کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟


کد خبر : ۳۶۴۱۳دوشنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۹۱۹۳۷۸ بازدید

چند وقتی می‌شود که خبر حضور احتمالی محصولات شرکت UAZ در ایران به گوش می‌رسد. شرکت توان‌خودرو به زودی مسئولیت واردات و ...
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟

دیجی‌مگ- چند وقتی می‌شود که خبر حضور احتمالی محصولات شرکت UAZ در ایران به گوش می‌رسد. شرکت توان‌خودرو به زودی مسئولیت واردات و مونتاژ تعدادی از خودروهای شرکت روسی یو.ای.زد را بر عهده می‌گیرد. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی کلی به محصولات شرکت UAZ داشته باشیم.  

شاید حس کردن توقف زمان در یک سریال، صحنه متفاوت  و حس جالب و البته موقتی را به مخاطب القا ‌کند اما این امر در مورد دنیای واقعیت صدق نمی‌کند. در دنیایی که ثانیه ثانیه‌ی آن ارزش بالایی برای شرکت‌های طراحی و مهندسی دارد، پایبند بودن به سبک طراحی گذشته چندان جالب نیست.
 

 l2evhk24qux646zoicos.jpg

همان‌طور که در مطلب قبلی اشاره کردیم، در سایت رسمی UAZ نام چهار دسته بندی PATRIOT، PICKUP، HUNTER و COMMERCIAL به چشم می‌خورد. کافی است بخش Commercial را کلیک کنیم تا به یک باره به عصر خودروهای جنگ‌ جهانی دوم بازگردیم و در فضایی اعجاب‌انگیز قرار بگیریم!

همان زمانی که خودروها طراحی فوق‌العاده ساده، جعبه‌ای با عناصر طراحی ساده مثل چراغ‌های گرد و سپرهای فلزی داشتند. خودروهای این بخش به طول کلی، طراحی جعبه‌ای چند قسمته دارند و از عناصر طراحی بدوی اتومبیل‌های کلاسیک یعنی چراغ‌های گرد و لولای درهای بزرگ و توچشم و سپرهای غیریکپارچه استفاده شده است.


خودروهایی هم که به ایران می‌آیند، همین شکلی‌اند؟

 prqtgrdv39d1klf7pq9.jpg

نه، خودروهای پاتریوت، پیکاپ و کارگو سبک طراحی جدیدتری نسبت به محصولات بخش Commercial دارند. با این حال، زبان طراحی این محصولات در مقایسه با خودروهای امروزی، قدیمی جلوه می‌کند. بگذارید با مثال شروع کنیم، پاتریوت که یکی از محصولات احتمالی برای ورود به بازار ایران است، زبان طراحی اواخر دهه‌ ۹۰ میلادی یا اوایل سال ۲۰۰۰ را دارد. 

ظاهر جعبه‌ای و نسبتا شارپ؛ استفاده از المان‌های طراحی تند و تیز در قسمت‌هایی مثل چراغ‌ها و جلوپنجره نشان از سبک طراحی قدیمی این خودرو دارند. شاید عده‌ای باشند که با دیدن این خودرو به یاد محصولات دهه ۹۰ میلادی تویوتا بیفتند. در بازار امروزی خودرو، می‌توان خودروهایی هم قیمت با چهره‌ به‌روز پیدا کرد که به مذاق بسیاری از مشتریان خوش می‌آید. گذشته از ظاهر قدیمی پاتریوت، نگاهی به امکانات و مشخصات فنی این خودرو می‌کنیم. پاتریوت در دو مدل دیزل و بنزینی تولید می‌شود. از آن‌جایی که بازار خودرو ایران روی پیشرانه‌های بنزینی تمرکز دارد، مدل بنزینی پاترویت از یک پیشرانه ۲٫۷ لیتری با حداکثر قدرت ۱۳۴٫۶ اسب‌بخار و گشتاور ۲۱۷ نیوتون‌متر بهره می‌برد.

این اعداد با توجه به حجم پیشرانه خیلی بالا ارزیابی نمی‌شود. بر اساس اطلاعات سایت رسمی سازنده، پاتریوت دیفرانسیل عقب بوده اما توزیع نیرو به چهار چرخ امکان‌پذیر است. هم‌چنین یک جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی این شاسی‌بلند را همراه می‌کند.


قدیمی اما سرسخت‌تر از ژاپنی

 olvsyfq304y4tom52t.jpg

بین بیشتر مردم این جمله متداول است: خودروهای آمریکایی به ابهت، خودروهای آلمانی به هوش مهندسی به‌ کار رفته و خودروهای فرانسوی به قیمت ارزان مشهور باشند. در این میان خودروهای ژاپنی به عنوان خودروهای سرسخت معروف هستند. به نظر می‌رسد که خودروهای روسی همیشه از نگاه مردم به دور بوده و از قلم می‌افتاد. احتمالا یکی از دلایل مهم آن، صادرات محدود خودروهای روسی به دیگر کشورها باشد. خودروهای روسی از دیرباز به سرسختی و قوی بودن مشهور بودند؛ قوی بودنی که به مشخصات فنی دلالت نداشته بلکه به مقاومت بالا در شرایط آب و هوایی و جاده‌ای سخت اشاره دارد.

 drgx1h6v85x44pg1sz6.jpg

بازار ایران هرگز میزبانی گرمی از خودروهای روسی نکرده اما افرادی که تجربه سواری با این خودرو را داشته‌اند، به قدرت و مقاومت آن در برابر شرایط سخت جاده‌ای اشاره می‌کنند. احتمالا این نقطه قوت خودروهای روسی باعث محبوبیت آن میان طرفداران آفرود و خودروهای جاده‌ای بوده است.

پیکاپ در بخش مستقل پیکاپ و کارگو در بخش Commercial قرار دارد. با وجود طراحی خودروهای خیلی قدیمی در لیست Commerical، ظاهر به روز تری دارد. پیکاپ و کارگو، هر دو از زبان طراحی مشابه پاتریوت بهره می‌برند و تنها تفاوت‌ آن‌ها، کلاس خودرویی آن‌هاست. مشخصات فنی این سه محصول هم یکسان است.

 wdnshqd1iznpp4vj9e72.jpg 

گویا طراحان این شرکت، حوصله و وقت زیادی برای دست به قلم شدن نداشتند و یک طراحی را برای این سه اتومبیل، کپی و پیست کرده‌اند! در لیست اطلاعات این خودرو در سایت UAZ، باز هم با اعداد یکسانی مثل حجم پیشرانه ۲۶۹۳ سی‌سی و قدرت ۱۳۴٫۶ اسب‌بخار مواجه می‌شویم. در عمل جز کلاس این سه خودرو، بیشتر ویژگی‌های طراحی و مشخصات فنی آن‌ها مشابه یک‌دیگر است.

مدیر بازاریابی شرکت توان‌خودرو به گارانتی بین‌المللی محصولات جدید این شرکت اشاره داشت. این امتیاز ویژه‌ای برای افرادی است که به کشورهای همسایه سفر می‌کنند و نگران خرابی اتومبیل خود هستند؛ البته باید درنظر داشته باشیم که برای استفاده از گارانتی بین‌المللی باید به نمایندگی‌های این شرکت مراجعه کرد. همان‌طور که گفته بودیم، خودروهای روسی به سرسختی و مقاومت بالا در شرایط دشوار جاده‌ای و آب و هوایی مشهور هستند. پس احتمالا خیال خریدار باید حالاحالاها از این بابت راحت باشد.

امتیازهای مثبت خودروهای روسی را گفتیم اما باید بازهم درنظر داشته باشیم که زبان طراحی این محصولات خیلی به روز نیستند. مشخصات فنی آن‌ها هم خیلی هیجان‌انگیز و تکان‌دهنده نیست. بنابراین مشتریانی که می‌خواهند چنین کلاس خودروهایی را تهیه کنند باید تصمیم خود را بگیرند؛ این که خودرویی با طراحی به‌روز و شیک و مشخصات فنی متداول می‌خواهند یا یک خودرویی با طراحی قدیمی، مشخصات فنی متوسط ولی واقعا سرسخت و مقاوم؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها