کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گزارشی از آرایشگاه‌های زنانه ؛ شغلی با درآمد نجومی


کد خبر : ۳۵۹۶۶دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۸:۲۸۹۴۹۲ بازدید

آرایشگری از آن دسته شغل هایی است که بی برو برگرد سودده است؛ سودی که در کوتاه مدت می توانید طعم شیرین آن را حس کنید.

آرایشگری از آن دسته شغل هایی است که بی برو برگرد سودده است؛ سودی که در کوتاه مدت می توانید طعم شیرین آن را حس کنید. این شغل گرچه یک کار ذوقی و هنری به حساب می آید اما به مثابه یک علم نیز تلقی می شود، طوری که میزان درآمد آرایشگرها در کشورهای پیشرفته قابل محاسبه بوده و حتی برای آن مبلغ هم تعیین می شود.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از فرصت‌امروز، به طور مثال در آمریکا متوسط درآمد این شغل ساعتی 10دلار و 82سنت است و طبق آمار سال 2013، درآمد سالانه آرایشگران در آمریکا 23 هزار و 150دلار یا در استرالیا 31 هزار و 200 دلار است. در انگلستان متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد آموزش دیده بین 21هزار و 500 تا 30هزار و 500 دلار و برای افراد بسیار متخصص بسته به نوع کار و محل سالن خود 46هزار دلار یا بیشتر تعیین می شود، اما در ایران چنین محاسباتی صورت نمی گیرد تا جایی که حتی برخی آرایشگران از متوسط سالانه درآمدشان اطلاعی ندارند.

شرایط ملک برای آرایشگاه

شهربانو عابدی، نایب رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران  در رابطه با نحوه اخذ مجوز برای راه اندازی یک آرایشگاه زنانه می گوید: برای دریافت مجوز از سوی اتحادیه، ملک باید تجاری یا اداری باشد که هر فرد باید حدود 600 میلیون تومان سرمایه گذاری کند که از عهده بسیاری خارج است و برای تأسیس آموزشگاه ملک باید مسکونی باشد، به همین دلیل اکثر متقاضیان اقدام به تأسیس آموزشگاه زیر نظر وزارت کار می کنند که صرفاً کار آموزش در آن صورت نمی گیرد.

وی ادامه می دهد: همچنین یک واحد صنفی برای مجوز از سوی اتحادیه باید گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد داشته باشد و صلاحیت آن از سوی اداره اماکن و نیروی انتظامی بررسی شده و به اتحادیه ابلاغ شود و با گذراندن کلاس های آموزشی از سوی اداره های بهداشت و اتاق تهران نامه تأییدیه دریافت کند. عابدی در ادامه می افزاید: جهت اخذ مجوز آرایشگاه زنانه باید تمام مدارک لازم در سایت اتحادیه به آدرس www. Eazt. ir تهیه شود.

وی با غیرقانونی دانستن انجام فعالیت هایی نظیر تزریق و لیزر توسط آرایشگران ادامه می دهد: آرایشگاه هایی که دارای مجوز هستند به هیچ عنوان چنین اقداماتی را انجام نمی دهند اما ممکن است برخی مکان های غیرقانونی که به فعالیت آرایشگری نیز می پردازند مرتکب چنین خطایی شوند.

وی در ادامه می گوید: هشدار و توصیه من به خانواده های گرامی به ویژه بانوان محترم این است که از مراجعه به مراکز غیر قانونی برای انجام خدمات زیبایی خودداری کنند و در صورت مشاهده چنین مکان هایی با ارائه آدرس آرایشگاه به اتحادیه از فعالیت غیرمجاز آنها جلوگیری کنند.نایب رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران با اشاره به اینکه نرخ قیمت آرایشگاهها نسبت به موقعیت جغرافیایی و اندازه سالن برای خدمات مشابه متفاوت است،  می افزاید: نرخ های مصوب برای تمام خدمات آرایشگاهی مشخص شده است، درحالی که آرایشگاه ها از نصب نرخ روی دیوارها ممانعت می کنند.

طبق اعلام اتحادیه، نرخ خدمات آرایشی در آرایشگاه های ممتاز، درجه یک، دو و سه زنانه به این شرح است: نرخ آرایش عروس در آرایشگاه های ممتاز یک میلیون و 495 هزار تومان، آرایشگاه درجه دو 975 هزار تومان و آرایشگاه درجه سه 560 هزار تومان.

وی درباره تفاوت قیمت ها در آرایشگاه های مختلف تصریح می کند: میزان قیمت را اتاق اصناف تهران تعیین کرده و به اتحادیه ابلاغ می کند و اتحادیه هیچ گونه دخالتی در تعیین قیمت ندارد و قیمت ها براساس درجه بندی ممتاز، درجه یک تا سه و براساس فاکتورهایی از جمله تخصص، تبحر، سابقه کار، متراژ و مکان ملک و تعداد صندلی تعیین می شوند.

عابدی با بیان اینکه ۱۵ هزار و 30 آرایشگاه غیرمجاز در تهران فعالیت می کنند و در مقابل تنها ۱۱۵۰ آرایشگاه مجوز فعالیت دارند، ادامه می دهد: ممنوعیت تأسیس آرایشگاه در ملک های مسکونی و اجاره بهای سنگین در ملک های اداری و تجاری از مهم ترین مشکلاتی است که این صنف با آن روبه رو است.

با چه سرمایه ای می توان شروع کرد؟

مهسا حسنویه، یکی از فعالان این صنف در رابطه با نحوه کسب  و کار این حرفه می گوید: برای شخصی که به تازگی وارد این عرصه شده است ساعت های خلوت، روزهای بدون مشتری و مشتریانی که تنها یک بار به سالن زیبایی شما مراجعه می کنند می تواند تعریفی از یک روز بد را رقم بزند، اما ممارست در این شغل بسیار مهم است زیرا جذب مشتری و تبدیل آن به مشتری ثابت بسته به سابقه کار و کیفیت خدماتی است که شما ارائه می دهید.

وی با اشاره به میزان سرمایه اولیه برای سرمایه گذاری در این حرفه،  می افزاید: برای شروع این شغل ابتدا باید با در دست داشتن مدرک آرایشگری که پس از گذراندن دوره های مختلف توسط سازمان فنی و حرفه ای کشور اعطا می شود به واحد صنفی مربوطه مراجعه کنید. اخذ این مجوز از اتحادیه آرایشگری حدود یک سال زمان می برد و حدود 3میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

حسنویه ادامه می دهد: این روزها به دلیل سختگیری هایی که در اعطای مجوزهای آرایشگری صورت می گیرد بسیاری از آرایشگاه ها بدون مجوز به فعالیت می پردازند. متأسفانه اتحادیه ما علاوه بر اینکه یکی از کم کارترین اتحادیه ها به شمار می آید هیچ گونه خدماتی نیز در حوزه کلاس های آموزشی و. . . به اعضا ارائه نمی دهد. وی در رابطه با میزان فضای مورد نیاز برای راه اندازی یک آرایشگاه زنانه می گوید: کمینه متراژ برای راه اندازی یک آرایشگاه زنانه از نظر اتحادیه 18 متر تعریف شده است. درحالی که این فضا بسته به نوع کار شما متفاوت خواهد بود.

به طور مثال اگر شما می خواهید یک آرایشگاه معمولی با ارائه خدمات روزمره راه اندازی کنید این کار را می توانید در 40 متر فضا و با سه نفر نیروی کار متخصص و با تجربه استارت بزنید. طبیعی است افزایش خدمات آرایشگاه در حیطه های مختلف شما را به تعداد نیروی بالاتر و فضای بیشتر نیازمند می سازد.

حسنویه اضافه می کند: بسته به اینکه مکان آرایشگاه شخصی یا استیجاری است و اینکه در کدام نقطه از تهران قرار دارد هزینه های اجاره به میزان سرمایه اولیه مورد نیاز اضافه خواهد شد. برای ادامه کار شما به تجهیزات مختلف آرایشگری و میز و صندلی و آینه و. . . نیازمند هستید که هزینه تمامی این  ابزارها با توجه به فضای آرایشگاه متغیر خواهد بود.

این سرمایه از کمترین حجم خود یعنی حدود 7میلیون تومان شروع می شود و در سالن های متوسط خوب تا 50 میلیون تومان و در سالن های بسیار بزرگ و مخصوص آرایش عروس تا چند میلیارد تومان هم می رسد. در واقع سودی که یک آرایشگر در ایران از این حرفه به دست می آورد متاثر از موارد زیادی است که از جمله آن می توان به میزان مهارت فرد، مکان جغرافیایی سالن، مواد اولیه مصرفی و حتی میزان درآمد مردم منطقه اشاره کرد. برای نمونه یک آرایشگاهی در مرکز شهر با دو سال فعالیت و میانگین روزانه 5 ساعت کار، ماهانه 4 میلیون درآمد کسب می کند.

با نگاهی به آمارها می توان دریافت تنها در سال 90 بیش از 449600000000 تومان صرف آرایش زنان در مراسم های عقد و عروسی شده است، یعنی بیش از 3 هزار میلیارد تومان. به این رقم باید هزینه هایی را که زنان به طور معمول هفتگی و ماهانه خرج آرایش خود می کنند هم اضافه کرد.

شغلی توأم با علاقه و سختی

آناهیتا رجبی، یکی از قدیمی های این حرفه  می گوید: آرایشگری یک شغل زودبازده است به این معنا که فرد پس از دیدن آموزش های لازم، در مدت زمان کوتاهی می تواند درآمد کسب کند اما این میزان درآمد بسته به مهارت، توانمندی، خلاقیت و تعهد آرایشگر متفاوت است. تمام این برآوردها حاکی از آن است که آرایشگری در ایران می تواند به شغلی با درآمد نجومی تبدیل شود.

وی درخصوص تعیین قیمت ها در سالن های زیبایی می افزاید: ما سه دسته از آرایشگران گروه الف، ب و پ را داریم که با توجه به این امتیاز بندی برای شان تعیین قیمت می شود، اما متأسفانه مکان سالن از نظر منطقه ای روی قیمت ها بیشترین تأثیر را دارد، به گونه ای که بابت خدماتی مانند آرایش عروس هزینه های میلیونی دریافت می شود.
در این باره باید اضافه کرد: سوددهی این حرفه بین 30 تا 50 درصد برآورد می شود و دوره بازگشت سرمایه اولیه بین یک تا پنج سال متغیر است البته شما می توانید هر از گاهی با ارسال پیامک حاوی کوپن تخفیف یا ارسال پیامک هایی حاوی نکات آرایشی و بهداشتی برای مشتریان خود، آنها را در رابطه با کسب و کار خود درگیر کنید و مشتری های بیشتری را به سمت سالن های زیبایی خود روانه سازید و این به معنای ساعات شلوغی بیشتر و در نهایت کسب و کار بهتر است.

رجبی در رابطه با شیوه های موفقیت خود در این حوزه می گوید: هیچ کاری بهتر از بازاریابی آنلاین به کسب و کار شما رونق نمی دهد.  به عنوان یک آرایشگر می توانید خدماتی را که انجام می دهید در قالب یک عکس در شبکه های مجازی به اشتراک بگذارید.

مطمئن باشید که یک عکس بهتر از 100 کلمه عمل می کند. در کنار این نوع اقدامات یک آرایشگر همواره باید به روز باشد و همزمان با متدهای روز دنیا حرکت کند. یکی از کارهایی که می توان در این راستا انجام داد شرکت در کلاس های آموزشی است که بسیاری از شرکت های تأمین کننده مواد اولیه آرایشی در ایران برگزار می کنند. همچنین می توان با یادگیری روش های جدید اصلاح و پیرایش موها و. . . از طریق اینترنت و بدون پرداخت هزینه با روش های جدید آرایشگری آشنا شد. تنها کافی است مشتریان این اطمینان را کسب کنند که شما همزمان با مد روز حرکت می کنید.

وی ادامه می دهد: آرایشگری شغلی است که با عشق و علاقه گره خورده است. اگر به این شغل علاقه ای ندارید و تنها برای کسب درآمد می خواهید به آن ورود کنید پیشنهاد می کنم تغییر عقیده دهید، زیرا این شغل علاوه بر مفرح بودن بسیار طاقت فرساست. ایستادن پی در پی برای ساعت های متمادی قطعاً برای سلامتی شما مضر خواهد بود به ویژه اگر علاقه ای به این شغل نداشته باشید نه تنها نمی توانید چنین شرایطی را تحمل کنید بلکه پیشرفتی نیز نخواهید داشت.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها