کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سنجش دلار آزاد در محدوده 3770 تومان


کد خبر : ۳۷۹۸۳سه شنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰:۲۸۹۷۰ بازدید

در سومین روز هفته، قیمت دلار در محدوده 3770 تومان باقی ماند تا برای اولین بار در 5 روز کاری گذشته، 2 روز متوالی در یک محدوده قرار ...

در سومین روز هفته، قیمت دلار در محدوده 3770 تومان باقی ماند تا برای اولین بار در 5 روز کاری گذشته، 2 روز متوالی در یک محدوده قرار بگیرد. دلار که روز یکشنبه با 7 تومان کاهش روی قیمت 3776 تومان قرار گرفته بود، روز دوشنبه با 3 تومان افزایش به قیمت 3779 تومان رسید. پیش از این شاخص ارزی 5 روز کاری پیاپی در 5 محدوده مختلف نوسان کرده بود.

به گفته فعالان، بیشتر معامله‌گران روز دوشنبه در حال آزمون دلار در محدوده 3770 تومان بودند. به اعتقاد برخی بازیگران با تجربه بازار، پس از اینکه قیمت دلار در دومین روز هفته پس از 6 افزایش متوالی تغییر مسیر داد، بیشتر معامله‌گران در روز دوشنبه ترجیح دادند با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش کنند. در این شرایط، تعدادی از معامله‌گران با خرید و فروش‌های محدود سعی داشتند جهت حرکت این ارز را تشخیص دهند. معامله‌گران به‌دنبال آن بودند که پی ببرند قیمت ظرفیت افت بیشتری را دارد یا کاهش روز یکشنبه تنها یک اصلاح قیمتی بوده است. به‌نظر می‌رسد در آزمون محدوده 3770 نتیجه‌گیری بخشی از معامله‌گران آن بود که قیمت متمایل به ورود به نقاط پایین‌تر نیست که این موضوع موجب افزایش تقاضا می‌شد. با این حال قیمت دلار تا ساعت 3 بعدازظهر توان عبور از محدوده 3780 تومان را از خود نشان نداد. پس از این ساعت، خریدها رشد بیشتری کرد و قیمت در مقاطعی از نقطه 3780 تومان گذر کرد. در روزی که بهای دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت، سکه تمام بهار آزادی در جهت مخالف حرکت کرد و وارد فاز کاهشی شد. روز دوشنبه، سکه 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 216 هزار تومان رسید. این افت بیشتر ناشی از شروع کاهشی اونس در بازارهای جهانی بود. تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه، طلای جهانی زیر محدوده هزار و 240 دلار قرارداشت. این در حالی بود که اونس با قیمت هزار و 241 دلار به کار خود در هفته گذشته خاتمه داده بود.

 

احتیاط معامله‌گران

روز گذشته، دلار معاملات خود را در محدوده 3 هزار و 780 تومان آغاز کرد، ولی به سرعت به محدوده پایین‌تر بازگشت. روز دوشنبه، معاملات دلار با قیمت 3 هزار و 780 تومان کلید خورد که افزایشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. در کمتر از ربع ساعت، این ارز 2 تومان افت کرد و روی نقطه 3 هزار و 778 تومان قرار گرفت. پس از آن فضای بازار آرام‌تر شد و قیمت در محدوده 3 هزار و 770 تومان نوسانات خود را ادامه داد. در این میان، دلار توان بالا یا پایین رفتن از این محدوده قیمت را از خود نشان نداد، امری که نشان‌دهنده احتیاط معامله‌گران بود. به گفته شماری از بازیگران بازار، معامله‌گران بیشتر در حال تست بازار بودند. آنها از آنجاکه اطمینان چندانی به روند احتمالی قیمت نداشتند، سعی می‌کردند با احتیاط بیشتری روند قیمت رادنبال کنند. برخی از آنها نیز با خریدهای محدود و ورودهای مقطعی به بازار سعی می‌کردند روند بازار را تست کنند. روز یکشنبه قیمت دلار بعد از چندین افزایش متوالی تغییر مسیر داده بود و همین موضوع موجب شده بود که معامله‌گران با تردید بیشتری در موقعیت خرید یا فروش قرار بگیرند. برخی از معامله‌گران نیز به طور کلی ترجیح دادند در معاملات روز دوشنبه مشارکتی نکنند تا روند بازار مشخص‌تر شود.

 

گذر از اطمینان خرید

دلار که روز شنبه با 13 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 783 تومان رسیده بود، روز یکشنبه راه کاهشی را انتخاب کرد تا اولین افت پس از 6 افزایش متوالی به ثبت برسد. روز یکشنبه، این ارز با 7 تومان افت روی عدد 3 هزار و 776 تومان قرار گرفت. پیش از اینکه، دلار افت دومین روز هفته را تجربه کند، در 10 روز ابتدایی تابستان از 5 محدوده قیمتی عبور کرده بود.دلار در روزهای اول، سوم، هفتم هشتم و دهم تیرماه به ترتیب از محدوده‌های 3 هزار و 730، 3 هزار و 740، 3 هزار و 750 ، 3 هزار و 760 و 3 هزار و 770 تومان عبور کرده بود. روند افزایشی دلار در آن مقطع موجب شده بود که معامله‌گران با اطمینان بیشتری در موقعیت خرید قرار بگیرند. افت روز یکشنبه این روند را تا حد زیادی برهم زد و زمینه افزایش احتیاط در معاملات را فراهم آورد.

 

نوسان‌سازی با ورود سکه‌بازان

روز دوشنبه، دلار تا نقطه 3 هزار و 775 تومان پایین رفت ولی با رسیدن به این نقطه، خریدها بالا رفت. به گفته فعالان روز دوشنبه قیمت دلار تحت‌تاثیر عوامل متضادی قرار داشت؛ از یکسو ارزش دلار در برخی کشورهای همسایه پایین آمده بود و نرخ حواله درهم نیز در مسیر کاهشی قرار داشت. این موضوع بیشتر دلار را به سمت حرکت در جاده کاهشی سوق می‌دادند، حال آنکه در مقابل، بهای اونس در بازارهای جهانی پایین آمده و موجب ورود بازیگران سکه به بازار ارز شده بود. این حضور و سهم آن در افزایش تقاضا موجب رشد دلار می‌شد. در ساعات ابتدایی سومین روز هفته بیشتر توجه معامله‌گران بازار داخلی معطوف به افت نرخ حواله درهم شد که به محدوده هزار و 30 تومان بازگشت. نرخ این ارز دو روز پیاپی بالای محدوده هزار و 40 تومان نوسان کرده بود. آنچه موجب شد این متغیر اثر بیشتری بر قیمت دلار نگذارد، امید برخی معامله‌گران برای بازگشت درهم به محدوده هزار و 40 تومان بود.

در کنار این روز دوشنبه ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان و سلیمانیه عراق زیر 3 هزار و 800 تومان بود و این موضوع موجب می‌شد که نوسان‌گیران نتوانند اقدام به جابه‌جایی ارز از بازار تهران به سوی این مناطق کنند. در واقع، جابه‌جایی دلار به‌دلیل فاصله کم دو بازار صرفه‌ای برای نوسان‌گیران نداشت. این موضوع موجب می‌شد که حجم ارز در بازار داخلی افت زیادی نکند. در مقابل این عوامل روز دوشنبه ارزش اونس در شروع بازارهای جهانی در مسیر نزولی قرار گرفت و با خروج از محدوده هزار و 240 دلار به محدوده هزار و 230 تومان قدم گذاشت. افت اونس در بازارهای جهانی زمینه‌ساز افت قیمت سکه شد. در این شرایط، برخی معامله‌گران سکه در آستانه تسویه معاملات خود تصمیم گرفتند با ورود به بازار ارز و خرید دلار اثر کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی را خنثی کنند. تحرکات این عده تنها موجب شد که قیمت دلار از یکسو افت بیشتری را تجربه نکند و از سوی دیگر به آستانه 3 هزارو 780 تومان نزدیک شود. در واقع با اینکه روز دوشنبه احتیاط زیادی در بازار وجود داشت، برخی از معامله‌گران نیز با تکیه بر عوامل یاد شده در موقعیت خرید و فروش قرار گرفتند.

 

افت انواع سکه

در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی تحت‌تاثیر افت بهای اونس در بازارهای جهانی در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز دوشنبه، سکه 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 216 هزار تومان رسید. این در حالی بود که فلز گرانبهای داخلی در دومین روز هفته به یک‌قدمی کانال یک میلیون و 220 هزار تومان رسیده بود. روز دوشنبه نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب با دو کاهش هزار تومانی به قیمت 650 و 380 هزار تومان رسیدند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها