کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

95 درصد تحریم‌های ایران پابرجاست


کد خبر : ۳۷۸۵سه شنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۵:۵۹۳۰۲۱ بازدید

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا صراحتا گفت توافقنامه ژنو به گونه‌ای تنظیم شده که 95 درصد تحریم‌های ایران و در واقع تحریم‌های اصلی علیه ایران باقی خواهد ماند.

اوباما که با شبکه بلومبرگ گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به همین حجم انبوه تحریم‌های باقیمانده توضیح داد که مذاکرات در واقع امتیاز خاصی عاید ایران نکرده است. اوباما همچنین درباره فلسفه اعتقاد خود و همکارانش در کاخ سفید برای تداوم مذاکره با ایران در چارچوب توافق ژنو نیز توضیحاتی داد و صریحا گفت که این توافق منافع غرب را تامین خواهد کرد. او این را هم گفت که در سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا، او بنیامین نتانیاهو را مجاب خواهد کرد که این توافق به سود آنها خواهد بود. در میان اظهارات اوباما البته یک جمله او نیز بسیار قابل‌تامل است. او گفت که توافقنامه ژنو به سود برخی جریان‌های سیاسی در ایران است و باعث می‌شود صدای آنان در ایران بلندتر شود!

به گزارش خبرگزاری‌ها، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در ابتدای این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره احتمال به‌کارگیری گزینه نظامی علیه ایران، گفت: این به این معنی نیست که گزینه نظامی انتخاب مورد علاقه من است. پس بیاییم در این باره شفاف صحبت کنیم. اقدام نظامی همیشه عواقبی غیرقابل پیش‌بینی دارد که می‌تواند از کنترل خارج شود و حتی در صورت درست انجام دادن آن نیز هزینه‌های بالایی خواهد داشت، پس ما می‌توانیم این مساله را به صورت دیپلماتیک حل کنیم و باید این کار را انجام دهیم. رئیس‌جمهور آمریکا یک بار دیگر هم این ادعای خود مبنی بر اینکه تحریم‌ها موجب حضور ایران پای میز مذاکره شده است، را تکرار کرد: اکنون آنها در یک طرح اقدام مشترک قرار دارند که برای اولین بار در طول یک دهه گذشته باعث تعلیق برنامه‌های هسته‌ای ایران همچون عدم نصب سانتریفیوژ جدید، توقف غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد و توقف رآکتور اراک شده است. همه این مسائل نشان می‌دهد فرصت جدیدی در مساله هسته‌ای ایران به وجود آمده است. این فرصتی برای ماست تا بتوانیم بدون هرگونه اقدام نظامی این مساله را حل کنیم.

اوباما به سفر آتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا هم اشاره کرد و گفت: من همان‌طور که در دیدار با نتانیاهو مباحثی مطرح می‌کنم در دیدار با اعضای کنگره که خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند به این نکته اشاره می‌کنم که ما با مورد آزمایش قرار دادن این راه چیزی را از دست نمی‌دهیم. رئیس‌جمهور آمریکا افزود: شاید شما فکر کنید با یک اقدام نظامی سریع می‌توان تمام تهدیدات برخاسته از برنامه هسته‌ای ایران را به طور کامل کنار گذاشت اما اگر ما بتوانیم مساله هسته‌ای ایران را از طریق دیپلماتیک حل کنیم باید این راه را بسنجیم. آنچه من می‌گویم این است که به جای استفاده از گزینه نظامی، راه‌حل بسیار بهتر این است که بتوانیم مسائل را از طریق دیپلماتیک حل کنیم. باید بگویم مهم‌ترین چیز این است که من به نخست‌وزیر اسرائیل و اعضای کنگره گفته‌ام تمام خواسته ما این است که به این پروسه اجازه دهیم به مسیر خود ادامه دهد.

توافقنامه و دوستان داخلی!

در ادامه این گفت‌وگو، رئیس‌جمهور آمریکا تلویحا درباره اهداف درازمدت خود از توافقنامه ژنو گفت. اوباما از شرایط مطلوب خود که ممکن است در نتیجه توافق ژنو در ایران اتفاق بیفتد، گفت. او توضیح داد: البته باید گفت ایرانی‌ها قادر به تغییر هستند و در واقع در نتیجه توافق در موضوع اتمی، صداها و روندهایی در داخل ایران که خواهان تغییر هستند تقویت خواهد شد، اقتصادشان به اقتصاد بین‌المللی پیوند خورده و سفرهای بیشتر و جامعه بازی برای ایران ایجاد خواهد شد، امری که می‌تواند یک دهه یا ۱۵ تا ۲۰ سال طول بکشد و ما به نتایج خیلی بیشتر از آنچه آرزو داریم، برسیم. در واقع این بخش از صحبت‌های اوباما نشان‌دهنده میزان اهمیت توافقنامه ژنو برای آنهاست. آنها به دنبال اثرگذاری توافق ژنو در معادلات داخلی ایران هستند. پیش از این «وطن امروز»‌ در شماره 4 اسفند خود در گزارشی با عنوان «تغییر نظام، هدف نهایی» نوشت: آمریکایی‌ها با توافق ژنو به دنبال ایجاد تغییرات اساسی سیاسی در ایران هستند؛ تغییراتی که با تقویت گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی همراه است و نهایتا به تغییر ساختارهای حکومتی در ایران منجر خواهد شد. اکنون این موضوع مورد اشاره رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفته است و این می‌تواند به معنای اهمیت این هدف در برنامه‌های آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای باشد.

توافق 5 درصدی!

یکی از انتقادات ویژه و بی‌پاسخ منتقدان توافق ژنو عدم توازن در این توافقنامه بوده و هست. منتقدان معتقدند در داد و ستد هسته‌ای صورت گرفته، ایران اصلی‌ترین نگرانی غرب را با توقف غنی‌سازی 20 درصد و از بین بردن ذخایر آن از بین برد اما در مقابل، امتیاز خاصی دریافت نکرد. در حالی که حجم منابع بلوکه شده ایران از فروش نفت 100 میلیارد دلار است، آمریکایی‌ها تنها مجوز بازگشت 2/4 میلیارد آن را صادر کرده‌اند، یعنی کمتر از 5 درصد.  اکنون باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم با استناد به همین موضوع معتقد است در توافق ژنو ایرانی‌ها امتیاز خاصی نگرفته‌اند. اوباما درباره شرایطی که نتواند اهداف آنان در توافق ژنو را محقق کند، گفت: اگر آنها نتوانند این اطمینان را به ما بدهند، بدترین چیزی که اتفاق افتاده این است که ما حداقل برای 6 ماه برنامه‌های هسته‌ای آنها را متوقف کرده‌ایم. همه ساختارهای تحریم‌های ما به قوت خود باقی است. اقتصاد آنها ممکن است اندکی در طول مدت زمان 6 ماه تا یک سال بهبود یابد اما به شما اطمینان می‌دهم تنها کاری که ما باید انجام دهیم این است که این ارتباط را زنده نگه داریم. رئیس‌جمهور آمریکا افزود: 95 درصد تحریم‌ها همچنان در جای خود قرار دارد. ما در موضع قوی‌تری قرار داریم تا به شرکای خود شامل روسیه، چین و دیگر کشورها بگوییم این ایران است که عقب‌نشینی کرده است نه آمریکا، نه کنگره و نه تحریم‌های جدید ما که توافق اولیه را مخدوش می‌کند. ما فضای دیپلماتیک بیشتری داریم که فشارها را بیش از هر زمان دیگری افزایش دهیم. وی افزود: در همه مذاکرات انجام شده مکانیزم‌هایی برای نشان دادن حسن نیت وجود دارد، همان‌گونه که در فیلم‌های گانگستری وسترن نشان داده شده زمانی که دو دشمن سر میز مذاکره می‌آمدند برای یک لحظه سلاح‌های خود را غلاف کرده و روی میز می‌گذاشتند، بعد با یکدیگر مذاکرات خود را آغاز می‌کردند. اگر مذاکرات به خوبی پیش نمی‌رفت در این صورت اتاق مذاکره را ترک کرده و همگان می‌دانستند که چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد و هر کس خود را برای این اتفاق آماده می‌کرد اما نکته مهم این است که شما نمی‌توانید در وسط اتاق زمانی که مذاکرات ادامه دارد تیراندازی کنید. درواقع معنای اعمال تحریم‌های جدید در حال حاضر چنین احساسی را به وجود می‌آورد. ما یک برنامه‌ریزی برای رفع تحریم‌های موجود ایجاد کرده‌ایم اما در حال حاضر 95 درصد از آنها پابرجا باقی مانده است.

اوباما علیه روحانی

اوباما در ادامه این گفت‌وگو درباره «ترک برداشتن ساختار تحریم‌ها» نیز اظهارنظر کرد. وی با اشاره به رفت و آمد تجار و شرکت‌های مهم اروپا به ایران گفت: در حال حاضر شما می‌بینید که برخی از بازرگانان و تجار اروپایی شرکت‌های نفتی ارتباط خود را با ایران از سر گرفته‌اند، به این کشور می‌روند اما هیچ یک از آنها توافقی با مقامات ایرانی نداشته‌اند، زیرا آنها نیز می‌دانند که تحریم‌های ما همچنان پابرجا باقی است. شاید آنها بخواهند جای اولین نفر در صف برای تجارت با ایران را رزرو کنند اما انجام هرگونه توافقی وابسته به زمانی است که تحریم‌ها لغو شود، این یک رفتار تجاری محتاطانه است. وی همچنین اظهار کرد: اما ما این پیام روشن را به آنها و همه شرکای‌مان و گروه 1+5 رسانده‌ایم که بهتر است به شرکت‌های خود بگویند تحریم‌های ما شامل تحریم‌های یکجانبه آمریکا همچنان در جای خود قرار دارد و ما به اعمال این تحریم‌ها ادامه می‌دهیم، ما به این تحریم‌ها درطول این مذاکرات نیز ادامه می‌دهیم. وی تصریح کرد: بنابراین منطق تحریم‌های جدید علیه ایران تنها در صورتی معنی خواهد داشت که ما یک برنامه برای رفع تحریم‌های موجود داشته باشیم. ما 95 درصد از آنها را به قوت خود باقی نگه داشته‌ایم. ایران در حال حاضر میزان پولی که با ادامه تحریم نفت در طول دوره طرح اقدام مشترک از دست می‌دهد بیشتر از میزان درآمد متوسطی است که ما اجازه آن را به آنها داده‌ایم.

این اظهارات اوباما درحالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان چندی پیش در گفت‌وگوی تلویزیونی فضای به وجود آمده در عرصه اقتصادی را طلوع مجددی برای اقتصاد ایران دانست و گفت: استقبال کارآفرینان در تعامل با ایران نشان این واقعیت است، امروز بسیاری از شرکت‌ها به ایران سفر می‌کنند. رئیس‌جمهور ترافیک سفر هیات‌های سیاسی و اقتصادی به ایران را نشان رویکرد جدید دنیا به ایران دانست و افزود: ‌تاکنون 117 گروه سیاسی به ایران سفر کرده است و من بیش از یکصد ملاقات خارجی انجام داده‌ام. وی افزود: این ترافیک شدید سفر مقامات، ‌بازرگانان و مقامات سیاسی در ماه‌های آینده همچنان ادامه خواهد داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها