کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رقابت میان غول‌های تجاری‌سازی تهران بر سر کاخ ثابت پاسال


کد خبر : ۳۶۶۵۴دوشنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳:۰۰۳۷۸۷ بازدید

رئیس کمیته میراث‌ فرهنگی‌ شورای‌ شهر‌ تهران معتقد است؛ پشت پرده‌ تخریب خانه پاسال به وجود رقابت شدید میان غول‌های تجاری‌سازی در تهران ...
رقابت میان غول‌های تجاری‌سازی تهران بر سر کاخ ثابت پاسالرقابت میان غول‌های تجاری‌سازی تهران بر سر کاخ ثابت پاسال

رئیس کمیته میراث‌ فرهنگی‌ شورای‌ شهر‌ تهران معتقد است؛ پشت پرده‌ تخریب خانه پاسال به وجود رقابت شدید میان غول‌های تجاری‌سازی در تهران برمی‌گردد، چرا که موقعیت و وسعت پاسال آن را تبدیل به یک گنج بالقوه کرده‌است، وگرنه شکی در زمینه ارزش این بنا وجود ندارد.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از ایلنا، کاخ ثابت پاسال در شمال خیابان جردن و در یکی از گران‌ترین مناطق تهران قرار دارد و سالهاست بر سر تخریب آن و ساخت مجتمع تجاری به جای آن نزاع در جریان است. چمران؛ رئیس شورای شهر تهران با وجود آنکه اظهارنظر در مورد ارزش آثار در حیطه وظیفه و تخصصش نیست، بارها اظهار کرده این بنا ارزش تاریخی ندارد.

 او در آخرین مصاحبه خود اعلام کرده است که به مالک کاخ ثابت پاسال بزرگ‌ترین خانه تاریخی تهران، علی‌انصاری، مدیرعامل بانک آینده، پیشنهاد داده‌است، این بنا را تخریب کنند و به جایش یک مسجد بسازند و در کنار مسجد با ساخت بنای تجاری هزینه مسجد را در بیاورند!

اظهار نظر درباره ارزش کاخ ثابت پاسال وظیفه چمران نیست

رئیس کمیته میراث‌فرهنگی‌ شورای‌ شهر‌ تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه اظهارنظر درباره ارزش خانه پاسال در حیطه وظایف و تخصص رئیس شورای شهر تهران نیست، گفت: تخریب پاسال چند سال پیش نیز رسانه‌ای شد و از نظر من اکنون نزاع اصلی میان میراث فرهنگی و شهرداری منطقه است.

کاخ-ثابت-پاسال

وجود رقابت شدید میان غول‌های تجاری‌‌‌سازی در تهران

 با این حال از نظر احمد حکیمی‌پور پشت پرده‌ تخریب خانه پاسال، وجود رقابت شدید میان غول‌های تجاری‌سازی تهران است، چرا که موقعیت و وسعت پاسال آن را تبدیل به یک گنج بالقوه کرده‌است، وگرنه شکی در زمینه ارزش این بنا وجود ندارد.

در همین رابطه رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به ارزش خانه پاسال گفت: این بنا واجد ارزش است و باید ثبت ملی شود و حتی اگر ثبت ملی هم نشده‌ باشد، نباید به عنوان بنایی باارزش اجازه تخریب آن داده شود.

سید محمد بهشتی با اشاره به اینکه قبل از ثبت این اثر نباید اقدام عجولانه‌ای برای تخریب آن صورت گیرد، ادامه داد: اصلا اظهارنظر در این مورد بر عهده شورای شهر تهران نیست.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی درباره روند ثبت ملی کاخ ثابت پاسال گفت: روند ثبت آثار در ایران کند است، اکنون 1 میلیون اثر با ارزش در ایران وجود دارد که فقط 30 هزار عدد آن ثبت شده‌اند و عدم ثبت این اثر ارتباطی با قیمت زمین آن ندارد.

کاخ-ثابت-پاسال

نمونه کاخ ثابت پاسال در کشور وجود ندارد

از سوی دیگر مهدی حجت از رؤسای اسبق و بنیانگذاران سازمان میراث فرهنگی با دید دیگری مسئله را بررسی کرد و مشکل را در نگاه مسئولان مدیریت شهری دانست و گفت: مطمئن باشید، حتی اگر ساختمان ثبت هم می‌شد، اگر می‌خواستند، آن را تخریب و از ثبت خارج کنند، این کار را می‌کردند. پاسال در نقطه‌ای مهمی از شهر تهران قرار دارد و اگر مسئولان مدیریت شهری می‌خواستند، می‌توانستند آثار با ارزش خود را حفظ کنند.

او تصریح کرد: هر چه ساختمان با ارزش و فکر شده در شهر وجود دارد را تخریب می‌کنند و جایش را ساختمان‌هایی می‌گذارند که ارزش ندارد. نمونه پاسال در کشور وجود ندارد و این بنا به خودی خود قابلیت فراوانی دارد. از سویی ارزش بنا به سن و سال آن نیست و مطمئنا شهرداری و یا شورای شهر نمی‌تواند در مورد آن اظهار نظر کرده و ارزش بنا را تعیین کنند.

وی در انتها با تاکید بر ارزش پاسال افزود: بعید است؛ نمونه‌ای دیگری همچون پاسال ساخته شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها