کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار در بازار آزاد به محدوده 3730 تومان وارد شد


کد خبر : ۳۶۴۴۰سه شنبه، ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶:۵۲۱۷۷۲ بازدید

دلار که در دومین روز هفته با 2 تومان افزایش به سطح 3750 تومان بازگشت، در روز سوم بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفت. روز دوشنبه، دلار ...

دلار که در دومین روز هفته با 2 تومان افزایش به سطح 3750 تومان بازگشت، در روز سوم بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفت. روز دوشنبه، دلار 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3735 تومان رسید. این افت موجب شد که در اولین روز خردادماه، کمترین قیمت دلار در سال 96 به ثبت برسد. به گفته فعالان، افزایش عرضه ارز در بازار مهم‌ترین عاملی بود که موجب کاهشی شدن روند شد.

مقاومت دلار در سطح 3750 تومان، کاهش نرخ حواله درهم، عرضه مناسب بازیگران بازارساز در کنار تحرکات بازیگران خالی فروش از جمله عواملی بودند که زمینه‌ساز افزایش عرضه و کاهش قیمت شدند. افت قیمت دلار برای برخی از معامله‌گران غیرمنتظره بود؛ چراکه این دسته انتظار داشتند به‌واسطه بیانیه ریاض، قیمت دلار در بازار داخلی رشد کند. روز دوشنبه، بهای یورو نیز در بازار داخلی افت کرد و با 10 تومان افت به قیمت 4‌هزار و 220 تومان رسید. همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 5 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 212 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، نوسان محدود بهای اونس در بازارهای جهانی یکی از عواملی بود که انتظارات افزایشی در بازار را پایین آورد. حتی در ساعات انتهایی روز سکه زیر کانال یک میلیون و 210هزار تومان معامله شد و انتظار برای افت بیشتر را در میان معامله‌گران بالا برد.

 

افت آغازین

در اولین روز خردادماه، دلار معاملات خود را در محدوده 3 هزار و 730 تومان و با قیمت 3 هزار و 739 تومان آغاز کرد. این قیمت 11تومان کمتر از بهای بسته شده این ارز در روز یکشنبه بود. دلار که در اولین روز هفته با 38 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 748تومان رسیده بود، در دومین روز هفته توانست با 2 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 750 تومان برسد. افت روز شنبه بیشترین کاهش روزانه دلار در سال 96 بود؛ به گفته فعالان، همین موضوع موجب شد روز یکشنبه قیمت دلار مقداری تعدیل شود. در این شرایط انتظار می‌رفت که فضای بازار ارز در روز دوشنبه نیز آرام‌تر شود و دامنه نوسان مانند روز یکشنبه محدود باشد. با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد و کاهش هیجانی دلار از همان ابتدای روز کلید خورد. دلار در مقاطعی از سومین روز هفته به محدوده 3هزار و 740 تومان بازگشت، ولی فشار فروش به اندازه‌ای بود که در نهایت قیمت روی نقطه 3 هزار و 735 تومان آرام گرفت. این قیمت که 15 تومان از روز یکشنبه کمتر بود، موجب شد که دلار به کمترین مقدار خود در سال‌جاری برسد.

 

4 ضلعی افت

مقاومت دلار در سطح 3 هزار و 750تومان، کاهش نرخ حواله درهم، عرضه مناسب بازیگران بازارساز در کنار تحرکات بازیگران خالی‌فروش از جمله عواملی بودند که زمینه‌ساز افزایش عرضه و کاهش قیمت شدند. به گفته فعالان، روز یکشنبه قیمت دلار به سطح 3هزار و 750 تومان بازگشت، ولی در این مرز روانی خریدهای ارزی ادامه نیافت و این ارز توان رشد بیشتری را از خود نشان نداد. این موضوع موجب شد انتظارات افزایشی فنی معامله‌گران تعدیل شود و فروشندگان دست بالاتر را بگیرند. در کنار این، روز دوشنبه میزان عرضه بازیگران بازارساز متناسب بود و قدرت افزایشی‌های بازار را پایین آورد. در مقاطعی از روز گذشته، این بازیگران با قیمت 3 هزار و 722 تومان اقدام به عرضه ارز کردند. به گفته فعالان، بازیگران بازارساز سعی داشتند با عرضه ارز اثرات جو روانی ایجاد شده ازسوی برخی معامله‌گران پیرامون بیانیه ریاض را کمرنگ‌تر کنند. در این بیانیه، رهبران کشورهای اسلامی بار دیگر بر ادعای واهی خود مبنی‌بر خطر برنامه موشک‌های بالستیک ایران تاکید کرده و آن را در جهت نقض توافقنامه وین دانستند. همچنین توافق خرید تسلیحاتی بین عربستان و آمریکا دیگر عاملی بود که برخی معامله‌گران قصد داشتند با جوسازی پیرامون آن نوسان‌گیری کنند. با این حال، میزان عرضه در بازار چنان مناسب بود که این اخبار و جوسازی‌ها نتوانستند قیمت دلار را تحت‌تاثیر قرار دهند. در کنار این، روز دوشنبه نرخ حواله درهم در مسیر کاهشی قرار گرفت و با افت خود زمینه را برای افت بیشتر دلار فراهم کرد. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و کاهش یکی منجر به افت دیگری می‌شود. افزایش تحرکات بازیگران خالی‌فروشان ارزی دیگر عاملی بود که به افت قیمت کمک کرد. بخش زیادی از معامله‌گران فنی بازار اعتقاد داشتند که نقطه حمایتی فعلی دلار رقم 3هزار و 731 تومان خواهد بود و در‌صورتی‌که شکسته شود، قیمت این ارز به سوی مرز 3‌هزار و 700 تومان حرکت خواهد کرد. این در حالی است که عده دیگری باور دارند که دلار ظرفیت افت بیشتری را ندارد و با افزایش تقاضای بنیادی، قیمت در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت.

نوسانات محدود اردیبهشت

قیمت دلار در حالی در اولین روز خردادماه 15 تومان از ارزش خود را از دست داد که در دومین ماه سال 96، نوسان چندانی را تجربه نکرد و تنها در کانال 3 هزار و 700 تومان نوسان کرد. دلار اردیبهشت‌ماه را با قیمت 3هزار و 750 تومان آغاز کرد و در نهایت با همین قیمت به کار خود در ماه یاد شده پایان داد. در واقع بازدهی دلار در دومین ماه سال 96، صفر شد. یکی از نشانه‌های کاهش دامنه نوسانات شاخص بازار ارز در اردیبهشت‌ماه، نرخ انحراف معیار بود که در این ماه به 7 تومان رسید. شاخص بازار ارز در دومین ماه سال در دامنه 3 هزار و 748 تا 3 هزار و 787 تومان نوسان کرد. در واقع، این ارز تنها در یک دامنه 38 تومانی حرکت کرد. در این ماه کم‌نوسان میانگین قیمت دلار به 3 هزار و 764 تومان رسید. به این ترتیب، قیمت دلار در اولین روز خردادماه، 29 تومان پایین‌تر از میانگین قیمت این ارز در اردیبهشت‌ماه بود.

دلار تا تاریخ 25 اردیبهشت‌ماه، به ندرت نوسان دورقمی را تجربه کرد و تنها در آستانه برگزاری انتخابات بود که میزان تغییرات قیمت بالا رفت. شاخص بازار ارز در تاریخ 26اردیبهشت با 19 تومان افزایش به قیمت 3هزار و 777 تومان رسید و چهارشنبه گذشته با 10 تومان رشد دیگر، روی قیمت 3 هزار و 787 تومان قرار گرفت. این قیمت سقف بهای دلار در این ماه بود. با این حال، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری میزان نوسانات کاهشی افزایش یافت تا این ارز به سرعت به زیر مرز 3 هزار و 750 تومان بازگردد. باید دید روند کاهشی دلار که از انتهای اردیبهشت‌ماه آغاز و در اولین روز خردادماه تکرار شده است، تا انتهای سومین ماه بهار ادامه خواهد یافت یا با فاصله‌گیری از اثرات روانی اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، قیمت مسیر افزایشی را طی خواهد کرد.در این مسیر، تحولات آینده منطقه‌ای و داخلی نیز اثرگذاری زیادی خواهند داشت. آنچه مسلم است در شرایط فعلی میزان عرضه به اندازه‌ای بوده است که سفته‌بازان ارزی را گوشه نشین بازار کند. این در حالی است که برخی از نوسان‌گیران همچنان انتظار رشد قیمت‌ها را دارند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها