کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واکنش مجید انصاری به حرام خواندن رأی مردم


کد خبر : ۳۶۵۸۹شنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹:۴۵۱۳۱۹ بازدید

معاون حقوقی رئیس‌جمهور، به حلال و حرام خواندن آراء انتخاباتی از سوی برخی افراد، واکنش نشان داد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور، به حلال و حرام خواندن آراء انتخاباتی از سوی برخی افراد، واکنش نشان داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری در گفت‌وگو با «جماران»، در پاسخ به پرسشی درباره حلال و حرام خواندن رأی مردم توسط برخی شخصیت‌ها، اظهار کرد: تعبیر «حلال» و «حرام» در رابطه با آراء انتخاباتی یک بدعت و انحراف در ادبیات سیاسی کشور و مغایر با قوانین و مقررات است، چراکه شاخص در ارزیابی آرا مطابق قانون انتخابات، آراء صحیح و باطل است و معیار تشخیص آن هم ضوابط و مقرراتی است که در قوانین و مقررات کشور پیش‌بینی شده و مرجع اعلان صحت و بطلان آرا هم هیأت‌های اجرایی و نهایتاً شورای نگهبان است.

وی افزود: بنابراین، عبارات حلال و حرام دستاویزی برای توجیه شکست انتخاباتی برخی کاندیداها و هواداران آنها شده است؛ لذا بهتر است به جای فرافکنی و دوقطبی‌کردن جامعه و استفاده ابزاری از تعابیر دینی به بررسی علل واقعی شکست خود در روش‌های نادرستی که در تبلیغات انتخاباتی و اقدامات تخریبی آنها علیه دکتر روحانی و دولت تدبیر و امید ظرف چهار سال گذشته به کار گرفته‌اند جست‌وجو کنند و به تصحیح رفتار و گفتار خود با جامعه بپردازند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور تصریح کرد: تجربه انتخابات نشان داد مردم با نهایت هوشمندی گفتار و رفتار کاندیداها و جریانات سیاسی را رصد می‌کنند و کنار صندوق رأی قضاوت و داوری خودشان را اعلان می‌کنند.

انصاری همچنین گفت: از برخی ائمه جمعه محترم انتظار می‌رود که حرمت جایگاه نمازجمعه و شرط عدالت را، که از لوازم این جایگاه هست، نگه دارند و با ادبیات ناعادلانه وارد بازی‌های سیاسی نشوند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره عدم امکان رأی دادن چند میلیون نفر از مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت گفت: متأسفانه نظام انتخاباتی ما دارای نواقص قانونی است که فرصت اعمال سلیقه در نحوه اخذ رأی و تمدید یا عدم تمدید زمان انتخابات را ایجاد کرده است و همین مسأله موجب شد که امسال با کمال تأسف باوجود حضور بی‌سابقه مردم از نخستین ساعات اخذ رأی و بلکه ساعت‌ها قبل از آن تا نیمه شب جمعه در صف‌های طولانی، بعضاً با ۵ یا ۶ ساعت معطلی در صف موفق به ریختن رأی‌شان به صندوق شوند و جمع زیادی که حدود ۴ میلیون نفر پیش‌بینی شده‌اند از دادن رأی محروم شوند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور ادامه داد: به نظر می‌رسد که این موضوع برخلاف مصلحت ملی و منویات رهبری معظم انقلاب بود که بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تأکید داشتند و طبیعی است هرچقدر میزان مشارکت بیشتر بود، شکوه حماسه بزرگتر و انسجام ملی مستحکم‌تری به دید جهانیان گذاشته می‌شد.

انصاری در ادامه خبر داد: معاونت حقوقی ریاست جمهوری مصمم است طی روزهای آینده با همکاری وزارت محترم کشور در اصلاح و تکمیل لایحه جامع انتخابات به گونه‌ای عمل کند که در آینده شاهد چنین نارسایی‌هایی نباشیم تا مردم بتوانند راحت‌تر با صرف وقت کمتر با استفاده از روش‌های نوین و مدرنی که در دنیا متعارف است آراء خود را به صندوق‌ها واریز کنند.

وی در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود که آراء جناب آقای دکتر روحانی در صورتی که همه مردم امکان رأی دادن پیدا می‌کردند به حدود ۲۷ میلیون نفر می‌رسید.

انصاری یادآور شد: در دنیا روش‌هایی برای آراء حزبی و جمعی وجود دارد که با تعیین علامت‌ها، نشانه‌ها یا کدهای کسانی که مایل به رأی دادن به یک لیست رأی دهند به ثبت آن علامت و کد اقدام کنند و کسانی که مایل به نوشتن لیست ترکیبی با انتخاب از لیست‌های مختلف یا کاندیداهای مستقل باشند آنها هم مجاز به انتخاب لیست دلخواهشان باشند. همه اینها در دنیا امتحان شده و امیدواریم که با همفکری وزارت کشور و شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بتوانیم برای انتخابات آینده زمینه مشارکت مردم را تسهیل کنیم.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها