کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برخی تاجران ایرانی، اجناس چینی را بدنام کرده‌اند


کد خبر : ۳۶۵۴۲پنجشنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵:۲۶۲۷۰۱ بازدید

واردات کالاهای نامرغوب چینی یکی از چالش هایی است که علاوه بر صدمه زدن به تولید داخلی گاهی اوقات مصرف کنندگان و وارد کنندگان به ...

واردات کالاهای نامرغوب چینی یکی از چالش هایی است که علاوه بر صدمه زدن به تولید داخلی گاهی اوقات مصرف کنندگان و وارد کنندگان به دلیل کیفیت پایین این کالاها متضرر می شوند و در این میان تنها سود در جیب تولید کننده می رود. کارشناسان هم ورود کالاهای بی کیفیت چینی را تهدیدی برای تولید داخلی می دانند. 

به گزارش ایران‌جیب به نقل از پول‌نیوز، به باور آنها برخی از تجار هستند که فقط کالای ارزان قیمت که از کیفیت پایینی برخوردار است وارد می‌کنند. فریال مستوفی ، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است کالاهای مختلفی در کشور چین تولید می شود اما برخی فقط کالاهای با کیفیت پایین را وارد می کنند . به گفته وی فرهنگ سازی برای تجار و نظارت بر روی کالاها می تواند در کاهش ورود کالاهای بی کیفیت اثر گذار باشد.


اخیرا رئیس جمهور اعلام کرده اند که با کالای چینی مشکلی نداریم اما با کالای بی کیفیت مشکل داریم نظر شما در این رابطه چیست؟

در چین چند گونه کالا با کیفیت های مختلف تولید می شود. ما شاهد آن هستیم که کالای چینی به کشورهای مختلف مانند آمریکا هم صادر می شود اما این کالاها با کیفیت هستند و علت آن هم این است که کالاهای با استانداردهایی که می خواهند وارد کشورشان می کنند.

یکی از اهداف کشور چین برنامه ریزی روی صادرات است .در این شرایط برای تولید کننده مهم نیست که چه کالایی تولید می کند. با این شرایط این خریداران کالا هستند که تصمیم می گیرند کالای خوب خریداری کنند یا کالای بد. پس اگر قیمت کالایی  پایین باشد مسلما کیفیت آن هم پایین خواهد بود. پس ما نمی توانیم به کشور چین بگوییم که چرا کالای با کیفیت پایین تولید می کند بلکه ما که خریدار هستیم باید بدانیم چه چیزی را خریداری کنیم.

در گذشته کشور ژاپن ساعت هایی تولید می کرد که شاید فقط 24ساعت کار می کرد این درحالی است که بعد از مدتی کیفیت کالاهای خود را بالا بردند.اما چینی ها این مشکل را دارند که خیلی صادقانه کارنمی کنند .البته باید گفت که چینی ها به تازگی وارد بیزینس بین الملل شده اند و استانداردهای بین الملل را رعایت می کنند. اما بهتر است زمانیکه یک تاجری قصد خرید کالا دارد نماینده ای از طرف خودش بفرستد تا کالای مورد اطمینان تری را تهیه کند که این موضوع به نفع وارد کننده است چرا که ضرر آن کمتر از زمانی است که کالای بی کیفیت وارد می کند.


یک تصوری وجود دارد که ما فقط وارد کننده کالا از چین هستیم به نظر شما چقدر این اظهارات درست است ؟

اساس اقتصاد ما این بوده که بیشتر وارد کننده کالا بوده ایم تا صادر کننده. در حال حاضر میزان صادرات  کالاهای غیر نفتی ما افزایش یافته و رقم آن به حدود 36میلیارد دلار رسیده است.

 این در حالی است که کشور ایران پتانسیل های فراوانی دارد و این اعداد کمی است. در حال حاضر صادرات ما بیشتر در خصوص مواد خام است که ارزش افزوده پایینی دارند و باید کالاهایی را صادر کرد تا ارزش افزوده بالایی را برای کشور داشته باشند.


چرا تصور اشتباه درباره کالاهای چینی وجود دارد که اکثر آنها بی کیفیت هستند؟

در چین شاهد چندین کالای با کیفیت های مختلف پایین، متوسط و بالا هستیم. اما باید این فرهنگ سازی برای تجار ایرانی ایجاد شود که کالای با کیفیت خوب را خریداری کنند. تجار باید بدانند کالایی را که خریداری می کنند چه کیفیتی دارد.

 علاوه بر اینها باید نظارت کافی بر روی کالاهایی که حمل و وارد می شود باشد چرا که برخی از شرکت های چینی رعایت استانداردهای درخواستی را نمی کنند . از این جهت نظارت و بازرسی بر این حوزه می تواند در جلوگیری از ورود کالاهای بی کیفیت بسیار تاثیرگذار باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها