کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دهه‌شصتی‌ها قربانی بدترین دولت


کد خبر : ۳۵۸۱۵پنجشنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹:۱۲۷۸۵۷ بازدید

زمانی که دولت یازدهم را تحویل گرفتیم 2100 بنگاه صنعتی در وضع بحران و رو به تعطیلی به‌سر می‌بردند که از این تعداد ...
دهه‌شصتی‌ها قربانی بدترین دولتدهه‌شصتی‌ها قربانی بدترین دولت

شهروند- «زمانی که دولت یازدهم را تحویل گرفتیم 2100 بنگاه صنعتی در وضع بحران و رو به تعطیلی به‌سر می‌بردند که از این تعداد 400 بنگاه را احیا کردیم.» این نکته‌ای است که علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به «شهروند» می‌گوید و توضیح می‌دهد: تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و پروسه تعطیلی کارخانه‌هایی که در مرز بحران و ورشکستگی قرار دارند معمولا بین ٢ تا ٦‌سال طول می‌کشد. بنابراین بسیاری از کارخانه‌های تعطیل شده از آن دسته بنگاه‌هایی بودند که از سال‌ها قبل در وضع ورشکستگی به سر می‌بردند و دولت از زمان تحویل کابینه تاکنون تلاش کرده است با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت آنها را نجات دهد که از این میان حتی مدیریت بخشی از کارخانه‌ها را به صورت موقت برعهده گرفته است.  او تأکید کرد: براساس استانداردهای جهانی رشد اقتصادی یکی از مولفه‌های مهم ایجاد اشتغال است. چگونه است دولتی که رشد منفی اقتصادی را تجربه کرده است با ریزش شدید و ورشکستگی بنگاه‌های تولیدی مواجه نبوده است؟

کارانه ٢٥٠ هزارتومانی برای بیکاران خانه‌دار!

وزیر کار که عصر دیروز در ساختمان آزادی و در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، وعده‌های اقتصادی برخی نامزدهای انتخاباتی را از پایه و اساس دچار اشکال کارشناسی دانست و گفت: برخی نامزدها گویا هیچ  از عدد و رقم نمی‌دانند؛ مثلا یکی از آنها وعده داده است به بیکاران بالای ١٨‌سال کارانه ٢٥٠‌هزار تومانی بدهد. در این صورت فکر می‌کنید فقط همان ٣‌میلیون و٢٠٠‌هزار نفر برای گرفتن کارانه می‌آیند؟

او ادامه داد: قول می‌دهم جمعیتی که برای گرفتن مقرری ٢٥٠‌هزار تومانی می‌آید بالای ٢٠‌میلیون نفر خواهد بود و تمام زن‌های خانه‌دار و سایر افراد هم برای گرفتن این کارانه اقدام می‌کنند. این درحالی است که کارانه‌ای که در سایر کشورها پرداخت می‌شود با مدلی بسیار متفاوت و حساب‌شده پرداخت می‌شود که دولت یازدهم پرداخت کارانه را آغاز کرده است.

بر اساس مدلی که دولت یازدهم ارایه داده است بیکاران به صورت کارورز در بنگاه‌های تولیدی مشغول به فعالیت می‌شوند و دولت کارانه‌ای به‌عنوان مزد به صاحبان بنگاه‌ها پرداخت می‌کند تا به کارورزان اعطا کند. به این ترتیب اگر بیکاران بتوانند کارورزی موفقی داشته باشند جذب بنگاه‌های شغلی می‌شوند و کارانه آنها قطع می‌شود.
دهه‌شصتی‌ها، قربانی سیاست‌های نادرست دولت گذشته

وزیر کار در این نشست با استناد به آمارهای جمعیتی گفت: بگذارید واقعیت‌های اشتغال را تشریح کنم تا بدانید ما در چه وضعیتی هستیم. وضعیتی که برای برون‌رفت از آن علاوه بر صدها کارشناس داخلی از ٤٥ کارشناس جهانی کار برای حل آن کمک گرفته‌ایم. او توضیح داد: در سال‌های ٦٠ تا ٦٥ انفجار جمعیتی در ایران شکل گرفت و در دهه هشتاد، ٩‌میلیون نفر جوان ٢٠ تا ٢٤ ساله جویای کار به بازار کار ایران اضافه کرد. این تقاضای کار باید در دولت گذشته پاسخ داده می‌شد اما درست در همین سال‌هاست که کشور با بدترین وضع اقتصادی و تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین دهه‌شصتی‌ها قربانی سیاست‌های نادرست اقتصادی در دولت گذشته می‌شوند و این حجم عظیم بیکار به بازار کاری اضافه می‌شود که سالانه تقاضاهای جدیدی به آن اضافه می‌شود.

ربیعی تأکید می‌کند: در حال حاضر حدود ٤١‌درصد از جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند. جوانانی که تقاضای کارشان به بدترین دولت  و  شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها خورد.

با آمار مخالفان همه کارخانه‌های ایران تعطیل شده!

ربیعی به بخشی دیگر از تبلیغات انتخاباتی اشاره کرد و گفت:   می‌گویند کارخانه‌های زیادی در دولت یازدهم تعطیل شده است و میلیون‌ها نفر در دولت یازدهم بیکار شده‌اند. این درحالی است که تمام نیروهای صنعتی ایران ٣‌میلیون و ٤٠٠‌هزار نفر است. این لفظ میلیون‌ها نفر به این دلالت می‌کند که همه کارخانه‌های ایران تعطیل شده‌اند! وزیر کار همچنین به آمار نادرست یکی دیگر از کاندیداهای انتخاباتی درباره اشتغال در پتروشیمی‌ها اشاره کرد و گفت:  می‌گویند با پتروشیمی ٢٠٠‌هزار شغل مستقیم ایجاد می‌کنیم. این به آن معناست که باید ٢٠٠ پتروشیمی با ظرفیت یک‌میلیون تن ایجاد کنیم. هزینه ایجاد هر پتروشیمی حدود ٤‌هزار‌میلیارد تومان است و با این حساب باید ٨٠٠‌هزار‌میلیارد تومان در بخش پتروشیمی هزینه کنیم که چنین وعده‌ای درست از آب دربیاید. آن هم تازه در شرایطی که استخدام دولتی کنیم و دو، سه برابر نیرو بگیریم وگرنه اگر پتروشیمی را بخش خصوصی ایجاد کند به ازای هر یک‌میلیون تن تنها ٤٠٠ نفر استخدام می‌شوند.  ربیعی ادامه داد: آقایان بگویند این همه سرمایه را می‌خواهند از کجا بیاورند؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها