کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خطر خطیر خاموشی


کد خبر : ۳۸۴۳۸جمعه، ۲۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴:۱۳۸۴۳ بازدید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تمدن فعلی جهان، استفاده گسترده از انرژی الکتریکی است. در طول چند دهه گذشته مصرف برق در ...

صمت- یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تمدن فعلی جهان، استفاده گسترده از انرژی الکتریکی است. در طول چند دهه گذشته مصرف برق در فعالیت‌های مختلف جامعه گسترش چشمگیری یافته و امروز زندگی بدون برق و دستگاه‌های برقی غیرقابل تصور است، برق به عنوان یاری آشنا در تمامی زوایای خانه‌های ما حضور یافته و سبب رفاه و آسایش برای تک تک افراد شده است.

تفاوت مصرف برق بین مدل‌های مختلف بسیار زیاد است، به همین دلیل کارشناسان معتقدند باید قبل از خرید وسایل جدید از چگونگی مصرف برق و کارآیی آن از طریق برچسب انرژی و این‌که آیا دستگاه مورد نظر برای شرایط آب و هوائی محل سکونت شما مناسب است یا خیر کسب اطلاع کرد. استفاده زیاد از وسایل برقی در ساعات اوج بار، باعث اختلال در شبکه و ایجاد خاموشی، و یا صدمه دیدن وسایل برق می‌شود. به گفته مسئولان، در حقیقت با کاهش مصرف در ساعات اوج پیک برق می‌توانیم مصرف خود را مدیریت کنیم. چون در این ساعت‌ها سیستم روشنایی فعال می‌شود و استفاده از برق از سوی فروشندگان برای تبلیغ لوازم و محصولات خود آغاز شده و شروع بیشتر برنامه‌های تلویزیونی در این ساعت‌ها باعث مصرف بی‌رویه برق می‌شود و باعث افت ولتاژ در شبکه و صدمه به وسایل و دستگاه‌ها می‌شود. کارشناسان در سال‌های گذشته به منظور مصرف بهینه انرژی آمارهای بسیاری ارائه کرده‌اند که توجه به برخی از آنها می‌تواند اهمیت اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ‌سازی در این زمینه را نشان دهد. می‌توانیم با فرهنگ‌سازی و بهینه کردن لوازم خانگی برقی و به‌ویژه بکارگیری لامپ‌های کم‌مصرف، بدون اینکه به رفاه مشترکان لطمه‌ای وارد شود شاهد کاهش مصرف برق در این بخش باشیم. بنابراین ما باید شیوه‌های درست مصرف کردن را بیاموزیم و در آموزش فرهنگ صحیح مصرف برق به فرزندان خود بکوشیم.

در این‌باره نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در مصرف انرژی بسیار مهم است، گفت: مردم باید اصول صحیح و بهینه مصرف انرژی را فرا بگیرند چراکه اتلاف انرژی امروز به نگرانی جدی در کشور تبدیل شده است. منابع انرژی مهم و تجدیدناپذیر کشور مانند آب، برق و گاز باید به شکل صحیح‌تر و اقتصادی‌تر به مصرف برسد. احمد صفری در گفت‌وگو با صمت با اشاره به ضرورت اخلاق مصرف انرژی در جامعه افزود: صرفه‌جویی و اقتصادی مصرف کردن ۳ عنصر حیاتی یعنی آب، برق و گاز باید سر لوحه کار تمامی مردم باشد. او ادامه داد: همان‌طور که همه می‌دانند تولید و توزیع برق چه هزینه سنگینی دارد و با گسترش شهرها و افزایش جمعیت هر روز نیاز به این انرژی بیشتر و بیشتر می‌شود. نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از خصوصیات رفتاری که موجب اقتصادی‌تر شدن مصرف انرژی (مانند برق) خواهد شد می‌توان به کاهش استفاده از برق در ساعت‌های اوج مصرف، صرفه‌جویی، استفاده از لوازم کم‌مصرف، آموزش مصرف صحیح برق و... را نام برد. صفری با تاکید بر اینکه صرفه‌جویی در مصرف انرژی در دنیای امروز بسیار بااهمیت است، گفت: باید دستگاه‌های دولتی در زمینه صرفه‌جویی و ترویج فرهنگ مصرف انرژی پیشقدم باشند. صرف جویی یعنی مصرف بهینه از منابع، بنابراین می‌طلبد همگان در جهت فرهنگ صحیح مصرف و صرفه‌جویی بیش از گذشته تلاش کنند. 

او با بیان اینکه امروز مهم‌ترین شاخص برای مشتریان محصولات خانگی میزان مصرف انرژی است، اظهار کرد: در ایران ۳۷ درصد مصرف انرژی به لوازم خانگی اختصاص دارد، همچنین در لوازم خانگی ۳ محصول یخچال، کولر و ماشین لباسشویی بیشترین سهم مصرف انرژی را به خود اختصاص داده‌اند. نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متوسط مصرف برق در ایران ۳برابر متوسط مصرف برق در جهان است یعنی به طور میانگین هر ایرانی ۳ برابر دیگر ساکنان کره زمین برق مصرف می‌کند. بی‌توجهی به مصرف درست و به اندازه برق، از مهم‌ترین دلایل مصرف برق در ایران نسبت به متوسط جهانی است. صفری با بیان اینکه بهبود مدیریت مصرف برق در جامعه امری ضروری به شمار می‌رود، افزود: انرژی یک کالای بی‌بدیل اقتصادی است از این‌رو لازم است تمامی مردم با دقت هرچه تمام‌تر و به شکل صحیح از این کالا استفاده کنند. توصیه می‌شود از لامپ‌های کم‌مصرف در محیط‌هایی که به طور پیوسته به روشنایی نیاز دارند استفاده شود. او تصریح کرد: با افزایش هر درجه دمای هوا، علاوه بر افزایش اوج مصرف، عملکرد شبکه تولید، انتقال و توزیع برق کشور حدود یک درصد کاهش پیدا می‌کند که این موضوع می‌تواند به افزایش حجم خاموشی‌ها در شهرهای مختلف کشور دامن بزند. تقاضای برق در برخی مناطق گرم کشور بسیار بالاست و تجهیزات فعلی برق پاسخگوی نیاز آنها نیست.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها با مدیریت نماینده مردم شادگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت مصرف برق یکی از ضرورت‌های کشور به ویژه در فصل گرما به شمار می‌رود، درحال‌حاضر مشکلاتی که شهروندان ما در مناطق مختلف به ویژه استان‌های جنوبی با آن روبه‌رو هستند گرمای بسیار شدید است به همین منظور ما باید فشار را از شبکه برق تاحدودی کم کنیم تا جوابگوی مصرف شهروندان در استان جنوبی و جنوب شرقی به ویژه استان‌های خوزستان، اهواز و.... باشد. مجید ناصری‌نژاد در گفت‌وگو با صمت افزود: بدون شک با مدیریت در مصرف برق، می‌توانیم سالانه مقدار زیادی در هزینه‌های خانواده صرفه‌جویی کرده و زمینه را برای زندگی بهتر خود و فرزندان‌مان مهیا کنیم. هدف از مدیریت مصرف برق، کاستن از رفاه خانواده نیست بلکه کاربرد منطقی انرژی الکتریکی و استفاده صحیح از آن است که نتیجه آن حفظ و افزایش رفاه خانواده و جامعه خواهد بود.

او ادامه داد: به طور معمول میزان مصرف مشترکان در تمام ساعت شبانه‌روز یکنواخت نیست و در بعضی ساعت‌ها و بیشتر و در ساعت‌های دیگر کمتر است. آنچه مسلم است بیشترین مصرف در ساعت‌های اولیه شب به ویژه در فصل تابستان اتفاق می‌افتد که ساعت بار یا ساعت‌های اوج مصرف نامیده می‌شوند و دلیل این افزایش مصرف، وارد مدار شدن وسایل روشنایی و سایر وسایل برقی خانگی است.  نماینده مردم شادگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ساعت‌های اوج مصرف برق برحسب فصل‌های سال و مناطق مختلف متفاوت است اما می‌توان این مدت زمانی را به صورت حدودی از ۲ ساعت قبل از غروب تا ۴ ساعت پس از آن دانست. همچنین در نیمه شب به دلیل خاموش شدن بسیاری از وسایل برقی، مصرف برق به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند. ناصری‌نژاد تاکید کرد: به عنوان دو اصل کلی می‌توان با استفاده نکردن از وسایل پرمصرف در ساعات اوج مصرف و توجه به میزان مصرف وسایل برقی در هنگام خرید آنها میزان قابل‌توجهی از هزینه برق ماهانه را کاهش داد. منابع انرژی باارزش بوده و بیشتر آنها تجدیدناپذیر و تمام‌شدنی هستند. مدیریت و اصلاح الگوی مصرف می‌تواند باعث صرفه‌جویی در انرژی‌ها شود. با استفاده هوشمندانه از انرژی‌های تجدیدناپذیر آینده در دستان ماست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها