کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توضیح سازمان حمایت درباره اختلاف قیمت چشمگیر برخی خودروها در بازار


کد خبر : ۳۶۶۰۰شنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶:۳۳۹۴۵۸ بازدید

روابط عمومی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در پی انتشار خبری در تاریخ 23 اردیبهشت ماه سال جاری با عنوان ...

روابط عمومی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در پی انتشار خبری در تاریخ 23 اردیبهشت ماه سال جاری با عنوان « سیاه بازی خودروسازان در بازار/ افزایش قیمت خودروها در پی کاهش عرضه کارخانه ها» به ارائه توضیحاتی پرداخت.

در توضیحات سازمان حمایت آمده است:

هر چند قیمت بازار عمده خودروهای تولیدی مندرج در گزارش مزبور کاهشی است، اما در خصوص خودروهای جدید عرضه شده به بازار، با توجه به کاهش تولید و عدم عرضه کافی خودروهای مذکور در دوران تحریم‌های ظالمانه، تقاضای اشباع نشده و بروز خلاء و ایجاد شکاف در عرضه و تقاضای این نوع خودروها از جمله خودروی ساندرو منجر به افزایش قیمت در بازار شده است.

البته رشد 17 درصدی تولید در شرکت ایران خودرو و 25.5 درصدی شرکت سایپا در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان دهنده افزایش تولید در شرکت‌های مذکور است که به نوعی موضوع کاهش عمدی تولید توسط خودروسازان در راستای افزایش قیمت را منتفی می سازد.

مطابق ماده 5 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو‌، شرکت‌های عرضه کننده خودرو موظف به اخذ مجوز پیش فروش از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشند. در ساز و کار اجرایی صدور مجوز مربوطه، وجود ثبت سفارش معتبر به عنوان ملاک و مبنای محاسبه سقف مجاز پیش فروش بوده و نیز بر اساس بند (6) مصوبه ساماندهی ارز که در راستای ماده (4) قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان تصویب و ابلاغ گردیده است، ثبت سفارش و واردات خودرو صرفاً توسط شرکت‌های دارای نمایندگی مجاز امکان پذیر خواهد بود.

لذا اشخاص و شرکت‌هایی که نمایندگی رسمی ندارند اساساً شامل اخذ مجوز پیش فروش نمی‌شوند و هرگونه اقدام آنان قابل پیگرد قانونی است. 

از طرفی در فرمول طراحی شده برای صدور مجوز پیش فروش، میزان تعهدات شرکتها از سقف مجاز پیش فروش کسر می‌شود. بنابراین امکان موارد سوء استفاده در پیش فروش‌هایی که دارای مجوز مربوطه است به حداقل ممکن خواهد رسید.

در همین راستا این سازمان کراراً طی اطلاعیه های صادره و در راستای پیشگیری از مشکلات ناشی از پیش فروش خودرو بدون اخذ مجوز، اعلام نموده است هر گونه پیش فروش خودرو توسط شرکت‌های عرضه کننده خودرو بدون اخذ مجوز مربوطه از وزارت صنعت، معدن و تجارت فاقد وجاهت بوده و شرکت‌های فاقد نماینگی رسمی نیز مجاز به واردات خودرو و پیش فروش آن نمی‌باشند.

مجدداً ، این سازمان به منظور پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از عدم ایفای تعهدات شرکت‌های عرضه کننده خودرو ، از تمام متقاضیان خرید خودرو نیز درخواست می کند از خرید خودرو در قالب پیش فروش از شرکت‌های فاقد مجوز اکیداً خودداری کنند.

ضمناً سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان در سراسر کشور از طریق شماره تلفن 124 طبق روال جاری آماده دریافت و رسیدگی به گزارشات و شکایات مردمی در این زمینه است و حسب وظیفه و مسئولیت محوله مراتب را پیگیری و نتیجه را به شاکی ابلاغ می‌کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها