کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دخالت دولت خودروهای وارداتی را 30 درصد گران کرد


کد خبر : ۳۶۷۱۵سه شنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹:۲۰۷۷۴۲ بازدید

رئیس انجمن کارفرمایی وارد کنندگان خودرو با اعلام اینکه حذف شرکت های غیرنماینده زمینه ساز انحصار و گرانی خودروهای وارداتی ...

تویوتا RAV4 (رَو فور)

رئیس انجمن کارفرمایی وارد کنندگان خودرو با اعلام اینکه حذف شرکت های غیرنماینده زمینه ساز انحصار و گرانی خودروهای وارداتی می‌شود، دخالت دولت را موجب گرانی 15 تا 30 درصدی خودرو دانست و گفت: گزارش ناقصی از میزان ثبت سفارش به معاون اول رئیس جمهور دادند.

میثم رضایی با انتقاد از دخالت دولت در روند واردات خودرو و تاکید بر حذف شرکتهای وارد کننده فاقد نمایندگی رسمی گفت : ادامه این روند در نهایت به زیان مصرف کننده خواهد شد.

وی اضافه کرد: حضور شرکت های غیرنماینده موجب شود واردکنندگان هر قیمتی را روی خودرو نگذارند ضمن اینکه شرکت های غیر نماینده به واسطه چابکی و کم بودن هزینه های جانبی و بالا بودن حجم واردات در مجموع هزینه سربار و قیمت تمام شده کمتری دارند از این رو قیمتی که خودرو به دست مصرف کننده می رسد رقابتی خواهد بود.

رضایی با بیان اینکه هم اکنون 150 شرکت وارد کننده خودرو به صورت غیر نماینده در کشور فعالیت می کنند ، افزود : عمده فعالیت این شرکتها در زمینه واردات قطعات خودرو است و حذف این شرکتها از بازار هم بر قیمت قطعات و هم بر قیمت خودرو تأثیر خواهد گذاشت. 

رئیس انجمن کارفرمایان واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد : در شرایط کنونی که برخی وارد کنندگان تا مرداد امسال ثبت سفارش خودرو دارند زمزمه حذف وارد کنندگان غیر نماینده موجب افزایش 10 تا 15 درصد قیمت خودروی وارداتی شده است و اگر این روند ادامه دار باشد و دولت محدودیت شرکت های غیر نماینده را رفع نکند 20 تا 30 درصد به قیمت خودروهای وارداتی افزوده می شود.

وی افزود : به طور نمونه قیمت تویوتا RAV4 (رَو فور) که ما شرکت های غیر نماینده آن را 210 میلیون تومان می فروختیم امروز حدود 260 میلیون تومان به علت انحصار در بازار به فروش می رسد که برای بقیه خودروها همچنین افزایش قیمتی متحمل خواهد بود.

رضایی افزود : محدود کردن واردات خودرو و حذف شرکت های غیرنماینده در حالی اتفاق افتاد که نیاز کشور به واردات خودرو 70 تا 80 هزار دستگاه در سال است و اگر بیش از این هم وارد شود در داخل تقاضایی برای آن نخواهد بود.

وی ظرفیت فروش خودروهای وارداتی را در کشور 70 تا 80 هزار دستگاه اعلام و تاکید کرد ورود خودرو بیش از این میزان به مفهوم فروش نرفتن خودروهای وارداتی است.

رئیس انجمن کارفرمایان وارد کننده خودرو خاطرنشان کرد : متاسفانه به دلیل گزارش ناقصی که در خصوص میزان ثبت سفارش 300 هزار خودرو به معاون اول رئیس جمهور داده شده با هدف جلوگیری از خروج بی رویه ارز، واردات خودرو را به شرکت های دارای نمایندگی محدود کردند ، در حالی که اصولا واردات این میزان خودرو ، بازار ندارد.

وی افزود : پارسال در پی اقدام دولت مبنی بر دو مرحله ای شدن ثبت سفارش خودرو، شایعاتی نیز مبنی بر بسته شدن ثبت سفارش خودرو مطرح و موجب شد مردم عادی و شرکت هایی که در کار خودرو نبودند نیز به صورت انبوه به ثبت سفارش خودرو اقدام کنند که مجموع این عوامل موجب شد با دستورالعمل معاون اول رئیس جمهور به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای جلوگیری از خروج بی رویه ارز ثبت سفارش خودرو به شرکت های دارای نمایندگی محدود شود.

وی خاطرنشان کرد : این انجمن و شرکت های تابعه که فاقد نمایندگی رسمی هستند سال 93 حدود 70 درصد، سال 94 حدود 65 و سال 95 نیز 65 درصد بازار واردات خودرو را در اختیار داشتند که میانگین این میزان در سال های اخیر به 60 درصد می رسد.

رئیس انجمن کارفرمایی وارد کنندگان خودرو گفت : آنچه که در هفته های گذشته با انجمن وارد کنندگان خودرو مذاکره داشتیم راضی به حذف شرکت های غیر نماینده نیستند و نیاز دارند برای تعادل بخشی به تأمین خودرو، ما هم در کنار آنها باشیم.

رضایی اضافه کرد: از آنجا که یک شرکت نمی تواند پاسخگوی همه نیازهای بازار واردات خودرو باشد ، ضرورت دارد شرکت های غیر نماینده در کنار شرکت های نماینده باشند تا کمبود بازار جبران شود.

وی گفت : بسیاری از شرکت ها که از قبل ثبت سفارش داشتند به نسبت ثبت سفارش معمول، پیش فروش کردند و طبیعی است با این پیش فروش، تعهد داخلی برای آنها ایجاد شده ضمن اینکه به طور نمونه وارد کنندگان نیمه دوم سال 2017 خودروی سال 2018 را خریداری می کنند سرمایه های بسیاری از وارد کنندگان در خارج از ایران بلوکه شده خودروهای زیادی در کشورهای همسایه وجود دارد که به علت بسته شدن ثبت سفارس نمی توانند خودروها را به ایران انتقال دهند که این دو امر موجب شده است وارد کنندگان از بابت تعهد داخلی و خارجی آسیب ببینند.

رضایی گفت : متوجه نشدیم چرا دولت به یکباره جلوی ثبت سفارش خودرو را گرفت و به حق و حقوق مردم توجه نکرد زیرا اگر وارد کننده نتواند به تعهد خود عمل کند در نهایت آسیب وارده را دولت و نظام قضایی باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد : این موضوع را از طریق مرجع قضایی پیگیری کردیم که به زودی به نتیجه هم خواهیم رسید.

رضایی گفت: به این نتیجه رسیدیم دولت اگر به انحصار خودرو دامن زده و اصرار دارد که غیر نماینده ها خودرو وارد نکنند به این علت است که دولت به خودروسازان اجازه واردات داده است.

وی افزود : ادعا می کنیم بزرگترین خودرو ساز خاورمیانه هستیم اما هزاران دستگاه خودرو را خودرو سازان به اسم CKD و در حقیقت به صورت فول CKD وارد کردند بدون اینکه هیچ انتقال فناوری صورت گرفته باشد ، تاکنون حدود 5 هزار دستگاه رنوکپچر و همچنین تعدادی پژو وارد شده و سیتروئن نیز در برنامه واردات قرار دارد.

رضایی گفت : نقد ما به دولت این است اگر واردات خودرو موجب خروج ارز می شود و آسیب زاست چرا خودرو سازان را به عنوان پرچمداران اقتصاد کشور به وارد کننده مطلق تبدیل می کنیم.

وی افزود: با ادامه این روند قطعاً در سال های آینده حتی از تولید خودروهایی مانند پراید و پژو 206 نیز جا خواهیم ماند زیرا سود سرشار از واردات برای خودروسازان صدها برابر بیشتر از تولید است.

رضایی گفت: در قانون برای واردات کالاهایی که بخشی از آن در خارج و بخشی در داخل تولید می شود (CKD ) تعرفه یک دهم واردات آن کالا به صورت کامل پرداخت می شود به طور نمونه در حالی که برای واردات خودروهای کامل 45 تا 55 درصد تعرفه پرداخت می شود برای واردات آن به صورت سی کی دی 4 و نیم تا 5 درصد تعرفه پرداخت می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها