کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

امکان دریافت وام 5 میلیونی با وثیقه یارانه امکانپذیر است


کد خبر : ۳۷۳۱۷جمعه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹:۰۰۳۰۱۰ بازدید

مهر ماه سال گذشته بود که به دنبال سیاست های خروج از رکود دولت صدور کارت های اعتباری را در دستور کار قرار داد. بر این اساس در این ...

مهر ماه سال گذشته بود که به دنبال سیاست های خروج از رکود دولت صدور کارت های اعتباری را در دستور کار قرار داد. بر این اساس در این بخشنامه کارت ها در سه سطح طلایی (500 میلیون ریال)، نقره ای (200 میلیون ریال) و برنزی (100 میلیون ریال) تقسیم بندی شدند. 

به گزارش ایران‌جیب به نقل از پول‌نیوز، در همین راستا اعتبارسنجی مشتریان به عهده بانک ها گذاشته شد تا تسهیلات 18 درصدی از محل منابع بانکی پرداخت شود. این طرح از ابتدا با مقاومت هایی از سود بانک ها مواجه شد و بسیاری از بانک ها از ارائه این کارتها به مشتریان سر باز زدند و ارائه این کارتهای اعتباری با بن بست روبرو شد. 

در حقیقت  این بخشنامه بانک مرکزی، مجوزی برای آغاز اجرای کارت های اعتباری در شبکه بانکی کشور شد. شیوه ای که به گفته کارشناسان این روش در سایر کشورها سابقه طولانی  دارد و روش مناسبی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه محسوب می شود چرا که در واقع این کارتها ابزار جدیدی برای بانکها است تا بدینوسیله بتوانند در بلندمدت بخشی از تقاضای عمومی در زمینه دریافت تسهیلات خرد را پوشش دهد. 

به دنبال ادامه این سیاست ها بانک مرکزی اخیرا طرحی با عنوان کارتهای یارا با هدف کمک به اقشار ضعیف جامعه مطرح کرد. 27 اردیبهشت ماه سال جاری بانک مرکزی بخشنامه جدیدی به منظور توسعه کارت های اعتباری صادر کرد که بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی بانک ها اجازه دارند به پشتوانه حسابی که یارانه خانوارها به آن واریز می شود، برای صاحب حساب «یاراکارت» تا سقف 50 میلیون ریال وام پرداخت کنند.

 این طرح در حقیقت بخشی از برنامه دولت برای خروج از رکود بوده است تا بر این اساس خانوارهای با درآمد پایین بتوانند به پشتوانه حساب یارانه ای خود از تسهیلات بانکی بهره مند شوند. گفتنی است این کارت هم مانند دیگر کارت های اعتباری دارای ویژگی گردان است یعنی تا زمان انقضای کارت، به میزان مابه ‌التفاوت مبلغ سقف اعتبار و اصل تسهیلات تسویه نشده توسط مشتری، دارای اعتبار است. 

جزئیات دریافت وام یارا کارت 

به گفته مسئولین بانک مرکزی میزان حداکثر وام پرداختی یارا کارت 5 میلیون تومان است و مدت زمان بازپرداخت وام یارا کارت بین 3 تا 5 سال و به تشخیص عامل پرداخت کننده است. همچنین سود باز پرداخت این وام 18درصد است. گفتنی است بازپرداخت تسهیلات اعطایی به صورت خودکار از محل حساب‌های یارانه‌ای اشخاص انجام می‌ شود تا با این روش ریسک ناشی از پرداخت نشدن اقساط از سوی اشخاص مشمول به حداقل برسد که البته بانک مرکزی مهلت بازپرداخت تسهیلات نسیه اقساطی را به تشخیص موسسه اعتباری از 36 ماه تا 60 ماه (سه تا 5 سال ) تعیین کرده است.  

دستور العمل پرداخت وام با یارا کارت به بدنه بانکی ابلاغ شده است 

ولی الله سیف، رییس بانک مرکزی در اینباره  با بیان اینکه دریافت وام ۵ میلیون تومانی با وثیقه قرار دادن یارانه امکان‌پذیر است گفت: در حال حاضر دستور العمل پرداخت وام بانکی ۵ میلیون تومانی  به بانک ها ابلاغ  شده است و بانک‌ها در حال عمل به آن هستند. 

بر اساس آمارها در حال حاضر بیش از 330 میلیون کارت نقد در نظام بانکی ایران وجود دارد و تعداد کارت های اعتباری تا پایان اسفند ماه یعنی ظرف 6ماه از آغاز اجرای آن به 500 هزار فقره رسیده است. آمارها نشان می دهد نظام بانکی کشور راهی طولانی در مسیر فراگیر شدن این کارتها در پیش دارد.  



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها