کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سنت «فرم پر کردن یارانه‌ای» کی تمام می‌شود؟


کد خبر : ۳۷۰۳پنجشنبه، ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶:۱۶۴۷۵۲ بازدید

اگر خانواده‌هایی در سطح کشور که وضع زندگی‌شان به گونه‌ای است که نیاز به یارانه ندارند طبق قانون اخیر مجلس می‌توانند با پر کردن یک فرم از گرفتن یارانه انصراف دهند، فرم جدیدی نیز توزیع می‌شود که ...

«اگر خانواده‌هایی در سطح کشور که وضع زندگی‌شان به گونه‌ای است که نیاز به یارانه ندارند طبق قانون اخیر مجلس می‌توانند با پر کردن یک فرم از گرفتن یارانه انصراف دهند، فرم جدیدی نیز توزیع می‌شود که اعلام می‌شود و خوب است افرادی که نیاز ندارند آن را پر نکنند بلکه افرادی که نیازمند گرفتن یارانه هستند این فرم را پر می‌کنند.»

این اظهارات رئیس جمهور در جاسک است. کمک به اقشار کم‌درآمد جامعه موضوعی نیست که بتوان در مورد آن سخنرانی کرد یا مطلبی نگاشت. در تمام دولت‌ها سعی بر این شده که به نحوی به افراد کم‌درآمد به نوعی کمک شود تا آنها از عهده اداره خود و خانواده خود برآیند. در دولت قبلی طرح هدفمندی یارانه‌ها به این نحو بود که ماهانه مبلغی به ازای تعداد افراد خانواده به حساب سرپرست آن خانواده واریز می‌شد و غیر از صاحبنظران اقتصادی که پرداخت اینگونه یارانه به حساب خانوارها را سبب‌ساز پدید آمدن مشکلات مالی برای اداره کشور می دانستند، یارانه‌بگیران خوشحال از یافتن منبع درآمدی جدید بدون هیچ گونه تلاشی بودند به نحوی که شنیده شد برخی هزینه امرار و معاش خود را همین یارانه‌ها قرار داده بودند.

با آغاز دولت جدید این تصور در برخی اذهان ایجاد شد که دیگر خبری از ارائه یارانه نخواهد بود و این دولت با توجه به وعده هایی که در ابتدای فعالیت داده بود راهکارهای دیگری برای تامین معاش خانواده‌های کم درآمد تدارک خواهد دید. انصاف نیست که اگر گفته شود روحانی توانایی قطع یکباره یارانه‌ها را داشت چون همانطور که در سطور قبلی اشاره شد، معاش برخی خانواده‌ها از طریق پولی بود که بصورت ماهانه به حساب آنها واریز می‌شد. دولت یازدهم پس از مدتی که از فعالیتش گذشت طرح جدیدی را در دستور کار خود قرار داد و در کنار آن بحث درخواست حذف یارانه از سوی افرادی را مطرح کرد که نیازی به دریافت یارانه ندارند. این ایده اگر چه ایده خوبی بود اما بطور طبیعی همه افراد با درآمد مناسب موافق حذف دریافت پول ماهانه‌ای نیستند که بدون کار کردن به دست آورده باشند. پس چه باید کرد؟

از قطع یارانه تا عذرخواهی رئیس‌جمهور

در آغاز فعالیت دولت زمزمه‌های قطع یارانه برخی از دهک‌ها به گوش رسید اما به دلایلی که از جمله آن می‌توان به اعتراض برخی از اعضای این دهک‌ها اشاره کرد، طرح اولیه دولت اجرا نشد. سپس طرح سبد کالا به روی میز آمد که طبق آن چند قلم کالا به برخی خانوارها تعلق می‌گرفت که آن هم به دلایلی طرح موفقی ارزیابی نشد. از جمله ایرادات این طرح عدم شناسایی درست افراد نیازمند به سبد کالا بود یعنی مشاهده می‌شد نام برخی خانواده‌های دارای تمکن مالی در لیست دریافت کنندگان سبد کالا وجود داشت اما در عین حال خانواده‌های کم‌درآمد نمی‌توانستند از این امکانات که برای آنها در نظر گرفته شده است، استفاده کنند. از سوی دیگر اعتراضات زیادی به نحوه توزیع این سبد‌های کالا وجود داشت به نحوی که رئیس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی از مردم بابت نحوه توزیع سبد کالا عذرخواهی نمود.

بازهم فرم پر کنید!

در این میان یک ابهام جدی وجود دارد و آن نحوه انتخاب اقشاری است که باید یارانه یا سبد کالا دریافت کنند. در زمان ارائه یارانه در دولت قبل افراد به چند دهک تقسیم ‌شدند اما یارانه به تمام دهک‌ها داده می‌شد چون ظاهرا سیستمی برای تشخیص صحیح دهک‌ها وجود نداشت و به همین دلیل به همه یارانه تعلق گرفت. در سبد کالا هم همانطور که اشاره شد، دهک‌بندی مناسبی صورت نگرفت و اقشار مختلف نسبت به آن اعتراض داشتند. به هر حال همانطور که بسیاری از مسئولان اذعان داشتند شیوه اعطای سبد کالا زیبنده مردم نبود و شناسایی آنها هم یکی از مشکلات بود. 

اما متاسفانه در حالی که تصور می‌شد روز به روز در پی رفع این مشکلات برخواهند آمد اما بار دیگر فرم‌های جدید در مقابل مردم قرار می‌گیرد تا بار دیگر دهک‌بندی شود. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چرا سازوکاری برای پرداخت صحیح یارانه یا سبد کالا اندیشیده نمی‌شود که هرازگاهی مردم فرم پر کنند. آیا سازمان خاصی وجود ندارد که این خدمات را انجام دهد. معمولا پس از هر فرم پر کردن حرف و حدیث‌های زیادی در مورد صحت آنها مطرح می‌شود و دوباره روز از نو و روزی از نو!



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها