کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چک بانکی در چه صورت امانت محسوب می‌شود؟


کد خبر : ۳۶۶۹۹دوشنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴:۲۶۱۰۵۳ بازدید

چک وقتی به عنوان امانت محسوب می گردد که صادرکننده قصد پرداخت آنرا نداشته، بلکه صرفاً به عنوان امانت به شخص دیگری تسلیم می‌کند.

گستردگی مباحث حقوقی و پیچیدگی‌های موضوعات متنوع آن ضرورت آموزش هرچه بیشتر آن را روشن می‎سازد.

ضروریاتی مانند آشنا شدن شهروندان با ضوابط حقوقی و قانونی حاکم بر روابط اجتماعی و آگاهی بخشی جامعه نسبت به مسائل حقوقی یکی از مهمترین راهکار‌ها در کاهش مراجعات مردم به دادگستری است. به همین منظور با بازخوانی سئوالات طرح شده از وکیل آنلاین تلاش می‌کنیم در جهت افزایش آگاهی‌های حقوقی مخاطبان نقش موثری را ایفا کنیم.

پرسش مخاطب به شرح زیر است: با سلام فردی یک چک شخصی از من بعنوان امانت گرفت و بعد به شخصی دیگری فروخت. بعد از سه سال شخص ثالث سراغ بنده امد و تقاضای طلب کرد و چک درابتدا بصورت سفید بوده وسه بار تاریخش عوض شده واز طرف من پشت چک را امضا کردن وچک را جعل کردن. من باید چکاری انجام بدهم.

پاسخ کارشناس: چک وقتی به عنوان امانت محسوب می گردد که صادرکننده قصد پرداخت آنرا نداشته، بلکه صرفاً به عنوان امانت به شخص دیگری تسلیم می کند. بنابراین در صورت خیانتِ گیرنده چک، شما به عنوان صادرکننده می توانید کتباً دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهید. بانک نیز پس از احراز هویت دستور دهنده از پرداخت وجه خودداری می نماید. در چنین حالتی شما مکلف می باشید شکایت خود را به مراجع قضایی تسلیم نموده و حداکثر ظرف مدت یک هفته گواهی تقدیم شکایت خود را به بانک تسلیم نمایید. این درحالی است که شما می توانید از مرجع کیفری با تقدیم دادخواست، استرداد لاشه چک را نیز تقاضا نمایید. چنانچه در چک مزبور جرایم دیگری همچون جعل نیز به وقوع پیوسته باشد مرتکب به مجازات آنها نیز محکوم خواهد شد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها