کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

موسسه‌ حافظ بی‌اعتبار است


کد خبر : ۳۷۶۴۷شنبه، ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۲:۴۸۲۵۹۹ بازدید

صدور دستور پلمپ یک موسسه مالی دیگر از سوی بانک مرکزی ...

شهروند| بانک مرکزی دستور قضائی توقف فعالیت شعب موسسه حافظ را به نیروی انتظامی ارسال کرد؛ موسسه‌ای که 25 شعبه در اغلب نقاط کشور و به‌خصوص شهرهای ساری و تبریز دارد. بانک مرکزی اعلام کرد: «پیرو اطلاعیه اخیر بانک مرکزی مبنی بر فعالیت غیرمجاز شعب موسسه اعتباری خودخوانده حافظ در برخی مناطق کشور بدین‌وسیله مجددا از هموطنان گرامی درخواست می‌شود، به منظور جلوگیری از به مخاطره‌افتادن اموال خود به هیچ‌وجه نزد موسسه جعلی مذکور سپرده‌گذاری نکرده و از هرگونه ارتباط دیگری با این موسسه از قبیل در اختیار‌گذاردن مِلک برای ایجاد شعبه یا دریافت تسهیلات جداً خودداری کنند.»

همچنین بانک مرکزی از مردم خواسته در صورت شناسایی شعب این موسسه در اقصا نقاط کشور، نسبت به معرفی آنها از طریق مراجعه به سایت بانک مرکزی به آدرس www.cbi.ir بخش «اعلام اسامی موسسات بدون مجوز» اقدام کنند.

بانک مرکزی در عین‌ حال تأکید کرده که موضوع جلوگیری از ادامه فعالیت شعب موسسه حافظ، بر اساس دستور صادره از سوی مرجع قضائی به نیروی انتظامی منعکس شده است. این در حالی است که از نظر بانک مرکزی، تنها پنج موسسه مالی و اعتباری مجوز دارند که موسسه اعتباری توسعه، موسسه اعتباری کوثر مرکزی، موسسه اعتباری ملل، موسسه اعتباری نور و موسسه اعتباری کاسپین ازجمله آنها هستند.

بانک مرکزی پیش از این هشدار داده بود

موسسه اعتباری حافظ از چندی پیش در بازار غیرمتشکل پولی فعال شد و در حال توسعه شعب بود. موسسه‌ای که هیچ مجوزی برای فعالیت در بازار پول نداشته و با این حال توانسته در برخی از نقاط کشور توسعه پیدا کند. ظاهرا این موسسه حدود ۲۵ شعبه دایر دارد که اغلب این شعب در شهرهای ساری و تبریز قرار گرفته‌اند. چندی پیش بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حافظ هیچ‌گونه مجوزی برای فعالیت نداشته و از این‌رو سپرده‌گذاران موسسه باید با آگاهی از این فعالیت غیرمجاز مراقب سپرده‌های خود باشند، چرا که بانک مرکزی هیچ‌گونه تعهدی نسبت به سپرده‌گذاری در حافظ نخواهد داشت. از سویی دیگر اگر مسأله‌ای پیش بیاید پرداختی درباره وجوه از سوی بانک مرکزی انجام نمی‌شود. حالا هم که بانک مرکزی از مردم درخواست کرده که در موسسه حافظ سپرده‌گذاری نکنند، به نظر می‌رسد باید به‌زودی منتظر پلمپ‌شدن شعب فعال موسسه حافظ از سوی نیروی انتظامی بود.

25 درصد نقدینگی کشور در اختیار موسسات مالی

در حالی بانک مرکزی آستین‌ها را برای پلمپ موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و ساماندهی موسسات مجاز بالا زده که رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم عنوان کرده که قوه مقننه در این طرح در کنار بانک مرکزی و یار و همراه این بانک خواهد بود.

به گفته عبدالرضا عزیزی، موسسات مالی و اعتباری در یک دهه اخیر به شکل قارچ‌گونه رشد کرده و توسعه ‌یافته و بالغ بر ۲۵‌درصد از نقدینگی کشور را در اختیار داشتند؛ اما در دولت یازدهم با ورود به‌موقع بانک مرکزی و برخورد قاطعانه با این‌گونه موسسات از ایجاد خسران بزرگ به مردم جلوگیری شد. آن‌طور که رئیس کمیسيون اجتماعی مجلس می‌گوید، اگر دخالت برخی نهادها در اعطای مجوز به موسسات اعتباری نبود، قطعا بانک مرکزی در زمان کوتاه‌تری معضل این‌گونه موسسات را رفع می‌کرد.

سپرده‌گذاران به شایعات توجه نکنند

در همین حال معاون نظارتی بانک مرکزی هم تأکید کرده که تنها مرجع رسمی ارایه اطلاعات سیستم بانکی کشور بانک مرکزی است و مردم به این مرجع اعتماد و اطمینان داشته باشند.

فرشاد حیدری با اشاره به این‌که سیستم بانکی کشور از سلامت نسبی برخوردار است، به‌عنوان نماینده بانک مرکزی این اطمینان را به مردم داده که بانک‌ها و موسسات تحت نظارت بانک مرکزی ایمن و مطمئن هستند و سپرده‌گذاری در آنها هیچ‌گونه مشکلی ندارد. او تأکید کرده که مشتریان سیستم بانکی بدون توجه به شایعات به‌خصوص در فضای مجازی که منشأ آن مشخص و معتبر نیست، و برحسب نیاز خود به شعب بانک‌ها مراجعه کنند.

اما در حالی‌که معاون نظارتی بانک مرکزی به مردم اطمینان داده که موسسات تحت نظارت آن ایمن هستند و به‌رغم این‌که مسئولان و کارشناسان تأکید می‌کنند که مردم نباید به یکباره سپرده‌های خود را از موسسات مالی و اعتباری خارج کنند، احمد حاتمی یزد، کارشناس‌ارشد بانکی در گفت‌وگو با «شهروند» عنوان می‌کند که بهترین کار در شرایط فعلی این است که مردم سپرده‌هایشان را از تمام موسسات مالی و اعتباری و حتی موسسات مجاز خارج کرده و آن را به بانک‌ها منتقل کنند.

او در توضیح دلایل نظر خود می‌گوید: متاسفانه در تمام موسسات مالی و اعتباری افرادی کار می‌کنند که صلاحیت، دانش و اخلاقیات کافی را ندارند و این در حالی است که نگهداری سپرده‌های مردم کار فنی و ظریفی است.  حاتمی‌یزد معتقد است که درنهایت موسسات مالی و اعتباری حتی مجازها به مشکل برمی‌خورند و برای خود و سپرده‌گذاران مسائلی را به وجود می‌آورند.

برخورداری 99.5 درصد سپرده‌گذاران از ضمانت بانک مرکزی

در همین حال مدیرعامل صندوق ضمانت سپرده‌ها با اشاره به ضمانت سپرده‌های بانکی تا سقف ۱۰۰‌میلیون تومان توسط بانک مرکزی می‌گوید: ۹۹.۵‌درصد سپرده‌گذاران از نظر تعداد، مشمول تضمین ضمانت سپرده‌ها هستند. به گفته محمد طالبی طی دوره‌ای که صندوق ضمانت سپرده‌ها آغاز به کار کرده، با استقبال خوب بانک‌ها مواجه بوده است. از طرفی با پرداخت حق عضویت از سوی بانک‌ها، می‌توان به این نتیجه رسید که اتفاقات خوبی در حال رخ‌دادن است و جای نگرانی وجود ندارد. آن‌طور که طالبی می‌گوید بانک‌ها با پرداخت حق عضویت خود همکاری بسیار خوبی با این صندوق داشته‌اند.اما احمد حاتمی‌یزد در همین رابطه با اشاره به این‌که ١٠‌درصد سپرده‌های مردم در بانک‌ها نزد بانک مرکزی نگهداری می‌شود، می‌گوید: اما در مورد اندوخته مردم در موسسات مالی و اعتباری چنین وضعیتی حاکم نیست و برخی از آنها هیچ اندوخته‌ای نزد بانک مرکزی ندارند و برخی هم ذخیره بسیار کمی دارند.  او با اشاره به ضمانت سپرده‌های بانکی تا سقف ۱۰۰‌میلیون تومان توسط بانک مرکزی تأکید می‌کند که سپرده‌های کلان مردم فاقد چنین ضمانتی است. این کارشناس بانکی در واکنش به سخنان یکی از مدیران بانک مرکزی مبنی بر این‌که شایعه ورشکستگی بانک‌ها را بدهکاران بزرگ و مخالفان دولت به وجود می‌آورند، اظهار می‌دارد: من در مورد بدهکاران بانکی نمی‌توانم صحت و سقم آن را تأیید کنم اما مخالفان دولت درصدد این هستند که با این شایعات، دولت را دچار مشکل کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها