کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پارس‌ جنوبی؛ کلاف سردرگمی که دولت یازدهم آن را گشود


کد خبر : ۳۶۰۸۴جمعه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵:۵۷۱۱۶۵ بازدید

یکی از مباحث مطرح شده در حوزه نفت و گاز در این روزها این است که برخی می‌گویند فازهای پارس‌جنوبی با پیشرفت 50 درصدی به دولت یازدهم ...

یکی از مباحث مطرح شده در حوزه نفت و گاز در این روزها این است که برخی می‌گویند فازهای پارس‌جنوبی با پیشرفت 50 درصدی به دولت یازدهم رسیده و این دولت کار سختی برای به پایان رساندن آنها نداشته است؛

اما محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با رد این ادعاها گفت: کسانی که می‌گویند فازهای پارس‌جنوبی پیشرفت ۵۰درصدی داشته است باید به آنها بگویم که کلاف سردرگم را به دولت بعدی تحویل دادند و حاضرم به‌صورت فنی این موضوع را ثابت کنم.به گزارش صمت، مشکین‌فام در نشست خبری با خبرنگاران درباره اظهارات مطرح‌شده درباره پیشرفت فازهای پارس‌جنوبی در دولت قبل و اینکه پارس‌جنوبی با پیشرفت ۵۰درصدی به این دولت رسیده و دولت یازدهم کار سختی برای به پایان رساندن آن نداشته است، اظهار کرد: جدا از بحث‌های سیاسی و انتخاباتی به این سوال پاسخ می‌دهم. آقایان درست می‌فرمایند که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند، اما این پیشرفت متناسب با یک کلاف سردرگم بود که حتی پیمانکار نمی‌دانست باید چه کاری انجام دهد به‌گونه‌ای که بدون انجام کاری پیش‌نیاز، سراغ مرحله بعدی می‌رفتند و پس از آن متوجه اجرا نشدن پیش‌نیاز می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ سال است که در شرکت نفت و گاز پارس حضور دارم و از اجرای نخستین فاز پارس‌جنوبی در این شرکت بودم، گفت: تحریم، سوءمدیریت و نبود ثبات پیمانکاران اصلی در اجرای فازهای پارس‌جنوبی سبب شد اجرای کار در فازهای ۱۵ تا ۱۸ پارس‌جنوبی به یک کلاف سردرگم تبدیل شود.مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، تحریم‌ها را یکی از مهم‌ترین عوامل تاخیر در اجرا و پیشبرد فازهای پارس‌جنوبی نام‌برد و افزود: نداشتن مدیریت منسجم نیز در تاخیر فازهای پارس‌جنوبی بسیار تاثیرگذار بود.مشکین‌فام از خرید تجهیزات تکراری و چند برابری و خریدهای نامتناسب با طراحی اولیه پروژه به‌عنوان بخشی از این کلاف سردرگم نام‌برد و افزود: گاهی اوقات به دلیل خرید تجهیزات نامتناسب کل طراحی اجرای پروژه را تغییر می‌دادند. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه ضعف مدیریت سبب تاخیر در اجرای پروژه‌های پارس‌جنوبی شد، تصریح کرد: در این زمینه همین میزان کافی است که بگویم مدیر یکی از پیمانکاران تاثیرگذار در فاز پارس‌جنوبی (IPMI)۱۲ بار عوض شد و با تغییر هر مدیر، کار از نو آغاز می‌شد.

وی گفت: این پیشرفت فیزیکی که از آن صحبت می‌شود، پیشرفتی است که انسجام و یکپارچگی در آن دیده نمی‌شد، حاضرم به‌صورت فنی این موضوع را ثابت کنم.مشکین‌فام تکمیل فازهای نیمه‌کاره که از دولت قبل به ارث رسیده بود را بسیار سخت عنوان کرد و از این بهم‌ریختگی به عنوان «آشوب صنعتی» نام‌برد.وی با یادآوری اینکه میزان پیشرفت فیزیکی پیمانکاران پارس‌جنوبی با میزان دریافتی آنها تناسبی نداشته است، تصریح کرد: ما مدت زمان زیادی را برای رسیدن به پیشرفت واقعی در این پروژه‌ها صرف کردیم که موید این نکته تعداد نفراتی است که در تکمیل این پروژه‌ها حضور داشتند.


چرا فازهای پارس‌جنوبی در ۸ سال تکمیل نشد؟

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس‌جنوبی با بیان اینکه پارس‌جنوبی را پول نساخت بلکه تدبیر و عشق ساخت، افزود: آقایان در دولت قبل می‌توانستند تمام مدت که کار دستشان بود آن را به پایان برسانند، اما این کار را نکردند. چه کسی اجرای پروژه‌های پارس‌جنوبی را از دست آنها گرفته بود؟ چرا فاز ۱۷ و ۱۸ پارس‌جنوبی که سال ۸۴ آغاز شده بود و در شرایطی که اجرای هر فاز پارس‌جنوبی حداکثر ۶ سال به پایان می‌رسد را تمام نکردند؟ چرا پیشرفت فاز ۱۷ و ۱۸ پارس‌جنوبی بعد از سال ۹۰ در ۵۰ درصد باقی ماند؟

وی درباره اینکه از ۱۱ فازی که در این دولت افتتاح شده چند فاز باید در دولت قبل به اجرا می‌رسید، تصریح کرد: فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ باید در آن دولت به پایان می‌رسید.مشکین‌فام گفت: سال ۸۹ قرارداد فازهای ۳۵ ماهه به امضا رسید که هرچه ما در آن مقطع می‌گفتیم از نظر فنی این فازها درمدت ۳۵ ماهه به پایان نمی‌رسد، (ثابت شده بود که تکمیل هر فاز پارس‌جنوبی در ۳۵ماه مقدور نیست) گوش نکردند. این فازها قرار بود در فروردین سال ۹۲ به ثمر بنشیند، فکر می‌کردند اگر چیزی بگویند اجرایی می‌شود. اما چرا نشد؟


نصب ۲ سکوی فاز ۱۴ تا پایان سال

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره روند توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی گفت: تا پایان امسال، ۲ سکوی این فاز وارد مدار و یک میلیارد فوت مکعب گاز تولیدی این فاز به بخش خشکی منتقل می‌شود.وی از برنامه شرکت نفت و گاز پارس برای کاهش فلرینگ در پارس‌جنوبی خبر داد و گفت: قرارداد جمع‌آوری گازهای همراه نفت پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ به‌زودی امضا می‌شود.مشکین‌فام گفت: از ۸ پالایشگاه پارس‌جنوبی، سه پالایشگاه هنوز به بهره‌بردار تحویل داده نشده است که تا پایان امسال تحویل می‌شود.

دلیل حادثه‌دیدگی خط لوله فاز ۱۹ در حال بررسی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره مشکلاتی که برای خطوط لوله پارس‌جنوبی در فازهای ۱۶ و ۱۹ اواخر سال گذشته ایجاد شده بود، نیز گفت: مشکل این خطوط ظرف ۲ ماه حل شد.به گفته وی، هنوز دلیل آسیب‌دیدگی خط لوله فاز ۱۹ مشخص نشده است و نفت و گاز پارس از همکاری پژوهشگاه صنعت نفت برای بررسی علت حادثه دیدگی استفاده می‌کند.مشکین‌فام از بررسی‌ها در بلوک مرزی فاز ۱۲ به منظور امکانسنجی توسعه در این منطقه نیز خبر داد و یادآور شد: حمایت از پیمانکاران داخلی به طور جدی در دستورکار این شرکت قرار دارد.


دیگر میدان‌های نفت و گاز پارس

مشکین‌فام درباره دیگر میدان‌هایی که در برنامه کاری شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد، به میدان فرزاد بی‌اشاره کرد و گفت: فرزاد بی‌به این دلیل که بخش عمده آن در سمت ایران است و گاز مرغوب‌تری دارد، توسعه آن نسبت به فرزادآ در اولویت است.وی گفت: قرار است برای این میدان، مشاور مهندسی به‌کار بگیریم و قرارداد (ام‌سی) نیز با پتروپارس امضا می‌کنیم؛ این میدان شبیه پارس‌جنوبی نیست و باید طراحی بنیادی و پایه خاص خود را داشته باشد.مشکین‌فام افزود: گزینه‌های مختلفی برای گاز خروجی میدان فرزاد وجود دارد که گاز این میدان به شبکه منتقل شود یا تبدیل به (ال‌ان‌جی) شود. همه این موارد باید مورد بررسی قرار بگیرد تا بهترین گزینه انتخاب شود. در ابتدا با شرکت پتروپارس قرارداد (ام‌سی) امضاء می‌کنیم و سپس شرکت‌های بین‌المللی که در زمینه تولید گاز فعالیت کردند را انتخاب می‌کنیم و بعد توسعه این میدان به صورت پکیج‌های EPCF به بازار ارائه می‌شود.مشکین‌فام ادامه داد: میدان‌های گلشن و فردوسی از آنجا که مشترک نیستند در اولویت کاری قرار ندارند و مذاکرات جدی درباره این میدان‌ها نداشته‌ایم. وی گفت: لایه نفتی از ابتدا هم در اختیار نفت و گاز پارس بود که مدتی به صورت طرحی مستقل دنبال شد و دوباره با تصمیم وزیر نفت به این شرکت بازگشته است.


جزییات کمیته مشترک ایران و قطر

مشکین‌فام با اشاره به کمیته مشترک بین ایران و قطر درباره پارس‌جنوبی، گفت: با قطر حدود ۱۵ جلسه داشتیم و در این جلسه‌ها اطلاعات مبادله می‌شود تا به صورت صیانتی بتوانیم از مخزن برداشت کنیم. به عبارت دیگر ایران و قطر در برنامه‌های توسعه‌ای یکدیگر دخالتی نمی‌کنند و تمرکز بیشتر روی اطلاعات مخزن است و قطر اطلاعاتی که درباره چاه‌های توصیفی اطراف مرز دارد اطلاعاتی ارائه می‌کند. این کمیته، کمیته تعیین تکلیف نیست بلکه بیشتر کمیته هماهنگی است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها