کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پيام انتخابات ایران و فرانسه به بازار خودرو


کد خبر : ۳۶۵۷۰شنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۰:۱۲۵۱۹۳ بازدید

پس از دوازدهمین انتخابات رياست‌جمهوري كشور، سران بسياري از كشورها به رسم مالوف و ديپلماتيك در پيام‌هايي به منتخب ملت دكتر حسن ...

پس از دوازدهمین انتخابات رياست‌جمهوري كشور، سران بسياري از كشورها به رسم مالوف و ديپلماتيك در پيام‌هايي به منتخب ملت دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهور تبريك گفتند. اما در اين ميان پيام رئيس‌جمهور فرانسه و درخواست تقويت روابط اقتصادي، علمي و فرهنگي با كشورمان از چند بُعد در بازار سرمايه حائز اهميت است. تقريبا 12 روز قبل از انتخابات كشورمان، فرانسه نيز درگيرودار رقابت‌هاي انتخاباتي بين ماكرون و لوپن شد.

انتخاب هر كدام از اين دو براي سرمايه‌گذاران بازار سرمايه كشورمان اهميت داشت، شاهد اين مدعا نیز تحليل‌هايي بود كه در فضاي مجازي و كانال‌هاي تخصصي بازار سرمايه، در ميان سهامداران خودرويي شكل گرفته بود و از سمت‌و‌سوي بازار سرمايه به تاسي از نتيجه انتخابات فرانسه و مشخص شدن پيروز انتخابات حكايت داشت؛ چراكه انتخاب ماكرون ميانه رو كه مستقل در انتخابات شركت كرد اين احتمال را در ذهن سرمايه‌گذاران خودرويي تالار بورس تقويت مي‌كرد كه قراردادهاي خودروسازان فرانسوي با خودرو‌سازان ايراني دچارهيچ تزلزلي نشده بلكه تقويت هم شود. اما با انتخاب لوپن اين فرض را كه پايه قراردادهاي خودرويي فرانسوي‌ها سست خواهد شد در نظر سرمايه‌گذاران بازار سرمايه تقويت مي‌کرد. از اين رو كه قبلا لوپن در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي در خصوص خروج فرانسه از اتحاديه اروپا مسائلي را مطرح كرده بود.

اما اعلام نتايج انتخابات فرانسه و پيروزي ماکرون، اين آرامش رواني را در آن برهه به سرمايه‌گذاران خودرويي در تالار شيشه‌اي بورس ايران برگرداند. بر این اساس بُعد ديگر اين امنيت رواني براي سرمايه‌گذاران كشورمان، پس از 12 روز از انتخابات فرانسه رقم خورد. به‌طوری‌که انتخاب یکی از دو رقيب اصلي ریاست‌جمهوری كشورمان مي‌توانست سرمايه‌گذاران بازار سرمايه را سمت‌و‌سو دهد. از اين رو جريان منتقد دولت در انتخابات سال جاري قبلا نقدهايي نيز به قرارداد‌هايي خودرويي داشت. اين امر باعث شده بودكه سرمايه‌گذاران خودرويي در حمايت از سهام خودرو‌سازان با ترديدهایی مواجه شوند؛ چراكه محتمل مي‌نمود با پيروزي نامزد رقيب در انتخابات قرار دادهاي خودرویي منحل شود.

با مشخص شدن نتايج نهايي انتخابات دوازدهم كشورمان و ادامه كار دولت تدبير و اميد اين امنيت رواني در سهام‌هاي خودرويي بالاخص آنجا كه سرمايه‌گذاران فرانسوي با قراردادهايي جوينت‌ونچر با خودروسازان داخلي قرارداد بسته‌اند بيشتر شد. به‌این ترتیب با مشخص شدن نتايج انتخابات كشورمان و امتداد دولت تدبير و اميد اين اميدواري در بازار سرمايه برای جذب نقدينگي بيش از گذشته مشهود است.

موضوعی كه با انتخابات هر دو كشور در ماه‌هاي اخير ريسك سهامداران خودرويي را كاهش داده و آن را به حداقل رسانده و كمرنگ و چه بسا بي‌رنگ كرده است. به هر حال با اعلام پيروزي حسن روحاني در ايران و امانوئل ماکرون در فرانسه به نظر مي‌رسد سياست‌هاي دو كشور در زمينه همكاري‌هاي مشترك در پسابرجام به‌ويژه در صنعت خودرو با شتاب و قدرت بيشتري پيگيري خواهد شد؛ زيرا دوطرف دست كم مطمئن به ثبات دولت‌ها و سياست‌هاي اقتصادي در چند سال آينده خواهند بود و همين امر انگيزه آنها را براي تسريع در اجراي برنامه‌هاي مشترك دوچندان خواهد كرد؛ گواه اين مدعا را نيز مي‌توان در ارسال پيام تبريك رئيس‌جمهور جديد فرانسه و گفت‌و‌گوي تلفني وي با دكتر روحاني و تاكيد بر ادامه همكاري‌هاي ايران و فرانسه در بالاترين سطوح دانست.

- رضا نصيري / كارشناس اقتصاد و خودرو



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها