کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سونامی قیمت مسکن در سال 96 منتفی است


کد خبر : ۳۶۶۶۰دوشنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴:۲۴۶۹۲۰ بازدید

حرف‌و‌حدیث‌ها دنبال آن بود که سال 96 بالاخره بازار مسکن تکانی می‌خورد و این‌بار شاید با جهش قیمتی هم مواجه باشیم؛ شایعاتی که از دید کارشناسان ...

شرق- حرف‌و‌حدیث‌ها دنبال آن بود که سال 96 بالاخره بازار مسکن تکانی می‌خورد و این‌بار شاید با جهش قیمتی هم مواجه باشیم؛ شایعاتی که از دید کارشناسان به کل منتفی است. بر اساس اعلام کارشناسان و مسئولان بخش مسکن، سونامی قیمت مسکن در سال ۹۶ منتفی است.محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، در ارتباط تلفنی با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: در شرایط موجود ما یک میلیون‌و ٤٠٠ ‌هزار واحد مسکونی کمبود داریم، ‌علاوه بر اینکه سالانه ٦٥٠‌ هزار خانوار جدید تشکیل می‌شوند و ٢٥٠‌ هزار واحد هم در بافت‌های فرسوده نیاز به نوسازی دارند.

آیا با تسهیلاتی که ارائه می‌شود، می‌توان نیازهای کشور را تأمین کرد؟وی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر کشورمان ظرفیت تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی را دارد. در سال ٩٠ بنا گذاشته بودیم حداقل سالانه ٩٠٠ ‌هزار واحد مسکونی بسازیم تا در ١٠ سال عرضه‌ و تقاضا را یکسان کنیم؛ ولی در پنج سال گذشته، ما فقط ٢٠٠‌ هزار واحد تولید کرده‌ایم. با بررسی‌های مشکلات کار درمی‌یابیم که مردم متقاضی هستند؛ اما تسهیلاتی که در حوزه مسکن ارائه می‌شود، متناسب با درآمد افراد نیست.رضایی گفت: برای خروج از رکود مسکن، باید تسهیلات ارزان‌قیمت را با بازپرداخت طولانی‌مدت در نظر بگیریم. با تسهیلات این روزهای بانک‌ها، هیچ امیدی به خروج از رکود مسکن نمی‌توان داشت. در بحث مسکن مهر نیز ٤٥‌ هزار میلیارد تومان پول در اختیار بانک مسکن قرار دادیم که با این مبلغ تسهیلات مسکن مهری پرداخت کند. بسیاری از آن مبالغ به بانک‌ها برگشتند.

امروز می‌توان از بانک مسکن سؤال کرد پول‌هایی که هشت سال قبل تحت عنوان تسهیلات مسکن مهری دریافت کردی، کجاست؟ چرا در حوزه مسکن از آنها استفاده نمی‌شود. تسهیلات بانک مسکن نیازمند تجدیدنظر است.حسام عقبایی، دیگر میهمان تلفنی این برنامه، گفت: معضل مسکن از سوی بانک‌ها نیست، بلکه پیکان این معضل به سمت مجلس است. مجلسی‌ها باید ساختارهای پولی و بانکی را اصلاح کنند.علی چگینی، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت مسکن و شهرسازی، گفت: همه منابع مالی مسکن مهر مانند گذشته به این طرح تزریق شده است. نمی‌توان آثار منفی مسکن مهر را انکار کرد؛ ولی آن‌قدر بزرگ شد که اقتصاد کشور را دچار مشکلی اساسی کرد. درحال‌حاضر ١٣٠‌هزار واحد از پروژه مسکن مهر مانده تا به اتمام برسد؛ اما از این تعداد صد ‌هزار واحد فاقد متقاضی و باقی در دادگاه‌ها مشغول رفع مشکلات حقوقی زمین‌هایشان هستند.

ایرج رهبر، عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان نیز در این برنامه گفت: مسکن مهر با دو میلیون واحد حدود ١٠ سال است در حال ساخت است؛ یعنی سالانه ٢٠٠‌ هزار واحد. این رقمی نیست که تا این اندازه در بوق و کرنا کنیم. این طرح مشمول سالانه دریافت چهارهزارو ٧٠٠ میلیارد تومان بوده است. پس این طرح آن‌قدر هم بزرگ نیست که بزرگش می‌کنید؛ اما حقیقت این است که از بازپرداخت مسکن مهر جای دیگری استفاده می‌شود.چگینی گفت: برای فروش‌رفتن واحدهای بدون متقاضی، ترتیبی داده‌ایم که وام‌ها از ٣٠ به ٤٠ میلیون تومان افزایش یابد. این منابع هم از بازپرداخت‌های مسکن مهر تأمین می‌شود.

در بازار مسکن امسال علائم پیش‌رونق و خروج از رکود را می‌توان دید، البته امسال پیش‌بینی رشد شدید در قیمت نمی‌شود؛ زیرا باید افزایش را به اندازه تورم شاهد بود.چگینی با اشاره به اینکه دوره‌های رکود در بخش مسکن، معمولا سه تا سه‌و‌نیم ‌سال در کشورمان طول کشیده است، افزود: رکود کنونی بخش مسکن چهار‌ساله شده است که البته این رکود منحصر به بخش مسکن نبود، بلکه شامل مجموعه اقتصاد کشور بوده است.وی با اشاره به اینکه در این سال‌ها تولید مسکن بسیار زیاده بوده است، ادامه داد: بر اساس آمار سرشماری سال ١٣٩٥، دو‌میلیون‌و ٦٠٠ ‌هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد و همه می‌خواهند بفروشند؛ بنابراین اکنون انباشت تقاضا وجود ندارد.چگینی با اشاره به اینکه ارزش واحدهای مسکونی خالی حدود ٢٥٠ میلیارد دلار و تقریبا از ارزش بورس بیشتر است، گفت: اگر گردش مالی این مقدار پول در چرخه اقتصاد قرار گیرد، به فعالیت در بخش مسکن و ایجاد اشتغال کمک زیادی می‌کند.در ادامه رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه در بخش مسکن به سمت پیش‌رونق و رونق خواهیم رفت، گفت: با توجه به تعطیلات فروردین و جو ناشی از انتخابات در اردیبهشت، شروع بازار مسکن از خرداد بوده است.

حسام عقبایی افزود: معاملات در دو ماه فروردین و اردیبهشت امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته در شهر تهران و کشور، رشد نداشت و در حد سال گذشته بود. چشم‌انداز ما این است در شش ماه نخست امسال، دوران پیش‌رونق مسکن را تجربه کنیم و در نیمه دوم سال به دوره رونق با شیب صعودی تا پایان سال برسیم. عقبایی گفت: معمولا در ماه مبارک رمضان اُفت معاملات مسکن را داریم؛ اما با توجه به اینکه با ماه خرداد و فصل نقل‌و‌انتقالات هم‌زمان شده است، پیش‌بینی می‌کنیم امسال بهتر از سال گذشته باشد. امسال سونامی و جهش قیمت را پیش‌بینی نمی‌کنیم؛ اما در حد تورم، افزایش قیمت خواهیم داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها