کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چاره‌ای نیست یا ادغام یا انحلال بانک‌ها!


کد خبر : ۳۶۹۰۲یکشنبه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵:۰۸۹۶۴۱ بازدید

یک اقتصاددان با بیان این که ادغام و انحلال دو راه موجود و پیش‌روی بانک‌ها و موسسات ورشکسته است، گفت: طبیعتا در شرایطی که انحلال ...

یک اقتصاددان با بیان این که ادغام و انحلال دو راه موجود و پیش‌روی بانک‌ها و موسسات ورشکسته است، گفت: طبیعتا در شرایطی که انحلال لطمات بالایی دارد شیوه‌ی ادغام بانک ضعیف با بانک قوی چاره‌ساز است و می‌توان از این شیوه برای نجات دادن بانک ضعیف استفاده کرد به شرطی که این ادغام مدبرانه انجام شود.

غلامرضا سلامی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره موضوعات مطرح شده پیرامون ادغام بانک‌ها، گفت: اگر ادغام بانک‌ها به صورت تدبیر شده انجام شود به نفع بانک‌های کشور خواهد بود، ولی اگر دو بانکی که وضعیت بدی دارند با یکدیگر ادغام شوند وضعیت بد هر دو تشدید خواهد شد و روش ادغام چاره‌ساز نیست.

وی افزود: ولی اگر ادغام به این صورت انجام گیرد که یک بانک قابل اصلاح در بانکی که وضعیت خوبی ندارد ادغام شود در آن صورت این ادغام نتایج مناسبی در بر خواهد داشت. به این صورت بانکی که دچار ضعف و سوء‌ مدیریت است در بانکی که بهتر اداره می‌شود ادغام شده و در نتیجه به مرور می‌توان مشکلات بانک اول را هم برطرف کرد.

این اقتصاددان با بیان این‌که ادغام بانک‌ها یکی از شیوه‌های رایج تقویت بانک‌ها در دنیاست، اظهار کرد: در هلند، فرانسه و آمریکا بانک‌های بزرگ در یکدیگر ادغام شده‌اند و ماحصل یک بانک کارآمد بزرگ بوده است که با قدرت اداره امور خود را پیش گرفته است. در واقع تجربه ادغام بانک‌های بزرگ دنیا تجربه‌های موفقی بوده و به تقویت آنها منجر شده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: به طور کلی ادغام سبب خواهد شد که رقابت حذف شده یکسری هزینه‌ها کمتر می‌شود و مدیریت بهتر به مجموعه دو بانک که در یکدیگر ادغام شده است حاکم می‌شود، ولی تاکید می‌کنم که این ادغام‌ها باید سنجیده و با تدبیر صورت گیرد.

سلامی درباره‌ نگرانی برخی سپرده‌گذاران نسبت به نتیجه سپرده‌هایی که در این بانک‌ها گذاشته‌اند، گفت: این نگرانی از سوی سپرده‌گذاران دو بانک که برای ادغام آنها اقدام می‌شود وجود دارد. ابتدا سپرده‌گذاران بانک قوی‌تر ممکن است نگران باشند که ادغام در یک بانک ضعیف‌تر منابع آنها را به خطر بیندازد و سپرده‌گذاران بانک ضعیف یقین پیدا می‌کنند که بانکی که در آن سپرده‌گذاری کرده‌اند با بحران روبه‌روست. البته واقعیت این است که در آن بانک بحران وجود داشته ولی این بحران عیان نشده و با مطرح شدن موضوع ادغام روشن می‌شود.

این اقتصاددان در مورد بانک‌ها و موسسات اعتباری که سود بالای 20 درصد پرداخت کرده و اکنون رو به ورشکستگی می‌روند، اظهار کرد: درباره این موسسات و بانک‌ها باید ادغام صورت گیرد. نکته‌ای که درباره این موسسات مطرح است که مشتریان این بانک‌ها و موسسات اعتباری که حدود بالای 20 درصد دریافت می‌کردند باید می‌دانستند که فقط بانک و موسسه‌ای اقدام به پرداخت سود بالای 20 درصد می‌کند که وضعیت خوبی ندارد و نیاز به جذب سپرده داشته تا مشکلات خود را برطرف کند. به نظر من در این زمینه بانک مرکزی خوب عمل نکرده و می‌بایست توضیح می‌داد که این بانک‌ها و موسسات اعتباری در چه شرایطی اقدام به پرداخت سودهای بالا می‌کنند

وی در بخشی از سخنانش با بیان این که وقتی وضعیت یک بانک خراب می‌شود دو راه ادغام و انحلال را پیش روی خود دارد، ادامه داد: انحلال لطمات بالایی به دنبال دارد و تاکنون در ایران هم اتفاق نیفتاده است. قبل از سال‌های انقلاب نیز سه بانک داشتیم که ورشکست شدند ولی انحلال نشدند و ادغام شدند و دولت نیز کمک کرد تا از شدت زیان‌های آنها کاسته شود و تا سرپا شوند. اکنون نیز باید به راهکار ادغام بازگشت.

سلامی در خصوص وضعیت بانک‌های غیرمجاز در ایران، بیان کرد: در مورد این موسسات نیز باید ادغام صورت بگیرد. متاسفانه یکی از دلایلی که بانک مرکزی نتوانست با این موسسات برخورد کند این بود که آنها سپرده‌گذاران خود را واسطه قرار می‌دادند که سروصدا کنند و دولت هم که دلش نمی‌خواست قیل و قالی ایجاد شود در نتیجه برخورد لازم را نکرد. اکنون نیز بهترین راه این است که این موسسات با یک بانک بهتر ادغام شوند و به این ترتیب جلوی این ضرر گرفته شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها