کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آماده‌باش برای 400 هزار سپرده‌گذار فرشتگان


کد خبر : ۳۶۷۳۱سه شنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶:۰۱۲۸۹۰ بازدید

حدود 400 هزار سپرده‌گذار تعاونی منحله فرشتگان که مبالغ سپرده آنها تا سقف 20 میلیون تومان است، در دومین مرحله تعیین تکلیف قرار گرفته‌اند.

حدود 400 هزار سپرده‌گذار تعاونی منحله فرشتگان که مبالغ سپرده آنها تا سقف 20 میلیون تومان است، در دومین مرحله تعیین تکلیف قرار گرفته‌اند.

امروز-سه‌شنبه- همزمان با نهم خرداد ماه آغاز مرحله دوم ساماندهی سپرده‌گذاران تعاونی فرشتگان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های موسسه اعتباری کاسپین است. پیش‌تر و از ۲۸ اردیبهشت ماه مرحله اول برای مشخص کردن وضعیت سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰ میلیون تومان این تعاونی در دستور کار قرار گرفته بود.

تعاونی فرشتگان به عنوان بزرگترین زیرمجموعه کاسپین، حدود ۴۵۰ هزار سپرده‌گذار دارد که از این تعداد تا ۴۰۰ هزار نفر را سپرده گذاران زیر ۲۰ میلیون و مابقی که حدود ۵۰ هزار نفر را تشکیل می دهند، دارای ارقام بالاتر هستند.   در عین حال که در فرشتگان حدود ۷۳۰ هزار فقره‌حساب ثبت شده که حدود ۶۵۰ هزار فقره متعلق به حساب‌های زیر ۲۰ میلیون و مانده متعلق به سپرده‌های بالای ۲۰ میلیون تومان است.

 در مجموع سپرده‌گذاران تا سقف ۲۰ میلیون می‌ توانند با مراجعه به ۲۰ شعبه اصلی کاسپین که بانک مرکزی مجوز فعالیت آنها را صادر کرده است، وضعیت حساب خود را تعیین تکلیف کنند.

در حالی آخرین اخبار حاکی از آن بود که با وجود گذشت ۱۰ روز از آغاز ساماندهی سپرده‌گذاران خرد فقط حدود ۱۳ میلیارد تومان پرداخت شده بود که در قیاس با بدهی ۵۶۰۰ میلیاردی این تعاونی که البته تمامی آن می تواند به سپرده‌گذاران تعلق نداشته باشد، رقم ناچیزی خواهد بود.

این در حالی است که روز گذشته-دوشنبه-گروه بزرگی از سپرده‌گذاران فرشتگان مقابل بانک مرکزی تجمع و اعتراض کردند که با حواشی بسیاری نیز همراه بود. افرادی که عمدتا از سپرده گذاران کلان و با ارقام چند ۱۰۰ میلیونی و حتی میلیاردی بودند که برای دریافت تمامی مبالغ خود به اضافه سود آن شعار می‌دادند. کسانی که اغلب سودهای ۳۰ تا ۳۵ درصدی دریافت کرده و در بین آنها بودند افرادی که بابت سپرده‌گذاری خود مبالغی بیش از۳۵ میلیون تومان در ماه نیز سود دریافت می‌کردند.

درکنار درخواستی که این گروه برای دریافت کامل وجوه خود داشتند موردی قابل توجه نیز وجود دارد. بنابر اعلام منابع رسمی در جریان ساماندهی فرشتگان، در روزهای گذشته و از زمان آغاز پرداخت مبالغ به سپرده‌گذاران خرد، این سپرده‌گذاران کلان بودند که با تحریک صاحبان مبالغ کوچک‌تر عمدتا مانع از ورود آنها برای تعیین تکلیف حساب‌های خرد شده و این از عوامل اصلی رقم ۱۳ میلیاردی پرداخت شده به سپرده‌گذاران است.

این درحالی است که با توجه به تصمیم مشترک قوه قضائیه و بانک مرکزی قرار بر این شد تا در چارچوب ضوابط، ۹۰ درصد مبالغ سپرده‌گذاران به طور نقد پرداخت و تا ۱۰ درصد باقی بماند و بعد از ارزیابی دارایی‌ها و از محل مازاد آن پرداخت شود. در این حالت رقم سپرده‌گذاران خرد تا ۲۰ میلیون تومان به گونه‌ای خواهد بود که حتی برای رقم ۲۰ میلیونی تا ۱۸ میلیون تومان پرداخت و دو میلیون باقی می‌ماند. اما در مورد سپرده‌های کلان مثلا یک میلیاردی تا ۱۰۰ میلیون تومان باقی خواهد ماند که برای آنها رضایت بخش نبوده و از سپرده‌گذاران خرد می‌خواهند که نسبت به دریافت مبالغ اقدام نکرده تا در نتیجه اعتراض آنها بتوانند منابع را به طور کامل دریافت کنند.

با این حال مشخص آن است که با توجه به منابع موجود ارزیابی شده فرشتگان، منابع کافی برای پرداخت تمامی وجوه نداشته و باید به طور مرحله‌ای پیش برود. این روال تعیین تکلیف سپرده گذاران موضوعی ناآشنا نبوده و در مورد تعاونی‌های منحله میزان و ثامن‌الحجج نیز در این مسیر  پیش رفت.

«فرشتگان»، یکی از هشت تعاونی منحله‌ای است که در جریان ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی به همراه "الزهرا"، "دامداران و کشاورزان کرمانشاه"، "عام کشاورزان مازندران"، "حسنات"، "پیوند"، "بدر توس" و "امید جلین" تحت مجموعه موسسه اعتباری کاسپین قرار گرفتند که از اسفند ۱۳۹۴ مجوز بانک مرکزی برای فعالیت رسمی آن در بازار پول صادر شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها