهارشنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴:۰۳۲۰۷۵ بازدید

سید یحیی جعفری دانش آموخته حوزه علمیه محمودیه کرمان و حوزه علمیه قم است. او از مبارزان تاثیرگذار قبل از انقلاب و از همرزمان مرحوم ...

سید یحیی جعفری دانش آموخته حوزه علمیه محمودیه کرمان و حوزه علمیه قم است. او از مبارزان تاثیرگذار قبل از انقلاب و از همرزمان مرحوم هاشمی رفسنجانی، شهید باهنر، سید محمود دعایی، محمد جواد حجتی کرمانی و حسن روحانی است.

روزنامه قانون نوشته است: معتدلین یک به یک از مناصب کنار گذاشته می شوند. پس از اینکه اصولگرایان از به دست آوردن مناصب انتخابی نا امید شده اند حال در صدد فتح سنگرهای انتصابی بر آمده اند. یکی از این سنگرهای مهم، ائمه جمعه در استان‌هاست که تحت نظرشوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه فعالیت می کنند و در آن، افراد معتدل جای خود را به افراد تندرو می دهند. به نظر مي‌رسد كينه‌ها از آيت‌ ا... پاياني ندارد و تلاش ها برای کنار گذاشتن یکی دیگر از یاران هاشمی رفسنجانی ادامه دارد.در همين راستا، آیت ا... سید یحیی جعفری، امام جمعه کرمان و نماینده ولی فقیه در این استان نيز بر اثر فشار های سیاسی از سمت خود استعفا داده است.

آیت ا... جعفری کیست؟

سید یحیی جعفری دانش آموخته حوزه علمیه محمودیه کرمان و حوزه علمیه قم است. او از مبارزان تاثیرگذار قبل از انقلاب و از همرزمان مرحوم هاشمی رفسنجانی، شهید باهنر، سید محمود دعایی، محمد جواد حجتی کرمانی و حسن روحانی است. با پیروزی انقلاب اسلامی و پس از یک دوره یک‌ساله امامت جمعه حجت الاسلام والمسلمین حجتی کرمانی، در سال 1359 با حکم امام خمینی (س) به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان منصوب شد و بعد از رحلت امام خمینی(س) و با تمدید این حکم از سوی رهبر انقلاب تا امروز به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان مشغول فعالیت بوده است.

او در طول این سال ها رابطه نزدیکي با رهبر انقلاب، سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، حسن روحانی و ريیس دولت اصلاحات داشته است. مشی سیاسی آیت ا... جعفری اعتدالی است و از نزدیکان فکری به اندیشه های مرحوم هاشمی رفسنجانی و حامیان دولت روحانی به شمار می آید.

سر منشأ فشارها

داستان از نماز عید فطر امسال آغاز شد. جایی که سید یحیی جعفری، امام جمعه کرمان در خطبه های این نماز کمی ناخوش احوال می شود. همین بهانه برای تندروها در استان کرمان کافی است تا به او برای قبول استعفا فشار وارد کنند. بر اساس اعلام یک منبع مطلع به روزنامه «قانون» فشارها برای استعفای جعفری از 15 روز پیش شدت می‌گیرد. هسته اصلی این فشارها، نزدیکان فکری به مصباح یزدی در کرمان هستند. کسانی که در شورای اصولگرایان استان فعالیت می کنند و حال چشم به صندلی آیت ا... جعفری دوخته اند. با سفر تقوی، رييس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه به کرمان برای دیدار با آیت ا... جعفری، این فشار ها گسترده تر می شود. بر اساس شنیده‌های«قانون»، او در این سفر به آیت ا... جعفری گفته است:« به دنبال این هستیم که ائمه جمعه ای که از کار افتاده‌اند را بازنشسته کنیم و یا از آن ها بخواهیم استعفا بدهند».

واکنش ها به استعفای جعفری

با اعلام خبر استعفای جعفری واکنش ها نسب به این خبر آغاز شد. 300 نفر از فرهیختگان و شخصيت های تاثیرگذار استان با امضای نامه ای خطاب به رهبر انقلاب از ایشان درخواست کرده اند که با استعفای جعفری موافقت نشود. این نامه توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حجتی کرمانی به رهبر انقلاب رسیده است. حجتی کرمانی در رابطه با جزيیات این نامه و پیگیری ها برای عدم موافقت با استعفای جعفری به «قانون» گفت:« رهبری بارها گفته اند که من رسم ندارم که منصوبین امام راحل(س) را دست بزنم و حکم این افراد را تمدید می‌کنم مگر اینکه خودشان تمایلی به فعالیت نداشته باشند و استعفا دهند». حجتی افزود: «مخالفان از این صحبت رهبری سوءاستفاده می‌کنند و می خواهند فضا را به‌گونه‌اي پیش ببرند که افراد منصوب امام(س) در شرایطی قرار بگیرند که مجبور به استعفا شوند و نباید بگذاریم این افراد به هدف خود برسند.

پیغام کرمانی ها به رهبری رسید

حجتی در ادامه درباره واکنش ها علیه این استعفا گفت:« من از روزها قبل، خبر فشار عده ای محدود به ایشان برای استعفا را شنیدم. نامه ای از سوی فرهیختگان استان کرمان به رهبری نوشته شده است که من این نامه را به رهبری رساندم. در این نامه آمده است که با توجه به سابقه انقلابی ایشان و اینکه ایشان محور اعتدال گروه های سیاسی در استان کرمان هستند با این استعفا موافقت نکنند».

نامه جداگانه حجتی به رهبری برای مخالفت با استعفا

حجتی ادامه داد:« در دوران امام خمینی(س) نيز یک بار موضوع استعفای ایشان مطرح شد که با بالاگرفتن مخالفت‌ها، حضرت امام(س)، آیت ا... هاشمی را مامور کردند تا با ایشان صحبت کند و به فعالیتش ادامه دهد. علاوه بر این نامه، من نيز در نامه ای جداگانه به رهبری ضمن شرح ماجرا، از ایشان درخواست کردم که با استعفای ایشان موافقت نشوند زیرا مردم استان علاقه مند هستند ایشان در این جایگاه باقی بمانند.

استاندار کرمان: جعفری نماد اعتدال در استان است

یکی دیگر از مخالفان این استعفا علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان است. رزم حسینی نيز در گفت و گو با «قانون» از رایزنی ها برای مجاب کردن آیت ا... جعفری برای بازپس‌گیری استعفا خبر داد و گفت:« آقای جعفری از شاخصه‌های انقلاب اسلامی و نماد اعتدال در استان کرمان هستند و با همه دولت ها رابطه خوبی داشته اند و بدون هیچ گونه دخالتی در کارهای اجرایی، توصیه های عدالت بخش به ما داشته اند. تلاش ها برای منصرف‌کردن ایشان از استعفا ادامه دارد». او در ادامه از تماس تلفنی خود با تقوی، ريیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خبر داد و گفت:« در تماس با آقای تقوی از ایشان درخواست کردم با استعفای ایشان موافقت نشود که ایشان در پاسخ به من گفتند ما بنایی به تغییر ایشان نداریم».

حذف زنجیره ای یاران هاشمی

بر اساس آنچه شنیده می شود بسیاری از شخصيت های تاثیر گذار کشور با این استعفای اجباری مخالفند. اما این اولین حذف یاران هاشمی از چرخه تصمیم گیری کشور از سوی تندروها نبود و بي شك آخرين آن هم نيست. ماجرای این روزهای دانشگاه آزاد و تکیه فرهادرهبر بر میراث آیت ا... نیز بخشی از این پروژه است. باید دید حذف یاران اعتدال تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها