کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازی خطرناک چری برای بازار ایران!


کد خبر : ۳۶۳۲۹جمعه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳:۴۸۲۱۴۵۴ بازدید

خبر منتشره شده در یکی از رسانه‌های خبری چنان بهت‌آور بود که لحظاتی مرا در وادی شوک فرو برد. 130 الی 140 میلیون تومان و آن‌هم بابت یک ...
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!بازی خطرناک چری برای بازار ایران!

پدال- خبر منتشره شده در یکی از رسانه‌های خبری چنان بهت‌آور بود که لحظاتی مرا در وادی شوک فرو برد. 130 الی 140 میلیون تومان و آن‌هم بابت یک کراس‌اوور چینی!. آن‌هم بلندقامتی که به نظر می‌رسد بیشتر از نعمت زیبایی و آپشن برخوردار است تا سابقه‌ای طولانی و پربار. خودرویی که پیش از این قرار بود با ارقامی حول‌وحوش 100 الی 110 میلیون تومان به بازار عرضه شود، ولی حال در نهایت شگفتی شاهد ذکر چنین ارقامی برای آن هستیم. منظور از کراس‌اوور چینی، همان خودروی چری تیگو 7 است؛ کراس‌اووری برخوردار از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو بنزینی با توان خروجی 143 اسب بخار. کراس‌اووری که به قرار معلوم هر اسب بخار تولیدی آن حدود یک میلیون تومان قیمت خورده است و این در تاریخ چینی‌های بازار این دیار بی‌سابقه است!

به‌راستی معلوم نیست که نماینده ایرانی چری در کشور روی چه حساب‌وکتابی چنین ارقام عجیبی را برای قیمت آن تعیین نموده است. آیا مدیران خودرو به سیم آخر زده و یا دارد حدومرزهای کشش بازار را بیش از پیش تست می‌کند؟ آیا جذابیت ظاهری این خودرو ملاکی برای تعیین قیمت آن بوده است؟

نماینده چری در کشورمان به‌خوبی به این نکته واقف است که با این مبالغ و یا حتی کمتر از آن می‌توان طیف متنوعی از خودروهای مینی کراس‌اوور تا کراس‌اوور آسیایی و اروپایی را خریداری نمود که چه به لحاظ سابقه و چه به لحاظ عامه‌پسندی، از جایگاه بالاتری نزد خریداران ایرانی در قیاس با این خودروی «امتحان پس نداده» شرقی برخوردارند. خودروهایی مثل رنو کپچر، رنو داستر و سانگ‌یانگ تیوولی از این زمره‌اند. مهم‌تر از همه، چندی پیش، شرکت ایران‌خودرو تولید پژو 2008 را آغاز نمود، خودرویی که قرار است با رقمی کمتر از صد میلیون تومان به بازار عرضه شود و بی‌شک با ورود آن، معادلات بازار دگرگون خواهد شد. اصلاً چرا راه دوری برویم. همین رقبای هم‌وطن این خودرو ازجمله جک S5 اتوماتیک و هایما S7 توربو نیز با ارقامی کمتر از صد میلیون برچسب خورده‌اند و به پیشرانه‌های قوی‌تری هم مجهزند. البته دیگر هم‌خانواده این خودرو، یعنی چری تیگو 5 فیس‌لیفت نیز، حول‌وحوش 102 میلیون قیمت خورده است.

جالب اینجاست که برچسب 130/140 میلیونی این خودرو کم‌کم دارد به کراس‌اوور بسیار محبوب بازار، یعنی هیوندای توسان نیز نزدیک می‌شود. این درست است که نسخه‌های فول توسان با ارقامی حول‌وحوش 185 الی 195 میلیون تومان خریدوفروش می‌شوند ولی نسخه نیم فول آن را می‌توان با ارقامی کمتر از 175 میلیون تومان نیز ابتیاع نمود. از طرفی می‌دانیم که توسان خودرویی خودروی دو دیفرانسیل است ولی چری تیگو 7 خودرویی تک دیفرانسیل. ضمن آنکه، تویوتا C-HR که یک مینی کراس‌اوور سخت محبوب در سطح دنیا و با فرمی پیشرو و آوانگارد است با قیمتی حول‌وحوش 172 میلیون تومان در بازار ایران عرضه شده و از آرایش دو دیفرانسیل سود می‌برد. البته این نکته را هم نباید از یاد برد که تویوتا یک غول جهانی و در جای خود یکی از بزرگ‌ترین مربیان خودروسازی در عالم است و محصولات آن به ذات از ارزش خرید بالایی برخوردارند و دیگر اینکه، تویوتا از 80 سال سابقه پربار و تجربه فراگیر بهره‌مند است ولی جوانکی چون چری تازه 20 سالگی خود را با هیاهوی بسیار جشن گرفته است!

رک و پوست‌کنده بگویم که چری وارد بازی خطرناکی در بازار ایران شده است. این درست است که ساخته‌های این برد طی سالیان اخیر، چه از حیث جذابیت طرح و چه از حیث کیفیت و پرداخت نهایی محصول، پیشرفت شایان توجهی را شاهد بوده‌اند ولی با این وجود، هنوز هم از لحاظ اعتبار و ارزش جهانی محصول چند پله‌ای از رقبای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی خود عقب‌ترند. اگر چنانچه این شرکت بهای تولیدات خود را با قیمت محصولات برندهای پرسابقه شرقی و غربی یک کاسه و حتی نزدیک کند با شکست محتملی در بازار ایران مواجه خواهد شد و ته‌مانده اعتبار خود را هم بر باد خواهد داد. اعتباری که طی این سال‌ها با سختی و سماجت بسیار به دست آمده است.

البته در پایان باید گفت که همه‌چیز در نهایت بستگی به واکنش بازار “غیر قابل پیش‌بینی” کشورمان دارد و امیدوارم که خریداران ایرانی این خودرو با تدبیر و تأمل بیشتری عمل نموده و با غلبه بر وسوسه‌های درونی، تمامی داروندار خود را به‌پای زیبایی و وجاهت این الهه گران چینی قربانی نکنند!



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها