کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سکوت بانک مرکزی و بازار داغ شایعات ادغام بانک‌ها و موسسات


کد خبر : ۳۷۳۳۸جمعه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰:۰۰۱۰۷۹۷ بازدید

درحالی بازار شایعات ادغام بانک ها و موسسات اعتباری داغ شده که بانک مرکزی با سکوت خود زمینه را برای ترویج این شایعات مهیا کرده ...

درحالی بازار شایعات ادغام بانک ها و موسسات اعتباری داغ شده که بانک مرکزی با سکوت خود زمینه را برای ترویج این شایعات مهیا کرده است. شایعاتی که پنجشنبه بسیاری از سپرده گذاران بانکی را ناآرام کرد.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از تسنیم، خبرهای رسیده و مشاهدات عینی خبرنگار ما از سطح شهر حکایت از وضع ناآرام سپرده گذاران موسسات اعتباری ثامن، کوثر، ملل و بانک مهر اقتصاد در روزهای اخیر دارد.

دل نگرانی سپرده گذاران این موسسات بعد از آن ایجاد شد که بازار شایعات داغ و خبر آمد که ادغام موسسات وحدت و ملل و بعد از آن موسسات ثامن و کوثر و بانک مهر اقتصاد در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

البته کسب اطلاع خبرنگار ما از بانک مرکزی حکایت از آن دارد که هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده و در صورتی که شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی رأی به ادغام موسسات و بانک ها بدهند به طور رسمی خبرهای مربوطه را اعلام خواهند کرد.

بازار شایعات ادغام و انحلال بانک ها و موسسات اعتباری بعد از آن داغ شد که خبرهای جزئی از سیاست جدید بانک مرکزی در این حوزه بیرون آمد و اعلام شد که ادغام در دستور کار این بانک است. هرچند قبل از انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از این سیاست بانک مرکزی و احتمال اجرای آن بعد از انتخابات سخن می گفتند که همان هم شد.

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی چندی قبل با اعلام ادغام برخی بانک‌های مجاز این اطمنیان را به سپرده گذاران بانکی داد که «سپرده‌گذاران، سرمایه‌گذاران بانک‌ها هستند و بانک مرکزی هرگز اجازه‌ نخواهد داد منافع سپرده‌گذاران دچار مشکل شود، از سوی دیگر بانک‌ها در فضای رقابتی به هیچ عنوان اقدامی نخواهند کرد که مشتریان خود را از دست بدهند؛ از این رو جای نگرانی برای آنها وجود ندارد.»

ولی سپرده گذاران این موسسات که چند ماه است شاهد وضعیت سپرده گذاران کاسپین و ثامن الحجج هستند با دلهره و نگرانی شدید خود را به شعب موسسات یاد شده رسانده و خواستار دریافت کل سپرده هایشان هستند.

به طور حتم مراجعه همزمان تعداد زیادی از سپرده گذاران به شعب کار را برای این موسسات سخت کرده است ولی مردم که دلهره مسدود شدن حساب هایشان را دارند چاره ای جز این کار ندارند. همین موضوع موجب شده تا در چند نقطه از شهر شعب برخی از موسسات از جمله ثامن فعالیت خود را تعطیل کنند که این موضوع بر نگرانی سپرده گذاران افزوده است.

«"پول مردم را خوردند و بردند» این یکی از جملاتی است که طی یکی دو روز گذشته بارها از زبان مردم کوچه بازار که شاهد تجمع سپرده گذاران این موسسات بودند، شنیده ایم.

به طور حتم دهان به دهان شدن این قبیل جملات فضا را برای بانک ها و موسسات اعتباری و بخصوص سپرده گذاران آنها سخت می کند. ولی وقتی سپرده گذاران به شعب مراجعه کرده و با در بسته روبه رو می شوند در یک لحظه دنیا برایشان تمام شده و اولین فکری که به سراغشان می آید همین است!

طی یکی دو روز گذشته بارها شاهد تجمع سپرده گذاران موسسه ثامن در نقاط مختلف شهر برای دریافت سپرده هایشان بودیم! تعدادی از سپرده گذاران این موسسه روز گذشته با زبان روزه از صبح تا شب مقابل شعبه کیانشهر تجمع کرده و با نگرانی از نابود شدن سرمایه زندگی شان سخن می گفتند.

البته روز چهارشنبه هم تعداد زیادی از سپرده گذاران این موسسه در خیابان هنگام تجمع کرده و می گفتند: این مؤسسه ورشکست شده و ما با تجمع در مقابل این شعبه خواستار باز پس گیری سپرده های خود هستیم.

برخی از این تجمع کنندگان اعلام می کردند که مدیران این مؤسسه در حال متواری شدن هستند اما مدیر این بانک که در بین تجمع کنندگان حاضر شده بود اعلام کرد که این موضوع سوء تفاهمی بیش نیست و این مؤسسه همانند روزهای گذشته به کار خود ادامه می دهد.

با این وجود اما امیر آشتیانی مدیرروابط عمومی موسسه مالی اعتباری ثامن توضیح داده بود که: مشکلات نرم افزاری شعبه هنگام موسسه ثامن به زودی برطرف می شود و سپرده گذاران می توانند تا رفع آن به سایر شعبه این موسسه مراجعه کنند.

وی افزود: روز چهارشنبه شعبه واقع در خیابان هنگام این موسسه به دلیل بروز مشکلات سیستمی و شبکه ای از مدار خارج شد و به همین دلیل امکان پاسخگویی و ارائه خدمت به سپرده گذاران مهیا نبود و با تلاش تیم پشتیبانی امکان اتصال این شعبه به شبکه این موسسه فراهم نشد.

شاید یکی از دلایلی که موجب حضور همزمان تعداد زیادی از سپرده گذاران ثامن در شعب این موسسه شده هم همین تجمع چهارشنبه سپرده گذاران مقابل شعبه هنگام باشد ولی این موضوع در کنار خبر ادغام ثامن و مهر اقتصاد و کوثر باعث شد تا پنجشنبه ای ناآرام برای جمعی از سپرده گذاران بانکی رقم بخورد.

گفتنی است ساعتی بعد از انتشار خبر مذکور، روابط عمومی های موسسه کوثر و بانک مهر اقتصاد در پیام هایی جداگانه این خبر را تکذیب کردند. موسسه کوثر در واکنش به این خبر اعلام کرد: هرگونه ادغام نهادهای بانکی منوط به مصوبه شورای پول و اعتبار و مجوز بانک مرکزی می باشد.علیرغم مذاکرات  انجام شده وتوافقات حاصله فی مابین  با موضوع مزبور به اطلاع می رساند هرگونه تصمیم گیری در حوزه نظام بانکی کشور منوط به مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی می باشدکه هنوز تاییدیه ای ازسوی بانک مرکزی صادر گردیده باشد، بدست این موسسه نرسیده است.

روابط عمومی بانک مهر اقتصادی نیز هرگونه مذاکره با موسسات کوثر و ثامن را تکذیب و اعلام کرد این بانک انجام هرگونه مذاکره و توافقات با موسسات اعتباری کوثر و ثامن را برای ادغام تکذیب کرد، همچنین با توجه به اینکه مقوله ادغام بانک ها و موسسات مالی در حوزه اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شورای پول و اعتبار می باشد این موضوع تا کنون در این دو نهاد تصمیم گیر، طرح نگردیده و ابلاغیه ای به این بانک ارسال نشده است.

به گزارش تسنیم، جو ناآرام سپرده گذاران بانکی به ویژه سپرده گذران موسسات نام برده که خبر ادغامشان این روزها دست به دست می شود درحالی کماکان ادامه دارد که انتظار می رود بانک مرکزی سکوت را بشکند و با اعلام سیاست رسمی خود به شایعات پایان دهد تا سپرده گذاران این موسسات آینده خود را مشابه سپرده گذاران کاسپین ندانند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها